• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
تسریر گزارش می‌دهد؛

سرماخوردگی یا کووید-۱۹؟ برخی سلول‌های «تی» با هر دو مبارزه می‌کنند

  • کد خبر : 28095
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۲۷
سرماخوردگی یا کووید-۱۹؟ برخی سلول‌های «تی» با هر دو مبارزه می‌کنند
دانشمندان پی‌بردند که کروناویروس متداول سرماخوردگی می‌تواند سلول‌های «تی» را برای مبارزه با «سارس-کوو-۲» تمرین دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایرنا، محققان موسسه ایمنی‌شناسی «لایولا» در سن‌دیه‌گو کالیفرنیا با شناخت جدیدی از توان سلول‌های محافظتی «T» (تی) برای هدف گرفتن همزمان ویروس‌های مختلف درصدد ساختن واکسن‌هایی به منظور مبارزه با انواع کروناویروس هستند.

تحقیق جدید که به تازگی در نشریه «ارتباطات طبیعت» انتشار یافته است، اولین نگرش مهم به این مساله را فراهم می‌کند که چگونه سلول‌های «واکنش متقاطع» تی (cross-reactive) قادر به مبارزه با چندین ویروس از یک خانواده، در یک مدل حیوانی توسعه پیدا می‌کنند.

دکتر «آنی الونگ انگونو» از مولفان این مطالعه می‌گوید: ما در حال یاد گرفتن این مساله هستیم که چگونه این سلول های ایمنی توسعه می‌یابند و عمل می‌کنند.

آزمایشگاه «شرستا» اکنون در حال کار برای ساخت واکسن‌های جدیدی است که به طور هدفمند برای استفاده از توان این سلول های «تی» طراحی شده اند. این واکسن ها از بدن در برابر «سارس – کوو-۲» محافظت خواهند کرد و همچنین در برابر چندین کروناویروس دیگر با توان بالقوه ایجاد پاندمی، ایمنی ایجاد خواهند کرد.

دکتر «سوجان شرستا» محقق اصلی این مطالعه و عضو مرکز نوآوری موسسه لایولا گفت: تحقیقات ما به دانشمندان کمک خواهد کرد تا واکسن‌های «پان-کروناویروس» ایجادکننده پاسخ‌های گسترده و محافظتی متقاطع را طراحی کرده و بهبود بخشند.

سلول‌های تی به عملکرد تخصصی گرایش دارند و یاد می‌گیرند که هدف‌های مولکولی خاص موسوم به «اپیتوپ» (epitopes) وابسته به پاتوژن‌های خاص را دنبال و شکار کنند. سلول‌های تی «واکنش متقاطع» برای سلامتی انسان اهمیت دارند به این علت که هدف‌های اپیتوپ روی پاتوژن‌های متفاوت اما مرتبط با هم مانند اعضای مختلف از خانواده کروناویروس را شناسایی می‌کنند. این خانواده ویروسی شامل کرونا ویروس سرماخوردگی عادی و پاتوژن‌های جدی مانند «سارس-کوو-۲» است.

پاندمی کووید-۱۹ موجب شد که سلول‌های تی واکنش متقاطع (cross-reactive T cells) در کانون توجه قرار بگیرند. چند تن از اساتید موسسه ایمنی شناسی لایولا اوایل سال ۲۰۲۰ کشف کردند که بسیاری از افرادی که هیچگاه در تماس با سارس-کوو-۲ نبوده‌اند اما در عین حال نمونه‌هایی از سلول‌های تی داشتند کروناویروس جدید را شناسایی می‌کردند.

سارس-کوو-۲ در سال ۲۰۱۹ ظاهر شد اما بسیاری از مردم مدت ها پیش از آن با کروناویروس سرماخوردگی متداول تماس داشته بودند. دانشمندان این موسسه نشان دادند که سلول‌های تی واکنش متقاطع می‌توانند هدف‌هایی را روی هر دوی این ویروس ها شناسایی کنند. این محققان در مطالعات بعدی حتی یک ارتباط بین سلول‌های تی واکنش متقاطع و ریسک کمتر بروز کووید-۱۹ شدید را پیدا کردند.

اگر سلول‌های تی می‌توانند هر دو ویروس را همزمان هدف قرار دهند، شاید دانشمندان قادر باشند واکسنی علیه انواع بسیاری از کروناویروس‌ها طراحی کنند اما برای این منظور لازم بود که نحوه ایجاد سلول‌های محافظتی تی و مدت دوام پنجره زمانی محافظت شناخته شوند. آزمایشگاه شرستا برای پاسخ به این پرسش ها وارد کار شده است.

محققان برای این مطالعه جدید از گونه‌هایی از موش ها استفاده کردند که قادر به ساختن سلول‌های تی دقیقا مشابه نمونه‌های ساخته شده در بدن انسان هستند. آنها با آلوده کردن بدن موش ها به انواع مختلفی از کروناویروس‌ها به این نتیجه رسیدند که سلول‌های تی واقعا به جلوگیری از بیماری شدید کمک می‌کنند.

گام‌های بعدی برای طراحی واکسن

سارس-کوو-۲ اولین کروناویروسی نیست که موجب یک پاندمی شده است. «سارس» که در سال ۲۰۰۳ یک شیوع مرگبار را موجب شد نیز یک کروناویروس بود و همچنین «مِرس». این مطالعه جدید یک گام مهم برای شناخت این مساله است که سلول های «تی» چگونه ممکن است بطور همزمان بسیاری از کروناویروس ها را شناسایی کرده و به طور متقاطع به آنها واکنش نشان دهند.

محققان همچنین قصد دارند در آینده در این خصوص تحقیق کنند که چگونه تماس با انواع دیگری از کروناویروس‌های سرماخوردگی متداول بر سلول‌های تی تاثیر می‌گذارند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=28095
  • منبع : https://www.irna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.