• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
1
معصومه آخوندی تاکید کرد:

جامعه نیازمند مراقبت های روان درمانی پس از اتمام کرونا

  • کد خبر : 14594
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
جامعه نیازمند مراقبت های روان درمانی پس از اتمام کرونا
معصومه آخوندی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اینکه آثار روانشناختی بیماری کووید-19 بر وضعیت سلامت روان افراد جامعه نیازمند بررسی های تخصصی روانشناسی است گفت: کنترل وضعیت پسا کرونا نیازمند مراقبت های روان درمانی است.

معصومه آخوندی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفتگو با پایگاه خبری تسریر درباره مراقبت های روان درمانی پس از اتمام کرونا گفت: در پایان دسامبر ۲۰۱۹ سازمان بهداشت جهانی WHO شیوع بیماری عفونی کووید-۱۹ را رسما اعلام کرد و این در حالی که این بیماری علاوه بر تهدید سلامت جسمانی سبب بروز نگرانی در حوزه سلامت روانشناختی جامعه شد.
وی ادامه داد: اضطراب، افسردگی، اختلال خواب، و اختلال استرس پس از حادثه PTSD در زمان شیوع کرونا و پسا کرونا می تواند از پیادمدهای شرایط پسا کرونا نام برد.

معصومه آخوندی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

معصومه آخوندی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

آخوندی افزود: بطور مثال مثلا PTSD می تواند در هر سنی روی دهد حتی کودکان خردسال رخ دهد بنابراین باید با راهکارهای کارشناسی شده به سمت کنترل پیش رفت.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: عامل اصلی منجر شونده به PTSD یک رویداد تروماتیک یا آسیب زا است. که طی آن فرد در معرض مرگ واقعی یا تهدید به مرگ، جراحت جدی یا خشونت جنسی قرار می گیرد. از ویژگی های تروماتیک بودن به خطر افتادن زندگی، غیر منتظره بودن است که باعث درماندگی و وحشت می شود و استرس ناشی از آن زمین گیر کننده است پس هر چیزی، از یک بیماری جدی کشنده گرفته تا فاجعه طبیعی میتواند باعث تروما یا همان آسیب شود.
وی ادامه داد: این اختلال آثار روانی مثل عدم تمرکز حواس، عدم تصمیم گیری، سردرگمی، افکار مزاحم درباره آنچه روی داده است دارد.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: این اشخاص آثار هیجانی مثل اضطراب، ترس، وحشت، شوک، اندوه فراوان، احساس ترک شدن از سوی دیگران نیز تجربه می‌کنند.
وی ادامه داد: البته این اختلال باعث آثار جسمی مثل از جا پریدگی، خستگی شدید تا زمین گیر شدن، بی خوابی (اینسومنیا)، انواع سردرد، حالت. تهوع، مشکلات معده ای، تپش قلب، احساس قرار گرفتن در یک رؤیا و این که دنیای اطراف واقعیت نیست قرار می‌گیرند .
آخوندی افزود: این عوامل باعث می‌شود شخص عملکرد ضعیف در شغل، تحصیلات و سایر جنبه‌های مهم زندگی داشته باشد و وارد خصومت و دوری جویی از سایرین شود و از اعضای خانواده بیش از حد حفاظت می کند.
وی ادامه داد: با توجه به طیف وسیعی از مشکلاتی که این اختلال بوجود میاورد درمان آن در زمان پاندمی بیش از پیش اهمیت دارد.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی تصریح کرد: درمان PTSD دو هدف عمده دارد اولین هدف این است که پس از تجربه تروماتیک تلاش شود تا از ایجاد PTSD در فرد پیشگیری شود هدف دوم این است که در صورت ایجاد PTSD سمپتوم ها ( علائم) آن درمان شود.

آخوندی تصریح کرد: برای هدف اول مداخله سریع درمانگر بسیار موثر واقع می شود از این رو حضور تیم درمان برای گزارش سریع افراد آسیب دیده و گفتن و ابراز احساساتی که چه از سرشان گذشته (دی بریفینگ) ضروری است و برای رسیدن به هدف دوم درمانگر از شیوه های مختلف روان درمانی کمک می گیرد.
وی ادامه داد: پیشنهاد می شود راهنمایی هایی با استفاده از بستر اینترنت، پروتکل های خود آموز برای عموم مردم و همچنین گروه‌های ویژه نظیر کودکان و نوجوانان، زنان باردار، سالمندان و افرادی که نزدیکانشان را به دلیل شیوع بیماری از دست داده اند با توجه به شرایط فعلی جامعه تهیه شود.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=14594

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.