• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
در تسریر بخوانید؛

هر آنچه باید در مورد «کرونا» بدانید!

  • کد خبر : 30864
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
هر آنچه باید در مورد «کرونا» بدانید!
ویروس کرونا در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به دلیل ایجاد همه‌گیری جهانی به یکی از ویروس‌های معروف تبدیل شد. نوع ویروس کرونایی که در سطح جهانی منتشر شد «COVID-۱۹» (بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹) است که به آن «ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹» نیز می‌گویند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری آنا، ویروس کرونا در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به دلیل ایجاد همه‌گیری ویروس کرونا به یکی از ویروس‌‌های معروف تبدیل شد. نوع ویروس کرونایی که در سطح جهانی منتشر شد « COVID-۱۹ » (بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹) است که به آن «ویروس جدید کرونا  ۲۰۱۹ » نیز می‌گویند.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا گروه بزرگی از ویروس ها را شامل می‌شود که می‌تواند پستانداران از جمله انسان را آلوده کرده و موجب بروز بیماری های مختلفی از جمله تب، سرماخوردگی، سرفه و التهاب لوله های برونشیت در ریه ها شوند. کرونا زیرخانواده ای از ویروس ها به نام« Orthocoronavirinae » را تشکیل می‌دهد که بخشی از یک خانواده بزرگ به نام« Coronaviridae » است. ماده ژنتیکی یا همان ژنوم ویروس کرونا در مقایسه با اکثر ویروس‌های RNA بسیار بزرگتر است (حدود ۳۴۰۰۰ جفت باز).

انواع ویروس کرونا

ویروس کرونا انواع مختلفی دارد اما مهم ترین انواعی که در مناطق وسیعی گسترش یافته اند عبارتند از:

  • سندرم حاد تنفسی (SARS-CoV): ویروس «سارس کووید» در سال ۲۰۰۳ عمدتا در آسیا شیوع یافت. این یک شیوع جزئی بود و حدود هشت هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرد که در مجموع ۸۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.
  • سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV): اولین مورد رسمی ثبت شده «مِرس» در سپتامبر ۲۰۱۲ رخ داد. در ابتدا به عنوان ویروس کرونا جدید ۲۰۱۲ نامگذاری شد، اما سازمان بهداشت جهانی( WHO ) بعدا نام آن را به MERS-CoV تغییر داد. مرس نیز یک شیوع جزئی بود و تا سال ۲۰۱۹، تنها ۲۴۶۸ مورد از آن به ثبت رسید با این حال میزان مرگ و میر بالایی دارد داشت(۳۴ درصد). یعنی از ۱۰۰ نفر مبتلا، ۳۴ نفر بر اثر عفونت جان خود را از دست دادند.
  • بیماری ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹): کووید ۱۹ نام های مختلفی گرفت که برخی از آنها -nCoV ۲۰۱۹ و SARS-CoV-۲ هستند. کووید ۱۹ بیماری بسیار شایعی است که از ووهان چین شروع شد و تقریباً همه کشورهای جهان را درگیر کرد. این بیماری در حال حاضر یک بیماری همه گیر مداوم است، بنابراین میزان مرگ و میر و درمان آن هنوز مشخص نشده است.

کووید ۱۹ چگونه شیوع یافت؟

سوابق رسمی حاکی از آن است که اولین موارد کووید ۱۹ دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین دیده شد. برخی از محققان معتقدند که این ویروس ناشی از خفاش هایی است که در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی هونان در ووهان چین فروخته می‌شد.

با شروع از ووهان، این بیماری در سراسر جهان گسترش یافته و باعث همه ‌گیری ویروس کرونا طی ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شد. علت اصلی انتشار ویروس تماس نزدیک (مانند دست دادن) بین افراد و تنفس ترشحات تنفسی افراد آلوده اعلام شد.

کووید ۱۹ چگونه تشخیص داده می‌شود؟

روش های آزمایش مختلفی وجود دارد که می‌تواند کووید ۱۹ را با دقت خوبی تشخیص دهد. در حال حاضر تست «واکنش زنجیره ای پلیمراز» (PCR) که یکی از روش های استاندارد سازمان بهداشت جهانی است، پرکاربردترین روش برای تشخیص این بیماری معرفی شده است.

آزمایش‌ های PCR بر اساس توالی ژنتیکی این ویروس ایجاد می‌شوند. بدون اطلاعات توالی ژنتیکی، آزمایش PCR نمی تواند نتیجه مناسب را ارائه دهد. خوشبختانه، دانشمندان چینی توانستند سویه کووید ۱۹ ویروس کرونا را جداسازی و مطالعه کنند. آنها توالی ژنتیکی ویروس را یافته و آن را منتشر کرده اند. انتشار توالی ژنتیکی به کشورهای دیگر کمک کرد خودشان آزمایش‌ های PCR را آماده کرده و وجود ویروس را در افراد تشخیص دهند.

حقایق جالب

  • بسته هایی که از چین برای شما ارسال می‌شود شما را بیمار نمی کند زیرا ویروس نمی تواند بیش از چند روز زنده بماند.
  • این یک افسانه است که کووید ۱۹ عمدا توسط یک ملت منتشر شده است. اعتقاد بر این است که COVID-۱۹ یک سویه جدید جهش یافته از ویروس های کرونا شناخته شده قبلی است (این ویروس در آزمایشگاه ها تولید نشده است).
  • ماسک ‌های معمولی نمی‌ توانند از شما در برابر کووید ۱۹ محافظت کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=30864
  • منبع : https://ana.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.