• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
0

ضعف وزارت بهداشت در تسهیل مجوز کسب و کار

  • کد خبر : 8050
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
ضعف وزارت بهداشت در تسهیل مجوز کسب و کار
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: وزارت بهداشت به ویژه معاونت غذا و دارو ، ضعیف‌ترین عملکرد را در زمینه تسهیل مجوز کسب و کار داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، روح الله نجابت در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: این وزارتخانه از ۱۱۲ مجوز ۳۱ مجوز را در سامانه صدور مجوز کسب و کار، نهایی کرده است.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی از ۱۲۱ مجوز ۵ مجوز، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با احتساب مشاغل خانگی از ۵۷۸ مجوز ۲۸۳ مجوز، وزارت نیرو از ۲۴ مجوز ۱۷ مجوز، وزارت راه و شهرسازی از ۸۰ مجوز ۹ مجوز، بانک مرکزی از ۶۹ مجوز ۲۰ مجوز، وزارت ارشاد از ۱۵ مجوز ۳ مجوز و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ۲ مجوز یکی را نهایی کرده اند.

نجابت افزود: سازمان محیط زیست از ۲۶ مجوز، صدا و سیما از ۷ مجوز، وزارت صمت از ۵۱ مجوز، شهرداری تهران از ۱۰ مجوز و سازمان نظام پزشکی از ۶ مجوز هیچ یک را نهایی نکردند.وی گفت: کسانی که می‌خواهند در عرصه گردشگری فعالیت کنند باید بی درد سر و آسان بتوانند مجوز بگیرند، اما اکنون این چنین نیست.

نجابت افزود: قانونی که اسفند سال گذشته برای تسهیل دریافت مجوز‌ها برای کسب و کار تصویب شد به دلیل اجرا نشدن قانونی در این زمینه بود که از سال ۸۷ تا ۹۹ اجرا نشد.

وی گفت: پس از ۱۸ اسفند برای دستگاه‌هایی که قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار را اجرا نکنند جرم غیر قابل قبول تعریف شده است و دادستانی بدون شکایت باید ورود کند و برای متخلفان دو ماه تا یک سال حبس پیش بینی شده است.

نجابت با بیان اینکه کسی که می‌خواهد وارد فضای کسب و کار شود در هفت خان دریافت مجوز می‌ماند افزود: اگر روند صدور مجوز کسب و کار آسان نشود نظارت بر کار‌های زیرزمینی نیز سخت‌تر خواهد شد.

وی گفت: در تبصره ۴ قانون مصوب مجلس، مراجع صدور مجوز حق ندارند در کل فرآیند انجام کار مدارک و استعلامات را به صورت تکراری برای صدور یک عنوان مجوز از متقاضی دریافت کنند و در تبصره ۶ این قانون نیز آمده است در مورد آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی که نیازمند اخذ مجوز از دستگاه‌های متعدد است دستگاه اصلی موضوع فعالیت، وظیفه مدیریت یکپارچه هماهنگی اخذ و تکمیل صدور مجوز را دارد.

نجابت افزود: مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون در روند اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار نظارت دارد.
خانم پویا محمودیان معاون صنایع دستی هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی نیز در این برنامه گفت: این وزارتخانه در اجرای قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار پیشقدم است و با دقت مجوز‌هایی که “ثبت محور” هستند و مجوز‌هایی که “تأیید محور” هستند مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه مجوز‌ها شامل کارگاه‌های انفرادی، گروهی، کارت تخصصی و مشاغل خانگی هستند افزود: در حوزه مشاغل خانگی ۱۵۳ رشته از ۲۹۹ رشته کاملاً “ثبت محور” اعلام شده است و متقاضیان می‌توانند بر اساس فرآیندی که اعلام شده است نام نویسی کنند.

خانم محمودیان گفت: وزارت میراث فرهنگی به جز وظیفه تسهیل کنندگی حوزه کسب و کار و مسئول حفظ اصالت فرهنگ و هنر و حفظ حقوق مشتری است.
وی افزود: ممکن است در بازبینی تعدادی رشته به ۱۵۳ رشته “ثبت محور” اضافه شود.

خانم محمودیان گفت: مجوز نقاشی روی استخوان به دلیل اینکه ممکن است برخی روی پلاستیک نقاشی کنند و آن را به نام نقاشی روی استخوان بفروشند باید تحت نظارت و مورد تأیید باشد بنابراین در جمله مجوز‌های “تأیید محور” قرار گرفته است.

وی افزود: به عنوان دستگاه متولی، وظیفه نظارت بر این هنر را داریم و نباید اجازه دهیم این صنعت خدشه دار و حق مصرف کننده ضایع شود.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=8050
  • منبع : صدا و سیما

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.