• امروز : پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
0
در گفت‌وگویی مطرح شد؛

برای کاهش خطر پوکی استخوان، لبنیات کم‌چرب مصرف کنید

  • کد خبر : 28012
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
برای کاهش خطر پوکی استخوان، لبنیات کم‌چرب مصرف کنید
پوکی استخوان یکی از بیماری‌های شایع به ویژه در زنان است که به دلیل مصرف ناکافی منابع غذایی کلسیم و علل دیگری مانند مصرف زیاد غذاهای پروتئینی، شور، پرفیبر، حاوی کافئین و ... بروز پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت مصرف لبنیات، بر ضرورت مصرف کافی کلسیم و پروتئین در رژیم غذایی برای دستیابی به حداکثر توده استخوانی در طول رشد اسکلتی و جلوگیری از تحلیل استخوان در افراد مسن تاکید کرد.

زهرا باقری در گفت‌وگویی، با اشاره به اجرای پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم از اول تا ۱۵ بهمن‌ماه اظهار کرد: پیام روز نهم این پویش “لبنیات کم چرب خطر پوکی استخوان را کاهش می‌دهد” است. وی افزود: پوکی استخوان یا استئوپروز که خطر شکستگی خود به خودی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد، از شروع تا سال‌ها بدون هیچ علامتی است.  

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مهمترین علامت این بیماری، درد است و این درد وقتی ایجاد می‌شود که استخوان دچار شکستگی می‌شود. البته شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان معمولا به صورت شکستگی‌های ریز و بدون جابه‌جایی و خفیف هستند که بدون وارد شدن ضربه شدید به اندام ایجاد می‌شوند.

باقری ادامه داد: بنابراین بیمار به دنبال یک حرکت بدنی که ممکن است قدری متفاوت از حرکات معمول وی باشد، دچار شکستگی ریز و بدون جابه‌جایی یا با جابه‌جایی اندک در استخوان می‌شود.

وی با بیان اینکه پوکی استخوان در بعضی افراد بیش از دیگران دیده می‌شود، افزود: تراکم و قدرت استخوان تحت تاثیر متغیرهای ژنتیکی و محیطی است. به طور معمول تراکم استخوان مردان بیش از زنان است بنابراین زنان بیش از مردان دچار پوکی استخوان می‌شوند و این بیماری در افراد لاغر و در کسانی که در فامیل نزدیک خود سابقه پوکی استخوان دارند، بیشتر دیده می‌شود.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بعد از سن ۲۰ سالگی تا زمان یائسگی، تغییر کمی در توده معدنی استخوان در زنان رخ می‌دهد اما در دوران یائسگی، زنان با از دست دادن بین ۳ تا ۵ درصدی توده استخوان سالانه در چند سال اول و پس از آن با از دست دادن حدود یک درصدی توده استخوان مواجهه می‌شوند.

وی افزود: در مردان، از دست دادن استخوان کندتر و خطی‌تر است اما مردان نیز با افزایش سن، دچار پوکی استخوان می‌شوند. خطر پوکی استخوان پس از ۵۰ سالگی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. این عارضه، یک مشکل بهداشتی رو به رشد در بسیاری از کشورهای جهان است و ۳۰ درصد زنان و ۸ درصد مردان در این گروه سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

باقری عنوان کرد: توده استخوانی تا حد زیادی به عوامل ژنتیکی بستگی دارد. عوامل دیگری  مانند افزایش فعالیت بدنی و کاهش مواجهه با عوامل خطر مانند سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل و تغذیه مناسب در این امر نقش دارد.

وی افزود: مصرف کافی کلسیم و پروتئین در رژیم غذایی برای دستیابی به حداکثر توده استخوانی در طول رشد اسکلتی و جلوگیری از تحلیل استخوان در افراد مسن ضروری است.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: پس مصرف روزانه لبنیات مانند شیر، ماست، پنیر، دوغ و کشک برای تامین کلسیم و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است و برای جذب بهتر کلسیم از این منابع بهتر است از لبنیات کم چرب و کم نمک استفاده شود. 

انتهای پیام 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=28012
  • منبع : https://www.isna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.