• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
0
تسریر گزارش می‌دهد؛

تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت دندان‌های کودکان

  • کد خبر : 26246
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳
تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت دندان‌های کودکان
پیش از اینکه ناچار شوید برای درمان پوسیدگی دندان کودکتان به دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید، این مطالب را با دقت مطالعه نمایید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری مهر، یکی از مشکلاتی که کودکان امروزی دارند، خراب شدن دندان‌های شیری و دائمی به خاطر خوردن خوراکی‌های نامناسب است. بسیاری از والدین هستند که می‌خواهند بدانند تغذیه مناسب برای زیبایی و سلامت دندان‌های کودکان چیست و چه خوراکی‌ها و مواد غذایی می‌توانند به حفظ سلامت دندان‌ها بیشتر کمک کنند. دندان پیش از اینکه ناچار شوید برای درمان پوسیدگی دندان کودکتان به دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید، این مطالب را با دقت مطالعه نمائید.

علت پوسیدگی دندان کودکان چیست؟

درست است که مراجعه به دندانپزشکی کودکان به صورت سالانه برای بررسی سلامت دندان‌ها ضروری است؛ اما اگر بدانید دلیل پوسیدگی دندان کودکان چیست و چه مواد غذایی می‌توانند این مشکلات را بیشتر کنند، دیگر نیازی به مراجعه به کلینیک دندانپزشکی کودکان نخواهید داشت. دلایل پوسیدگی دندان در کودکان عبارت‌اند از:

۱. مصرف بالای کربوهیدرات

مواد قندی و کربوهیدرات‌ها جزو دلایل اصلی پوسیدگی دندان هستند. بسیاری از بچه‌ها عادت دارند به‌عنوان میان وعده بیسکویت، کیک، شکلات یا سایر مواد حاوی کربوهیدرات را مصرف کنند. باقی ماندن این مواد غذایی بین دندان‌های آن‌ها و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، باعث پوسیدگی سریع دندان در کودکان می‌شود.

۲. مصرف خوراکی‌های چسبنده و شیرین

بسیاری از خوراکی‌های شیرین و چسبنده که نیاز به جویدن خیلی زیادی دارند، مانند آدامس برای دندان‌های کودکان مضر هستند و اگر بیش‌ازاندازه مصرف شوند، باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. البته بعضی از مواد غذایی طبیعی مانند کشمش و انجیر خشک هم حالت چسبنده دارند. شکلات‌های کاکائویی، انواع شیره، عسل، پاستیل و بعضی از کلوچه‌های چسبنده هم این مشکل را برای دندان کودکان ایجاد می‌کنند. دلیل خرابی دندان با خوردن مواد غذایی چسبنده، این است که بزاق دهان کودک نمی‌تواند این مواد چسبنده را به‌خوبی از روی دندان‌ها پاک کند و همین باعث می‌شود تا دندان‌ها به‌مرورزمان پوسیده شوند. درصورتی‌که کودک شما از این مواد غذایی استفاده می‌کند، بهتر است حتماً بعد از خوردن آن‌ها دندان‌های کودک را مسواک بزنید و کودک را وادار کنید به‌اندازه کافی آب بنوشد.

معرفی غذاهای مناسب برای سلامت دندان کودکان

حالا که درباره علل و عوامل پوسیدگی دندان کودکان یک سری اطلاعات به دست آوردید، بهتر است بدانید که چه خوراکی‌هایی برای حفظ سلامت دهان و دندان کودکان مناسب هستند. در آخر نیز بعضی از مواد غذایی که می‌توانند باعث پوسیدگی دندان شوند معرفی می‌کنیم.

غذاهای سالم

کودکانی که بالای دو سال دارند، باید به‌اندازه کافی آب و مواد غذایی استفاده کنند. علاوه بر سایر مواد غذایی که همه افراد خانواده میل می‌کنند، کودکان می‌توانند مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات را به‌عنوان میان وعده استفاده کنند.

به‌جای اینکه برای میان وعده به کودکتان شکلات بدهید، می‌توانید میوه‌هایی مانند خیار، طالبی، هندوانه، هلو، کرفس، خربزه و هویج به کودکتان بدهید. میوه‌هایی مانند موز هم بسیار مفید هستند؛ اما به خاطر داشتن قند بالا ممکن است مصرف زیاد آن‌ها و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، باعث پوسیدگی دندان کودکان شود.

پنیر

پنیر هم یکی دیگر از مواد غذایی است که اگر با وعده‌های غذایی میل شود به خاطر ترشح بزاق، می‌تواند خورده‌های غذایی را از روی دندان کودک دور کند. پس بهتر است هنگام خوردن ناهار یا شام یک‌تکه پنیر به‌ویژه پنیر چدار به کودکتان بدهید.

منابع غذایی کلسیم‌دار

سعی کنید در برنامه غذایی کودکتان از مواد غذایی که حاوی کلسیم بالایی هستند، استفاده کنید. مصرف منابع غنی کلسیم شما را از مراجعه به دندانپزشکی شبانه روزی کودکان بی‌نیاز می‌کند. به‌عنوان‌مثال انواع لبنیات چون پنیر، ماست و شیر حاوی مقادیر بالایی از کلسیم هستند. بعضی از سبزیجات مانند کلم، جعفری، کلم بروکلی، اسفناج و سبزیجات سبز رنگ کلسیم بالایی دارند. پس بهتر است فرزندانتان را عادت بدهید تا از کودکی از این مواد غذایی در وعده‌های ناهار و شام استفاده کنند. کلسیم علاوه بر اینکه باعث استحکام دندان‌ها می‌شود برای رشد استخوان کودک هم مفید است.

میوه‌های دارای ویتامین c

از بهترین مواد غذایی که برای زیبایی و سلامت دندان‌ها می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، میوه‌هایی هستند که ویتامین c بالایی دارند. پرتقال، طالبی، توت‌فرنگی، فلفل و کیوی جز میوه‌هایی هستند که به خاطر داشتن ویتامین c می‌توانند لثه کودک را تمیز کنند و از جمع شدن باکتری‌ها روی لثه جلوگیری کنند. البته تمام مرکبات حالت اسیدی دارند. بنابراین بهتر است تا نیم ساعت بعد از خوردن این میوه‌ها برای کودک مسواک نزنید. زیرا مسواک می‌تواند اسید را روی سطح دندان‌ها پخش کند و باعث آسیب‌دیدگی مینای دندان شود.

تخم مرغ

مصرف تخم مرغ علاوه بر اینکه می‌تواند پروتئین، ویتامین D و فسفات به بدن کودک برساند، در سلامت استخوان‌های کودک هم نقش مهمی دارد. ویتامین D موجود در تخم مرغ باعث می‌شود تا کلسیم بیشتری در بدن کودک جذب شود و دندان‌های سالم‌تری داشته باشد.

آجیل و دانه‌ها

آجیل‌ها به‌خودی‌خود به خاطر داشتن چربی‌های مفید برای بدن انسان لازم هستند؛ اما تأثیری که خوردن آجیل‌ها و دانه‌ها روی مینای دندان دارد، باعث می‌شود تا سلامت آن‌ها حفظ شود. چربی‌های موجود در آجیل‌ها و دانه‌ها روی مینای دندان می‌نشینند و یک پوشش محافظ در برابر باکتری‌ها ایجاد می‌کنند. بعضی از دانه‌ها و آجیل‌ها به خاطر اینکه کلسیم دارند، برای دندان مفید هستند.

مواد غذایی مضر برای سلامت دندان‌های کودکان

در ابتدای بحث گفتیم که کربوهیدرات‌ها، مواد قندی، انواع شکلات و … می‌توانند برای سلامت دندان کودکان مضر باشند. پس اگر به فکر سلامت کودکانتان هستید و نمی‌خواهید مرتب به دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید از مصرف مواد غذایی زیر خودداری کنید.

غذاهای نشاسته دار

اکثر غذاهایی که دارای نشاسته هستند علاوه بر اینکه برای سلامت بدن انسان ضرر دارند و باعث چاقی می‌شوند، می‌توانند روی سلامت دندان کودکآن‌هم تأثیر منفی داشته باشند. پس بهتر است از ابتدای کودکی عادت خوردن مواد غذایی نشاسته دار و کربوهیدرات‌ها را از سر کودکتان بیندازید. البته مصرف تمام مواد غذایی برای کودکان ضروری است؛ اما این مصرف بی‌اندازه است که باعث تأثیر منفی روی دندان کودک می‌شود.

آب‌نبات

خوردن آب‌نبات‌هایی که حاوی قند هستند و شکستن آن‌ها با دندان، می‌تواند به میزان زیادی روی پوسیدگی دندان تأثیر داشته باشد. پس تا می‌توانید مصرف آب‌نبات را برای کودکتان محدود کنید. مواد قندی چسبناکی که به دندان کودکان می‌چسبند یا بین شیارهای دندان قرار می‌گیرند، یکی از عوامل اصلی پوسیدگی دندان هستند. اگر به دندانپزشکی کودکان مراجعه کرده باشید حتماً متخصصان و دندان‌پزشکان این موارد را برای شما و کودکتان توضیح می‌دهند.

نوشیدنی‌های شیرین

آبمیوه‌های قندی چه طبیعی باشند چه غیرطبیعی، می‌توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. خوردن میوه آن‌هم با پوست تمیز، بهترین روشی است که می‌توانید فیبر و ویتامین‌های میوه را به بدن کودکتان برسانید؛ اما اگر می‌خواهید به‌جای میوه به کودک آبمیوه طبیعی بدهید، باید بدانید که این تنها قند میوه است که داخل آب آن وجود دارد و شما چیزی جز قند و مقدار خیلی کمی از ویتامین‌های میوه را به کودکتان نمی‌دهید. پس بهتر است به‌جای مصرف آبمیوه‌های قندی شیرین میوه‌های سالم را مصرف کنید. نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های انرژی‌زا و اکثر آبمیوه‌های مصنوعی به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شوند.

لیمو و گریپ‌فروت

خوردن لیمو و مرکباتی که دارای خاصیت اسیدی هستند به‌مرورزمان باعث می‌شود تا مینای دندان‌ها ضعیف شود و از بین برود. پس بهتر است از مصرف لیمو و گریپ‌فروت به میزان زیاد خودداری کنید.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=26246
  • منبع : https://www.mehrnews.com/news

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.