• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0

علائم کمبود کلسیم در بدن چیست؟

  • کد خبر : 13995
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
علائم کمبود کلسیم در بدن چیست؟
علائم کمبود کلسیم در بدن شامل خستگی و ضعف شدید، گرفتگی مکرر عضلات، پوکی استخوان، مشکلات پوستی و ناخن‌های شکننده، مشکلات دندانی و ضربان قلب نامنظم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، کمبود کلسیم زمانی رخ می‌دهد که بدن افراد دارای سطح بسیار پایین کلسیم در خون است، کلسیم یک ماده معدنی مهم است که به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین کاهش کلسیم باعث بروز مشکلات سلامتی می‌شود. علاوه بر این، کمبود کلسیم می‌تواند خطر بروز پوکی استخوان را افزایش دهد. عدم مصرف کلسیم کافی برای مدت طولانی، سن، ژنتیک، مصرف بعضی از داروها، رژیم غذایی نامتعادل و عدم تعادل هورمونی در زنان باعث بروز کمبود کلسیم می‌شود.

در ادامه به بررسی علائم کمبود کلسیم در بدن پرداخته می‌شود:

خستگی و ضعف شدید

سطح پایین کلسیم در بدن باعث بروز خستگی مفرط، سستی و ضعف می‌شود. علاوه بر این، برخی از افراد مبتلا به کمبود کلسیم دچار سرگیجه می‌شوند و نمی‌توانند به درستی تمرکز کنند.

گرفتگی مکرر عضلات

اگر دچار کمبود کلسیم در بدن شده باشید، ممکن است گرفتگی ناگهانی عضلات و درد در ناحیه همسترینگ یا ساق پا را تجربه کنید. کمبود کلسیم خطر بروز اسپاسم عضلانی را افزایش می‌دهد و ممکن است هر زمانی حتی در هنگام خواب نیز رخ دهد.

پوکی استخوان

کمبود کلسیم در بدن باعث بروز اختلالاتی مانند پوکی استخوان و استئوپنی می‌شود. استئوپنی یک بیماری استخوانی است که شکل خفیف‌تری از پوکی استخوان است. این دو بیماری با از دست دادن تراکم مواد معدنی استخوان مرتبط است و باعث ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود.

مشکلات پوستی و ناخن‌های شکننده

پوست خشک و پوسته پوسته شده و ناخن‌های شکننده جزو علائم کمبود کلسیم است. زمانی که سطح کلسیم بدن پایین باشد، پوست بدن خشک و کدر به نظر می‌رسد و ناخن‌ها ضعیف و شکننده می‌شود. مشکلات پوستی ممکن است با خارش همراه باشد.

مشکلات دندانی

کلسیم یک ماده معدنی مهم برای استخوان‌ها و دندان‌ها است، مصرف این ماده مغذی به بهبود سلامت دندان کمک می‌کند؛ بنابراین کمبود کلسیم باعث بروز پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود.

ضربان قلب نامنظم

سطح طبیعی کلسیم خون باعث حفظ ضربان قلب در محدوده مناسب است. کاهش سطح کلسیم بدن باعث بروز دپلاریزاسیون سلول‌های قلبی می‌شود؛ در این صورت فرد دچار ضربان قلب نامنظم می‌شود، این شرایط ممکن است تهدیدکننده زندگی افراد باشد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=13995

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.