• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
فوق تخصص گوارش کودکان عنوان کرد؛

شایع‌ترین بیماری نوزادان که والدین با یبوست اشتباه می‌گیرند

  • کد خبر : 36024
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
شایع‌ترین بیماری نوزادان که والدین با یبوست اشتباه می‌گیرند
فوق تخصص گوارش کودکان، درباره شایع‌ترین بیماری‌های نوزادان و شیرخواران، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری مهر، امیرحسین حسینی، با بیان اینکه اولین موارد و نشانه‌های بیماری‌های شایع در نوزادان از هفته سوم به بعد از تولد آغاز می‌شود، اظهار کرد: این موضوع با زور زدن‌های شیرخوارن هنگام دفع مدفوع مشخص می‌شود و خانواده‌ها به اشتباه فکرمی‌کنند این مورد یبوست است.

وی اضافه کرد: زور زدن کودکان برای دفع مدفوع مسئله‌ای شایع محسوب می‌شود که حتی تا ۶ ماهگی نیز ممکن است ادامه داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه زور زدن‌های همراه با تغییر رنگ پوست به شکل قرمز شدن پوست دست و پا و یا صورت، جمع کردن اندام‌ها معمولاً در شیرخواران شایع است، گفت: در این موارد کودک شاید دفع داشته باشد و یا حتی به رغم زور زدن‌های زیاد دفعی در کودک نیز اتفاق نیافتد.

وی با بیان اینکه ایجاد این شکل از دفع در نوزادان “دیسچزیا” نام دارد و به شرط وزن‌گیری مناسب و دفع روز تولد نیاز به هیچگونه مداخله خاصی ندارد، عنوان کرد: زور زدن‌ها نباید با علامت‌های دیگری مثل توقف تنفس، کبودی لب‌ها، حمله‌های تشنجی، سرفه، استفراغ‌های خونی، صفراوی و جهنده همراه باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه یادآوری کرد: چنانچه زور زدن کودک با مشکلاتی که در بالا ذکر شد همراه نباشد، به خودی خود بعد از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد.

وی نسبت به اقدامات خودسرانه برخی خانواده‌ها برای کاهش علامت‌های هنگام دفع در نوزادان هشدار داد و اضافه کرد: تحریک مقعدی با استفاده از گوش‌پاک‌کن، روغن زیتون، انگشت و یا صابون می‌تواند برای نوزاد مشکلات جدی به همراه داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شروع درمان خودسرانه یبوست برای نوزادان هیچ توجیهی ندارد، اضافه کرد: زور زدن نوزاد هنگام دفع بیماری نیست که نیازمند مداخله درمانی داشته باشد ضمن اینکه استفاده از داروهای درمان یبوست برای کودکان کمتر از یکسال ممنوعیت مصرف دارد.

فوق تخصص گوارش کودکان با بیان اینکه والدین برای اطمینان خاطر از سلامت دستگاه گوارش کودک بهتر است پیش از هر اقدام خودسرانه‌ای با پزشک متخصص مشورت کنند، ادامه داد: در صورت بروز مشکل نیز استفاده از پروبیوتیک‌ها، منع استفاده از پروتئین‌های گاوی و تغییر رژیم غذایی مادر (در کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند) با نظر پزشک اثربخش است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=36024
  • منبع : https://www.mehrnews.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.