• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
0

از اختلال بدریختی تا اعتماد به نفس پایین

  • کد خبر : 23373
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
از اختلال بدریختی تا اعتماد به نفس پایین
بسیاری از این جراحی ها غیرضروری است و در برخی مواقع، بخصوص درصورت گرایش اعتیادگونه به اعمال جراحی زیبایی، عامل اصلی درواقع یا اختلال روانی به نام «اختلال بدریختی» و یک «اختلال وسواس» است.

به گزارش تسریر به نقل از خبرگزاری میگنا، اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که ساعت های زیادی را جلوی آیینه می گذرانید و اجزای صورتتان را بررسی می کنید یا نظر دیگران درباره ظاهرتان برایتان اهمیت زیادی دارد یا به ظاهر و صورت یک دوست یا حتی یک سلبریتی حسادت می کنید و مدام به دنبال این هستید تا ظاهر خود را شبیه او کنید، بهتر است این نوشته را بخوانید.
مردم به زیبایی وتصویری که دیگران از آنها دارند، اهمیت می دهند.اما اغلب دیدگاه های ما درباره زیبایی را، جامعه، رسانه ها، شبکههای اجتماعی و فرهنگ عامه شکل می دهد. اما استانداردهای رایج همیشه مفید نیست. بمباران مداوم تصاویر رسانه ها میتواند باعث شود مردم نسبت به بدن خود احساس ناراحتی کنند. همچنین این موضوع می تواند بر کار، زندگی اجتماعی و سایر جنبه های زندگی افراد تاثیر بگذارد. گرایش به جراحی های زیبایی در سال های اخیر در کشور ما رشد قابل توجهی داشته است. همین چند روز پیش خبر مرگ چند زن در پی عمل جراحی لاغری خبرساز شد.
روانشناسان معتقدند که بسیاری از این جراحی ها غیرضروری است و در برخی مواقع، بخصوص درصورت گرایش اعتیادگونه به اعمال جراحی زیبایی، عامل اصلی درواقع یا اختلال روانی به نام «اختلال بدریختی» و یک «اختلال وسواس» است. اختلال بدریختی یکی از اختلالات سلامت روان محسوب می شود.این اختلال موجب می شود فرد همواره احساس نگرانی و اضطراب کند. فرد مبتلا به این اختلال تصور می کند بخش یا بخش هایی از بدنش بدشکل و از نظر فیزیکی و ظاهری دارای مشکل است.
در این بیماری، شایع ترین قسمت هایی که تحت این تفکر و تصور قرار می گیرند، ناحیه صورت به ویژه بینی، پهلوها و شکم است. اختلال بدریختی باعث می شود که حتی برخی افراد چندین بار به اعمال جراحی در قسمت های مختلف بدن با هزینه های سنگین اقدام کنند. هزینه هایی که گاه بنیان خانواده ها را نیز فرو می پاشد. این در حالی است که وقتی با این افراد صحبت میکنیم، می بینیم که او از یک ظاهر خوب و حتی بالاتر از خوب برخوردار است اما تصور می کند که ظاهرش مناسب نیست و به دلیل تفکراتی که ناشی از اختلال روانی بدریختی است خواهان انجام جراحی شده است. این افراد، دائم و بیمارگونه در ذهن خود تصور می کنند که ظاهرشان خوب نیست و برای رفع این تصور اشتباه خود، به اعمال جراحی متعدد روی می آورند.
اما همه کسانی که به سراغ اقدامات زیبایی می روند دچار این اختلال نیستند. اختلال وسواس یکی دیگر از اختلال هایی است که موجب می شود افراد به سراغ اعمال جراحی و یا اقدامات مختلف زیبایی بروند.
افرادی که به این اختلال دچارند به صورت وسواس گونه تصور می کنند که شکل ظاهر و بدنشان باید به گونه دیگری باشد تا جذاب تر و زیباتر شوند. بنابراین هر روز کاری را برای رسیدن به زیبایی مطلوب در ذهنشان دنبال می کنند.
به طور کلی بر اساس مطالعات روانشناسی، برخی از افرادی که به جراحی های زیبایی روی می آورند، دارای تفکرات و مشکلات روحی روانی مانند کاهش اعتماد به نفس و افسردگی به عنوان زیربنای اختلالات بدریختی، وسواس و… هستند. البته انسان ها از اینکه از آنها تعریف شود خوششان می آید و حاضرند برای این منظور حتی به اعمال جراحی سنگین زیبایی نیز تن دهند. فرد باید ابتدا دقت کند که چه کمبودی در تفکر و احساسش وجود دارد و ابتدا به دنبال رفع آن برود چرا که اگر اینگونه مشکلات رفع شود، دیگر احساس رضایتمندی را در اینگونه جراحی ها نخواهد یافت.
از آنجا که ریشه بیشتر موارد گفته شده در نداشتن اعتماد به نفس است بنابراین به نظر من بهتر است قبل از انجام هر اقدام مرتبط با زیبایی ابتدا به سراغ روانشناس برویم تا از درست بودن تصمیم خود مطمئن شویم. من کسانی را دیده ام که حتی متخصص جراحی زیبایی آنها را از جراحی بر حذر داشته و گفته هیچ نیازی به عمل جراحی ندارند ولی فرد اصرار به عمل داشته و بعد از عمل باز هم ناراضی بوده است.
از خانواده ها درخواست می کنم از کودکی توجه بیش از حد به ظاهر را در کودکشان نهادینه نکنند و به جای آن به تقویت مهارت های افزایش اعتماد به نفس و پذیرش خود مبادرت کنند تا وقتی کودک به نوجوانی و جوانی می رسد برای جلب رضایت دیگران دست به هر کاری نزند و خودش را همان طور که هست باور کند و بتواند زندگی اجتماعی مطلوبی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=23373
  • منبع : https://www.migna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.