• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
0
تسریر گزارش می‌دهد؛

دیافراگم ضد بارداری چیست؟

  • کد خبر : 34555
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
دیافراگم ضد بارداری چیست؟
دیافراگم ضد بارداری یک نوع وسیله کوچک برای پیشگیری از بارداری است که معمولا همراه با اسپرم کش استفاده می‌شود و از رسیدن اسپرم به رحم شما جلوگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، میزان اثربخشی این روش حدود ۸۷ درصد است و ازآنجایی‌که از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کند، بهتر است همراه با کاندوم استفاده شود. اما روش استفاده از دیافراگم ضد بارداری چگونه است؟ آیا چیزی در مورد مزیت‌ها و معایب استفاده از این روش می‌دانید؟

در این مقاله می‌توانید با نکاتی مهم در مورد دیافراگم ضد حاملگی آشنا شوید:

دیافراگم ضد بارداری چیست؟

دیافراگم ضد بارداری یک وسیله سیلیکونی و نرم برای پیشگیری از بارداری است که قبل از رابطه جنسی داخل واژن قرار می‌گیرد. این وسیله دهانه رحم را می‌پوشاند و از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می‌کند. ازآنجایی‌که اسپرم تا چندین ساعت در واژن زنده می‌ماند، باید این وسیله را حداقل ۶ ساعت بعد از رابطه جنسی از واژن خارج کنید.

آمارها نشان می‌دهد که در طول یک سال استفاده از دیافراگم از هر زن، ۱۲ نفر به صورت تصادفی باردار می‌شوند. اثربخشی این روش زمانی بیشتر می‌شود که همراه با اسپرم کش استفاده شود.

نحوه استفاده از دیافراگم ضد بارداری

دیافراگم بارداری باید از حدود ۲ ساعت قبل از رابطه جنسی در واژن قرار بگیرد و باید آن را در کمتر از ۲۴ ساعت از واژن بردارید. برای استفاده از دیافراگم ضد بارداری ابتدا باید به اندازه یک قاشق اسپرم کش داخل محفظه دیافراگم بریزید و آن را در اطراف لبه پخش کنید.

سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دستان خود را بشویید و در موقعیت مناسب قرار بگیرد.
  • دیافراگم را از وسط تا کنید و انگشت اشاره خود را داخل آن قرار دهید.
  • دیافراگم را به داخل و به سمت بالای واژن فشار دهید تا روی دهانه رحم قرار بگرد.

طریقه خارج کردن دیافراگم ضد بارداری

برای خارج کردن دیافراگم ضد حاملگی ابتدا دستان خود را بشویید و در موقعیت مناسب قرار بگیرید. سپس باید انگت خود را داخل واژن کنید و لبه دیافراگم را بگیرید.

سپس آن را به سمت پایین و بیرون بکشید. در صورتی که با برداشتن دیافراگم مشکل دارید، بهتر است از یک پزشک برای این کار کمک بگیرید. پیشنهاد می‌شود قبل از استفاده از این روش حتما با یک پزشک صحبت کنید و طریقه استفاده از آن را یاد بگیرید

روش مراقبت از دیافراگم ضد بارداری

بعد از هر بار استفاده از دیافراگم ضد بارداری باید آن را با آب گرم و شوینده ملایم بشویید. سپس آن را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود. بهتر است دیافراگم را داخل جعبه مخصوص آن نگهداری کنید تا آلوده نشود.

به‌هیچ‌عنوان روی دیافراگم از رون کننده‌های مبتنی بر روغن و پودر بچه استفاده نکنید. کرم‌های واژینال و داروهای عفونت قارچی نیز ممکن است به دیافراگم ضد بارداری شما آسیب بزنند.

در صورتی که از دیافراگم به خوبی مراقبت کنید، می‌توانید تا ۲ سال از آن استفاده کنید. اما هر بار قبل از استفاده باید آن را از نظر سوراخ را پارگی بررسی کنید و در صورتی که روی آن پارگی ایجاد شده، از یک دیافراگم جدید استفاده کنید.

مزایا دیافراگم ضد بارداری

از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از دیافراگم ضد حاملگی این است که دیگر لازم نیست رابطه جنسی را قطع کنید و نگران باردار شدن خود باشد. اگر از این روش به درستی استفاده کنید، هیچ تاثیری بر کیفیت رابطه جنسی ندارد و همسرتان قادر به احساس کردن آن نخواهد بود.

از دیگر مزیت‌های این روش این است که روی هورمون‌های بدن تاثیری ندارد و درست بعد از برداشتن آن از واژن می‌توانید اقدام به بارداری کنید. این روش در دوران شیردهی نیز قابل‌استفاده است.

در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین مزایای دیافراگم ضد حاملگی آشنا شوید:

  • قابل‌استفاده مجدد
  • نداشتن تاثیر بر هورمون‌ها
  • نداشتن عوارض جانبی
  • افزایش لذت جنسی به دلیل قطع نکردن رابطه

معایب دیافراگم ضد بارداری

اکثر افرادی که از دیافراگم برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، مشکل خاصی با آن ندارند، اما به هر حال این روش برای همه خانم‌ها مناسب نیست و ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد.

این روش جلوگیری از بارداری نمی‌تواند از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کنید، بنابراین گاهی لازم است در کنار آن از کاندوم استفاده کنید. ممکن است قرار دادن دیافراگم در واژن برای برخی افراد سخت و آزاردهنده باشد که در این شرایط بهتر است از روش‌های دیگر به جای دیافراگم استفاده کنید.

در ادامه می‌توانید با عوارض دیافراگم ضد بارداری آشنا شوید:

  • تحریک واژن
  • حساسیت به اسپرم کش و لاتکس
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری (UTIs)
  • افزایش خط ابتلا به سندرم شوک سمی (در صورت خارج نکردن دیافراگم از واژن)

استفاده از دیافراگم ضد حاملگی برای چه کسانی مناسب نیست؟

دیافراگم ضد حاملگی یک راهکار موثر برای خانم‌های جوانی است که دوست ندارند از روش‌های هورمونی برای جلوگیری از بارداری استفاده کنند. اما ازآنجایی‌که در این روش باید یک جسم را وارد واژن کنید، ممکن است این کار برای همه خوشایند نباشد.

به علاوه افرادی که در دوران قاعدگی هستند و یا به عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری مبتلا می‌شوند، نباید از این روش استفاده کنند. افرادی که کمتر از ۶ هفته از زایمان آن‌ها می‌گذرد و افرادی که به بیماری‌های مقاربتی یا HIV مبتلا هستند نباید از این روش استفاده کنند.

سخن نهایی

استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری برای زوج‌هایی که قصد ندارند بچه‌دار شوند، اهمیت زیادی دارد. دیافراگم ضد حاملگی یک روش ساده و موثر برای جلوگیری از بارداری است که اگر به درستی و همراه با اسپرم کش ها استفاده شود، اثربخشی زیادی دارد.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=34555

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.