• امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
امروز 0
0

ماجرای اشتغال‌زایی برای متکدیان، زباله‌گردها و کارتن‌خوابان تهران

  • کد خبر : 36934
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
ماجرای اشتغال‌زایی برای متکدیان، زباله‌گردها و کارتن‌خوابان تهران
متکدیان، زباله‌گردها و معتادان متجاهر بهبود یافته، صاحب شغل شده و به جمع پاکبانان پایتخت افزوده می‌شوند، البته شرط این مساله موضوعاتی مانند بازیابی هویت و معنویت افزایی اعلام شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری مهر، آسیب‌ های اجتماعی یکی از معضلات کلان شهر تهران است که مدیران شهری در دوره‌های مختلف همواره آن را تأیید و هر یک برنامه‌ای برای ساماندهی آن داده‌اند. هرچند که ریشه یابی این مساله بسیار حائز اهمیت است ولی این موضوع نباید سبب عدم ساماندهی شرایط موجود باشد. این آسیب‌ها هرچند در نقاط مختلف و مناطق ۲۲ گانه مشاهده می‌شود ولی در نقاط جنوبی تهران بسیار پررنگ به چشم می‌خورد.

اکنون مدیریت شهری تهران خبر داده که برای تغییر چهره تهران و ساماندهی برخی از آسیب‌های اجتماعی کارتن خواب‌ها، متکدیان، زباله‌گردها و معتاد متجاهر می‌توانند پاکبان شوند. فارغ از اینکه چقدر این راهکار مؤثر باشد، مساله از سوی برخی کارشناسان و شهروندان با سوالاتی مطرح شده است؛ از جمله اینکه آیا این راهکار ماندگار و پایدار است و اثر بخشی لازم را دارد؟ آیا این موضوع سبب بهبود وضعیت شهر می‌شود؟ آیا درآمد این افراد در قالب فعالیت پاکبانانی بیشتر از زباله گردی و کار کردن با مافیای زباله گردی است که دست از کار قبلی بکشند و…

درباره جزئیات اجرای این طرح به سراغ احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران رفتیم. وی در این زمینه گفت: طی تفاهمنامه‌ای که سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران داشته‌ایم و در راستای اجرای بندهای ۹ گام مراکز یاور شهر تهران، متکدیان و زباله‌گردها و معتادان متجاهر بهبود یافته می‌توانند با شهرداری تهران تحت عنوان پاکبان مشغول به کار شوند.

فراخوان اشتغال در گرمخانه‌ها و مددسراها

وی افزود: آسیب دیدگانی که اعتیاد خود را ترک کرده باشند، حتی کودکان کار با سن قانونی (۱ ۸ سال به بالا) و یا حتی خانواده‌های آنها می‌توانند در این حیطه فعالیت داشته باشند که در حال حاضر در مدد گرمخانه‌ها فراخوان مربوطه انجام گرفته و هر کسی که تمایل داشته باشد پس از بررسی می‌تواند پذیرش و مشغول به کار شود.

احمدی صدر با اشاره به اینکه در گرمخانه‌ها ظرفیت پذیرش ۲۵۰۰ نفر را داریم که در فصل بهار این تعداد کاهش می‌یابد، گفت: افرادی که تحت عنوان پاکبان مشغول فعالیت می‌شوند فقط آقا هستند و در صورت تمایل می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.

وی در پاسخ به اینکه میانگین سنی افرادی که مشغول به فعالیت در این حوزه می‌شوند چند سال است: سن فعالیت همان تعیین شده که وزارت کار اعلام کرده است.

جذب کارتن خواب و زباله گرد پس از بازیابی هویت و معنویت افزایی

وی ادامه داد: الگوی تربیتی، آموزشی و درمانی ۹ گام مراکز یاور شهر شهرداری تهران به ترتیب شامل سم زدایی، بازیابی هویت، سلامت جسمانی، معنویت افزایی، مهارت آموزی، حرفه آموزی تخصصی، اشتغال درآمدزا، حمایت از خانواده و صیانت پس از خروج است. که افراد کارتن‌خواب و معتاد متجاهر پس از طی این ۹ گام می‌توانند مشغول فعالیت شوند.همچنین رضا محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این زمینه اظهار کرد: در راستای حمایت از اقشار در معرض آسیب؛ کارتن‌خواب‌ها و افراد زباله‌گرد در صورت علاقه توسط پیمانکاران خدمات شهری و با عنوان شغلی پاکبان در شهرداری تهران جذب می‌شوند. در واقع افرادی که به دلیل مشکلات معیشتی اقدام به زباله‌گردی می‌کنند یا به دلایل مختلف کارتن‌خواب شده‌اند، در صورت تمایل می‌توانند به استخدام شرکت‌های پیمانکاری حوزه‌های نظافت و نگهداشت شهر درآیند.‌

حداقل و حداکثر حقوق پاکبانان جدید تهران

به گفته وی، این افراد حداقل حقوق ۱۱و نیم میلیون تومان را دریافت خواهند کرد که با مزایا تا ۱۳ و نیم میلیون تومان افزایش خواهد یافت. ضمناً این افراد بیمه هم خواهند شد.

محمدی با اشاره به اینکه با تأکیدات شهردار تهران مبنی بر جذب نیروی کارگری از گرمخانه‌های شهر تهران در جهت حمایت از افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی، جذب این افراد آغاز شده است، ادامه داد: همچنین متقاضیان این شغل می‌توانند به سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران مراجعه یا با شماره ۵۵۵۳۰۱۲۰ تماس بگیرند؛ به طوری که تاکنون بیش از ۷۰ نفر توسط پیمانکاران خدمات شهری جذب شده‌اند.

اکنون طرح جدید شهرداری تهران برای اشتغال‌زایی متکدیان، زباله‌گردها و کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر بهبود یافته مدتی است آغاز شده و باید دید آیا این راهکار مشکل چندین ساله پایتخت در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی را رفع می‌کند، اثر بخشی دارد و مافیای زباله گردی از تهران رخت می بنند؟

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=36934
  • منبع : https://www.mehrnews.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.