• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
در گفت‌وگویی مطرح شد؛

ویروس‌های در حال گردش در زمستان

  • کد خبر : 28048
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲
ویروس‌های در حال گردش در زمستان
مطالعه جدیدی از سوئد نشان می‌دهد که احتمال بستری کودکان به ویروس سینسیشیال تنفسی از کووید و آنفلوآنزا بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از بهداشت نیوز، معمولاً در فصل‌های سرد مانند زمستان شیوع میکروب‌های سرماخوردگی، ویروس‌های آنفلوآنزا و دیگر مشکلات تنفسی شیوع بیشتری خواهند داشت. به ویژه هنگامی که فرزندان شما تعداد زیادی ویروس و میکروب را از مدرسه یا مهدکودک به خانه می‌آورند و همه اعضای خانه را آلوده می‌کنند یا همکارتان سرما خورده و عطسه و سرفه می‌کند؛ اما به جای استراحت در خانه اصرار دارد که حضور او برای شرکت در جلسه الزامی است.

بنابراین همه این موارد به شیوع و پراکنده شدن بیشتر این گونه ویروس‌ها دامن خواهند زد. هر سال با شروع فصل سرما، انواع سرماخوردگی‌ها و بیماری‌های تنفسی هم شدت می‌گیرند و در این میان هم افراد آسیب پذیر مانند افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و نوزادان و کودکان بیشتر در معرض آسیب هستند.

اهمیت تشخیص درست بیماری

دکتر سید محمدرضا هاشمیان؛ استادتمام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی؛ فوق تخصص ICU: بیمارستان مسیح دانشوری، در گفتگویی، درباره ابتلای اخیر به ویروس‌های کرونا، آنفلوآنزا و سینسیشیال می‌گوید: میزان بستری به دلیل ابتلا به rsv روتاویروس Rotavirus (شایع‌ترین علت بیماری‌های اسهالی در نوزادان و خردسالان) شامل سه درصد از بیماران، نه دهم درصد آنفلوآنزا و هفت دهم درصد (هر دو کمتر از یک درصد) بوده است.

افزایش میزان بستری

دکتر هاشمیان می‌گوید: در حال حاضر ویروس‌های کرونا، آنفلوآنزا یا سینسیشیال سه نوع ویروسی هستند که می‌توانند بزرگترها و حتی کودکان را هم درگیر کنند؛ دقیقاً به خاطر ابتلا به همین ویروس‌ها و راینو ویروس هم میزان مراجعات بیمارستان‌های به ترکیه در هفته‌های قبل بیشتر شده است. البته میزان مرگ و میر خیلی بیشتر نشده ولی بیمارستان‌ها شلوغ‌تر شده‌اند.

ولی خبر خوب آنکه در حال حاضر میزان بستری بر اثر ابتلا به این سه ویروس نسبت به روزهای قبل در بسیاری کشورها رو به کاهش گذاشته است. مثلاً در ایرلند نسبت به هفته اول ۲۰۲۴ تعداد بستری سیسیشیال و کووید و آنفلوآنزا حدود ۵۰ درصد کمتر شده است.

به گفته استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی در ارتباط با کرونا نیز همچنان نگران کننده‌ترین خبر، جهش شناسایی شده به نام jn. ۱ است که در خیلی از کشورها شناسایی شده است و در دو روز گذشته حتی بنگلادش هم کیس‌هایی را گزارش کرد ه است. ولی در ارتباط با کشور ما هنوز گزارش رسمی وجود ندارد.

سرایت بیشتر؛ شدت بیماری کمتر

دکتر هاشمیان می‌گوید: «در حال حاضر امید می‌رود وزارت بهداشت با دقت موارد مربوط به جهش جدید را ردیابی و بررسی کند. بنابراین تعداد تست‌ها هم نباید کمتر باشد. ضمن آنکه گزارشات نشان می‌دهند jn. ۱ با وجود اینکه سرایت بالاتری نسبت به امیکرون‌های قبلی دارد ولی شدت بیماری کمتری نسبت به هم نوعان خود دارد.»

آسیب پذیری بیشتر کودکان و نوزادان

به گفته این فوق تخصص ICU، علاوه بر افراد پر ریسک مانند سالمندان و افرادی با سابقه بیماری‌های زمینه‌ای؛ کودکان و نوزادان بیشتر در معرض ابتلا به این سه نوع ویروس (کرونا، آنفلوآنزا یا سینسیشیال) قرار دارند ضمن آنکه ابتلای آن‌ها با خطر بیشتری همراه است.

ویروس‌های آنفلوآنزا و سیسنسیشیال تنفسی که در دوران کرونا خبری از آن‌ها نبود در حال حاضر بیشتر فعال شده‌اند. در واقع وجود حساسیت‌ها و رعایت نکات بهداشتی مانند زدن ماسک و همچنین کاهش دید و بازدیدها موجب شده بود در آن دوران از ابتلا به هر سه نوع این ویروس‌ها ببشار پیشگیری شود.

شیوع بیشتر آنفلوآنزا

دکتر هاشمیان می‌گوید: «آنفلوآنزا به ویژه از سال ۲۰۲۰ به خاطر عادی شدن شرایط کرونا بیشتر اوج گرفته است. از آنجایی که برای تشخیص کووید و آنفلوآنزا کیت‌های زیادی وجود دارند تشخیص سینسیشیال سخت‌تر از این دو ویروس است. به همین دلیل هم در کشور ما آمار دقیقی از آن وجود ندارد. ولی مطمئناً مانند بعضی کشورها در کشور ما نیز تعداد کیس‌ها بالاست. یعنی این گونه نیست که همه ابتلاها مربوط به کووید و آنفلوآنزا باشد.»

ضرورت تأمین آب بدن کودکان هنگام ابتلا به ویروس‌های تنفسی

به گفته دکتر هاشمیان والدین در صورت ابتلا کودکان به هرنوع سرماخوردگی باید مراقب از دست دادن آب بدن آن‌ها باشند و در صورت بروز تب‌های بالا و مشکلات تنفسی حتماً به پزشک مراجعه کنند.

معمولاً علائم COVID-۱۹ در کودکان خفیف‌تر است. آنفلوآنزا هم بیشتر با تب، درد و بی‌حالی همراه است. اما RSV برای نوزادان و کودکان علائمی متفاوتی دارد. چون می‌تواند سبب علائم تنفسی تحتانی به نام برونشیت شود که می‌تواند منجر به دیسترس تنفسی شود که برای مدیریت آن نیاز به بستری شدن در بیمارستان است.

مشکل کووید طولانی Long covid

مسئله دیگر موضوع لانگ کووید است که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. مالزی گزارش کرده سه درصد از افراد سالمند که قبلاً به کووید مبتلا شده بودند همچنان بعضی از علائم را دارند. یعنی به لانگ کووید مبتلا هستند. این علائم می‌تواند با سرفه و درد عمومی همراه باشد و حتی مشکلات خواب و مشکلات روحی روانی

به این ترتیب در کنار پزشکان عفونی و داخلی و رشته‌های مرتبط با آن‌ها باید برای بر طرف شدن ریشه‌ای مشکل از روان پزشکان نیز استفاده شود تا مشکلات مربوط به ذهن و روان نیز تا حد امکان برطرف شوند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=28048
  • منبع : https://behdasht.news

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.