• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
در گفت‌وگویی مطرح شد؛

سویه‌ جدیدی در کار نیست؛ سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا همزمان شیوع دارند

  • کد خبر : 28979
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
سویه‌ جدیدی در کار نیست؛ سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا همزمان شیوع دارند
یک اپیدمیولوژیست با اشاره به افزایش موارد مبتلا به بیماری‌های تنفسی، این امر را ناشی از شیوع همزمان سه بیماری سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا دانست و شیوع هرگونه سویه جدیدی از بیماری را رد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری آنا، احمد مهری، اپیدمیولوژیست در گفت‌وگویی، درباره آخرین وضعیت بیماری‌های تنفسی در کشور گفت: همزمان سه بیماری سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا در جریان هستند. وقتی همزمان این سه بیماری در جریان باشند، طبیعی است تعداد افراد زیادی هم مبتلا شوند، در واقع این اتفاق عجیب نیست.

وی افزود: با سردشدن هوا و بسته شدن در و پنجره اماکن، امکان گردش هوا و تهویه آن کاهش پیدا می‌کند. در چنین حالتی ویروس بیماری‌های تنفسی گردش کرده و افراد زیادی را مبتلا می‌کند.

مهری بیان کرد: در شرایط فعلی که مدارس باز بوده و دانش‌آموزان در کلاس‌های مسقف در بسته حضور دارند یا اینکه خانواده‌ها با بستن پنجره‌های خود عملا امکان گردش هوا در خانه از بین می‌برند و همزمان مراسم‌ مختلفی برگزار می‌شود، تعداد موارد مبتلا به یکی از این سه بیماری ممکن است افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: اگرچه افزایش تعداد موارد مبتلا به یکی از این سه بیماری اتفاق عجیبی نیست؛ اما باید نگران افزایش شمار آنها بود، به همین دلیل باید مراقب افراد مسن، کودکان، مادران باردار و همچنین سایر افراد پرخطر باشیم. وقتی تعداد موارد مبتلا به یک بیماری افزایش پیدا می‌کند ممکن است  میزان بستری و بدحالی به ویژه در این گروه‌ها بیشتر شود.

این متخصص اپیدمیولوژی با بیان اینکه در بیماری‌ها تنفسی عموما مقداری درگیری ریه وجود دارد، گفت: این موضوع هم امر جدیدی نیست، در دوران پاندمی کرونا هم برخی افراد دچار علائمی می‌شدند و زمانی که شدت بیماری افزایش پیدا می‌کرد، بیمار در کوتاه‌ترین زمان، ممکن بود درگیری ریه پیدا کند. اینها موارد معدودی بوده که اکنون نیز ممکن است رخ دهد؛ اما اینکه سویه جدیدی از ویروس کرونا وجود داشته باشد که درگیری ریه را افزایش دهد هنوز منبعی برای تأیید یا اعلام آن وجود ندارد. یکی از دلایل درگیری ریه در برخی افراد پاسخ التهابی شدید در آنها است.

وی یادآور شد: این احتمال وجود دارد که تا پایان اسفند و حتی یک‌ماه پس از آن نیز این بیماری‌های تنفسی شیوع داشته باشند. بنابراین افراد باید یکسری موارد را رعایت کنند. نخست اینکه ۸۰ درصد افراد مبتلا نیاز به مصرف داروی خاصی به ویژه آنتی بیوتیک در سه روز نخست بیماری ندارند. این افراد می‌توانند با استراحت، مصرف مایعات و درمان‌های علامتی بهبود پیدا کنند. اگر فرد دچار تب افزایشی و بد حال شد باید به پزشک مراجعه کند.      

مهری کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که دوره بیماری باید طی شود، سرماخوردگی دوره کوتاه‌تری دارد اما در آنفلوآنزا دوره بیماری و شدت آن بیشتر است.

وی افزود: علائم گوارشی نیز از جمله علائم این بیماری بوده و اگر وضعیت فرد رو به بهبود نباشد حتما به پزشک مراجعه کند. نکته دیگری که وجود دارد این است که برخی علائم مانند سرفه‌ها ممکن است تا یک ماه طول بکشد که این امر هم طبیعی است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=28979
  • منبع : https://ana.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.