• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

مشکلات روحی در کمین بهبودیافتگان کرونا

  • کد خبر : 7669
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
مشکلات روحی در کمین بهبودیافتگان کرونا
 نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که احتمال ابتلای بهبودیافتگان کرونا به مشکلات روحی و روانی طولانی مدت در سال بعد از ابتلا  ۶۰ درصد بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر از خبرگزاری یونایتدپرس، این مشکلات شامل اضطراب، افسردگی، افکار خودکشی، اختلال مصرف مواد افیونی، اختلالات مصرف غیرقانونی مواد مخدر، اختلالات و مشکلات تفکر و تمرکز است.

دکتر «زیاد العالی» اپیدمیولوژیست بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس گفت: اگر پس از ابتلا به کووید-۱۹، از مشکلات خواب یا افسردگی یا اضطراب رنج می برید، تنها نیستید. هزاران نفر مانند شما هستند و این مشکلات باید جدی گرفته شود.

وی افزود: ما شاهد افزایش خطر مصرف مواد افیونی و خطر افزایش افکار خودکشی، افسردگی، اضطراب هستیم. به اعتقاد من اپیدمی بعدی اپیدمی مصرف مواد افیونی و خودکشی خواهد بود. اگرچه مشخص نیست که ویروس چگونه بر مغز تأثیر می گذارد اما العالی معتقد است که ویروس کووید-۱۹ به سلول های مغز آسیب می زند.

وی توضیح داد: در واقع ویروس کووید-۱۹ می تواند وارد مغز شود و باعث ایجاد مجموعه ای از مشکلات مختلف از جمله اختلال در اتصالات عصبی، بالا رفتن برخی از نشانگرهای التهابی، اختلال در سیگنال دهی، و تغییرات در معماری مغز شود که می تواند علت ایجاد مه مغزی یا کاهش عصب شناختی تفکر را نیز توضیح دهد.

العالی گفت که پزشکان باید مراقب بروز این مشکلات در میان بیمارانی باشند که از کووید-۱۹ بهبود یافته اند.

العالی و همکارانش برای این مطالعه از پایگاه داده وزارت امور سربازان کهنه کار آمریکا را برای جمع آوری اطلاعات در مورد حدود ۱۵۴ هزار بزرگسال مبتلا به کووید-۱۹ از اول مارس ۲۰۲۰ تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ استفاده کردند.

محققان از این داده‌ها برای مقایسه نتایج سلامت روان با سلامت روان حدود ۶ میلیون نفری که کووید-۱۹ نداشتند و ۶ میلیون نفر دیگر از قبل از شروع این همه‌گیری استفاده کردند.

محققان دریافتند افرادی که مبتلا به کووید-۱۹ هستند ۳۵ درصد بیشتر از اضطراب رنج می برند و تقریباً ۴۰ درصد بیشتر به افسردگی یا اختلالات مرتبط با استرس مبتلا می شوند. در میان این بیماران مصرف داروهای ضد افسردگی ۵۵ درصد و مصرف «بنزودیازپین ها» برای درمان اضطراب ۶۵ درصد افزایش داشته است.

محققان خاطرنشان کردند که این بیماران همچنین ۴۱ درصد بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات مرتبط با استرس و ۸۰ درصد بیشتر احتمال دارد که دچار افت فکری شوند که شامل فراموشی، سردرگمی و عدم تمرکز است.

یافته های این مطالعه نشان داد که بیماران کووید-۱۹ همچنین ۳۴ درصد بیشتر احتمال دارد که به مواد افیونی معتاد شوند، ۲۰ درصد بیشتر احتمال دارد که مواد مخدر استعمال کنند و ۴۶ درصد بیشتر احتمال دارد افکار خودکشی داشته باشند.

محققان دریافتند که خطر ابتلا به مشکلات روانی با شدت عفونت کووید-۱۹ مرتبط است. احتمال بروز مشکلات روانی در افرادی که دارای یک مورد خفیف بودند، ۲۷ درصد بیشتر بود، در حالی که آنهایی که عفونت شدید داشتند، ۴۵ درصد بیشتر احتمال داشت که به این مشکل مبتلا شوند.

العالی گفت که این خطرات در مورد سایر بیماری ها مانند آنفولانزا مشاهده نشد.

مشروح این مطالعه به صورت آنلاین در BMJ منتشر شد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=7669

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.