• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0

تولید انسولین گلارژین برای اولین بار از سلول در کشور

  • کد خبر : 16810
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
تولید انسولین گلارژین برای اولین بار از سلول در کشور
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: انسولین گلارژین برای اولین بار از سلول در کشور تولید می‌شود که توانایی تامین نیاز داخلی و متعاقب آن صادرات را نیز دارد.
 به گزارش تسریر به نقل از ایفدانا، معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: ما نزدیک ۳۰ مولکول داروی بیولوژیک تولید می‌کنیم، چند روز قبل از یکی از شرکت‌های داروسازی بازدید کردیم که برای اولین بار در حال تولید انسولین گلارژین از سلول است و می‌تواند تمام نیاز کشور را به تنهایی تامین کند، همچنین قلم‌های انسولین را نیز در داخل کشور تولید می‌کنیم.
وی ادامه داد: یکی از شرکت‌های ما برای اولین بار کپسول‌های استنشاقی خشک را تولید کرد که از فناوری بالایی برخوردار است و کنترل دز این دارو‌ها بسیار حساس و به سختی صورت می‌گیرد و ما موفق به تولید آن شدیم.
دکتر بهرام دارایی در دیدار با معاون وزیر بهداشت روسیه و هیئت همراه، اظهار کرد: آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو از ۵۰ سال قبل فعال بوده و وظیفه آن ابلاغ قوانین به ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی و نظارت بر ۴۰۰ آزمایشگاه خصوصی غذا و دارو در سراسر کشور است.
دکتر دارایی با اشاره به اینکه تولیدات اخیر دارویی با استاندارد gmp مخصوصاً در مورد انسولین صورت می‌گیرد، عنوان کرد: ما می‌توانیم تبادلاتی باهم داشته باشیم و این خدمات با توجه به نیازمندی‌های شما قابل ارائه است.
به گفته وی سازمان غذا و دارو نظارت‌های مستقیمی بر تولید غذا و قوانین و سیاستگذاری تولید آن دارد که می‌تواند همزمان نیازمندی‌های جمهوری اسلامی و روسیه را در حوزه غذا‌های انسانی و حیوانی تامین کند.
وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که در سال ۲۰۱۶ بین دو کشور در خصوص شرکت‌های داروسازی و همکاری بین آن‌ها به امضا رسیده است، گفت: امیدواریم بتوانیم قرارداد‌های مرتبط را عملیاتی کنیم و از حد کاغذ و تفاهم نامه آن‌ها را خارج کرده و اثر آن‌ها را در بازار هر دو کشور ببینیم.
رییس سازمان غذاودارو با بیان اینکه نمی‌توان به قول و قرار غربی‌ها در مورد تامین دارو اعتماد داشت، گفت: فکر می‌کنم روابط دو طرف ما می‌تواند پایدار و طولانی مدت باشد و نگرانی از بدعهدی غربی‌ها در آن جایی نداشته باشد، اراده روسای جمهور دو کشور در دیدار اخیر نشان داد که ما به‌عنوان مدیران عملیاتی دو کشور باید به سرعت بتوانیم این اراده را به مرحله عمل در بیاوریم.
وی با اشاره به اولویت‌های زمینه دیدار مسئولان دارویی دو کشور ایران و روسیه اظهار کرد:ثبت دارو به صورت مشترک، ایجاد مسیر عبور سریع “فست ترک” در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، برگزاری کارگاه برای آشنایی بیشتر قوانین و مقررات هر کشور در حوزه دارو، ایجاد پارک‌های فناوری مشترک برای سرمایه گذاری بخش خصوصی، نزدیک کردن شرکت‌های ایرانی و روسی و تفاهم فرهنگی، انتقال فناوری از هر دو طرف، روش‌های حفظ امنیت پرونده‌های ایرانی و روسی در پروسه ثبت و یافتن راه‌های مطمئن برای انتقال پول در قبال صادرات و واردات در دستور کار قرار گیرد.
لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=16810

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.