• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
0

آیا «آبله میمون» جایگزین کرونا می شود

  • کد خبر : 15357
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
آیا «آبله میمون» جایگزین کرونا می شود
این روزها که موج پاندمی کرونا تقریبا فروکش کرده و شرایط تا حدودی به حالت عادی بازگشته است، ویروس آبله میمون خبرساز و البته نگران کننده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، موضوع شیوع ویروس آبله میمون در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی، با موجی از نگرانی همراه شده است. به طوری که «تدروس آدهانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفته است که جهان با چالش‌های هولناک از جمله کووید ۱۹ و آبله میمونی مواجه است.

وی افزود: همه‌گیری کووید ۱۹ تنها بحران در جهان ما نیست. در حالی که ما اینجا در حال بحث و تبادل نظر هستیم، همکاران ما در سراسر جهان در حال واکنش به شیوع ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو، آبله میمون و هپاتیت حاد با منشأ ناشناخته هستند.

این اظهارات دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، در حالی مطرح می‌شود که نگرانی‌ها از آبله میمون رو به افزایش است. همان طور که موارد ابتلاء به این ویروس و همچنین کشورهایی که درگیر مواردی از ابتلاء به این بیماری شده اند، رو به افزایش است.

در این بین، مهم‌ترین نگرانی بابت تبدیل شدن بیماری آبله میمون به پاندمی است. تجربه وحشتناک و تلخ پاندمی کووید ۱۹ در دنیا، باعث شده تا برخی نسبت به بیماری آبله میمون بدگمان شوند. در حالی که آنچه در این روزها از متخصصین علم پزشکی می‌شنویم و می‌خوانیم، این است که آبله میمون قدرت ویروس کرونا را نخواهد داشت.

مهرداد حقیقی متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: طبق اعلام CDC دوره کمون بیماری آبله میمون بین ۵ تا ۱۳ روز است و بعد با علائم تب، بدن درد، ضعف و ضایعات پوستی که صورت و اندام‌ها را درگیر می‌کند همراه است.

آبله میمون با علائم تب، بدن درد، ضعف و ضایعات پوستی که صورت و اندام‌ها را درگیر می‌کند همراه است

وی در ارتباط با راه‌های انتقال ویروس آبله میمون، اظهار داشت: نحوه انتقال این بیماری از طریق تماس با بعضی از حیوانات و جوندگان است و ممکن است ترشحات آلوده باعث انتقال انسان به انسان شود و همین موضوع باعث نگرانی در دنیا شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این بیماری در ابتدا بیماری آندمیک مرکز و غرب آفریقا بوده است، گفت: در گذشته افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شدند سابقه سفر به این مناطق را داشتند، اما در حال حاضر بدون سفر به این مناطق نیز ابتلاء رخ داده است.

حقیقی افزود: نکته امیدوار کننده درباره این بیماری این است که اگر واکسن آبله در دسترس باشد، تا حدود ۸۵ درصد می‌تواند از ابتلاء به آبله میمون نیز جلوگیری کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این بیماری درمان اختصاصی ندارد و بیشتر درمان‌های حمایتی دارد؛ البته از داروهای ضدویروسی می‌توان برای درمان آن استفاده کرد.

وی با عنوان این مطلب که در برخی از کشورها واکسیناسیون برای گروه‌های حساس و در معرض خطر مانند کادر درمان آغاز شده است، یادآور شد: واگیر بیماری آبله میمون مانند کووید ۱۹ نیست و ما انتظار نداریم که یک پاندمی ایجاد شود چون شدت واگیر آن نسبت به بسیاری از بیماری‌های تنفسی پایین‌تر است.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: در این بیماری ترشحات آلوده باعث انتقال می‌شود نه مانند کووید که احتمال انتقال به صورت هوابرد نیز وجود داشت.

حقیقی به موضوع انتقال ویروس آبله میمون از طریق رابطه جنسی اشاره کرد و گفت: چنین بحثی مطرح است اما هنوز قطعی نیست.

گفته می‌شود، بیماری آبله میمون اولین بار در سال ۱۳۵۸ در میمون‌هایی که برای تحقیق نگهداری می‌شدند کشف شد و اولین مورد آبله میمون نیز در انسان در سال ۱۹۷۰ شناسایی شده است.

این بیماری در انسان باعث تب، بدن درد، بزرگ شدن غدد لنفاوی و در نهایت آبله یا تاول‌های دردناک پر از مایع روی صورت، دست‌ها و پاها می‌شود.

در همین حال، سید علیرضا ناجی استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار داشت: این نگرانی وجود دارد که ویروس ممکن است به طور وسیع و خاموش در جامعه و احتمالاً از طریق یک مسیر جدید انتقال منتشر شود.

این نگرانی وجود دارد که ویروس ممکن است به طور وسیع و خاموش در جامعه و احتمالاً از طریق یک مسیر جدید انتقال منتشر شودوی با عنوان این مطلب که در سال ۱۹۷۰ اولین مورد آبله میمون در یک بچه شناسایی شد و بیشتر در مناطق آفریقای مرکزی و غربی مشاهده شده و افرادی هم بوده اند که سابقه مسافرت به آن مناطق را داشته اند، افزود: شیوع جدید این ویروس، یک مقدار متفاوت است و دلیل آن نیز این است که اکثر افراد مبتلا، سابقه مسافرت به کشورهای آفریقایی را نداشته و به نظر می‌رسد انتقال درون جامعه‌ای اتفاق می‌افتد.

ناجی در ارتباط با راه‌های انتقال این ویروس، گفت: در مورد انتقال انسان به انسان، به شکل تنفسی از طریق قطرات خیلی بزرگ اتفاق می‌افتد که به صورت چهره به چهره منتقل می‌شود.

وی همچنین به انتقال ویروس از طریق ارتباط جنسی اشاره کرد و افزود: احتمالاً ویروس یک راه جدید به دست آورده و مطالعه‌ای که در انگلستان و آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد در بیشتر افرادی که تماس جنسی داشته اند، ویروس منتقل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تاکید کرد: این ویروس دو سویه مختلف دارد که سویه آفریقای مرکزی تا ۱۰ درصد کشندگی دارد و سویه دیگر که آفریقای غربی است، ضعیف‌تر است و تا کنون کشته نداشته است. اما، اینکه بگوییم مرگ و میر ندارد، درست نیست و ممکن است کشته هم داشته باشد.

به نظر می‌رسد با توجه به نظریه‌های علمی و پزشکی که در ارتباط با ویروس آبله میمون مطرح است، این بیماری نمی‌تواند به پاندمی کرونا تبدیل شود. با این حال، نباید نسبت به رعایت مراقبت‌های بهداشتی بی اعتنا بود. زیرا، تعداد کشورهای درگیر این بیماری، هر روز در حال افزایش است.

در عین حال این احتمال وجود دارد که شاهد تکرار یک ماجرای ویروسی دیگر در دنیا باشیم.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=15357

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.