• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
در گفت‌وگویی مطرح شد؛

پرمصرف‌ترین داروها در ۱۴۰۲/ ۱۱۶ قلم دارو در فهرست گران‌ترین تجویزها

  • کد خبر : 36038
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
پرمصرف‌ترین داروها در ۱۴۰۲/ ۱۱۶ قلم دارو در فهرست گران‌ترین تجویزها
به اذعان مسوولان سازمان بیمه سلامت ایران، در سال ۱۴۰۲ نیز مانند سال ۱۴۰۱، داروهای بیماران دیابتی و قلبی و عروقی پرمصرف‌ترین داروها در کشور بودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، مهندس امیرحسین حبیبیان – معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران در گفت‌وگویی، در این باره اعلام کرد: بر اساس اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک، در سال ۱۴۰۲ مثل سال ۱۴۰۱ پُرمصرف‌ترین داروهای کشور ابتدا داروهای بیماران دیابتی و در رتبه بعدی داروهای بیماران قلبی و عروقی بوده‌اند.

حبیبیان افزود: اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، ۱۱۶ قلم داروی تجویز شده در فهرست گران‌ترین داروهای تجویزی در کشور است که این داروها بیشتر برای بیماران خاص و صعب‌العلاج، مصرف شده است.

وی گفت: برخی از این داروها، بیش از ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد. برای بیماران مبتلا به موکوپلی ساکاریدوز نیز داروی تجویزی با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان نیز در این سامانه ثبت شده است که به صورت رایگان در اختیار این بیماران قرار گرفته است.

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه پُر مصرف‌ترین داروهای کشور، مربوط به بیماران دیابتی است، افزود: تعداد ۲۴۰ میلیون داروی متفورمین در سال ۱۴۰۲ تجویز شده که در مقایسه با سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش داشته است و پس از آن داروهای آ اس آ و لوزارتان که در پُرفشاری خون استفاده می‌شوند، قرار دارند.

وی همچنین گفت: در ۱۵ استان کشور پر مصرف‌ترین داروها ابتدا داروهای بیماران دیابتی و در رتبه بعدی داروهای بیماران قلبی و عروقی است که عبارتند از استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل، همدان، قزوین، قم، اصفهان، یزد، کردستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، البرز، زنجان و گیلان. در ۱۶ استان کشور نیز پر مصرف‌ترین ابتدا داروهای بیماران قلبی و عروقی و در رتبه بعدی داروهای بیماران دیابتی است که عبارتند از استان‌های تهران، سمنان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر.

حبیبیان ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ همچنان داروی انسولین قلمی، پُر هزینه‌ترین داروی تجویزی بوده که مبلغی بالغ بر ۴۴۰ میلیارد تومان برای این دارو از سوی سازمان بیمه سلامت هزینه شده است.

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی صدور نسخه‌های الکترونیک در ماه‌های مختلف سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن، گفت: از ابتدای اجرای طرح نسخه الکترونیک تا کنون بیش از ۲۹۰ میلیون نسخه الکترونیک ثبت شده که در ماه‌های انتهایی سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲ میلیون نسخه در ماه در سطح کشور توسط پزشکان تجویز شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=36038
  • منبع : https://www.isna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.