• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
گروه روانشناسی تسریر بررسی کرد؛

سندروم سیندرلا، مشکلی با تاثیرات مخرب در زندگی

  • کد خبر : 34090
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲
سندروم سیندرلا، مشکلی با تاثیرات مخرب در زندگی
سندروم سیندرلا بیشتر در دختران دیده می‌شود. اما برخی پسران هم این علائم را دارند. چنین افرادی برای استقلال خود تلاشی نکرده و منتظر شخصی هستند تا زندگی آنها را تغییر دهد. علت این مشکل رفتار والدین در کودکی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، آیا در مورد سندروم سیندرلا چیزی شنیده‌اید؟ احتمالا داستان سیندرلا را بارها شنیده و شاید جز شخصیت‌های محبوب شما هم باشد. اما این شخصیت در واقعیت به‌ویژه در دنیای امروزی خیلی موردپسند نیست. وقتی شخصی منتظر رابطه‌ای باشد تا به زندگی ایده‌آل برسد و مدام آرزو کند که از این وضعیت نجات پیدا کند؛ اما مسئولیتی قبول نکند، دچار سندرم سیندرلا است. این شخص هیچ استقلالی نداشته و در رابطه به دنبال اهداف خود است.

اگر در نزدیکان خود چنین شخصی را می‌شناسید یا احساس می‌کنید خودتان دچار این سندروم شده‌اید یا نگران هستید فرزند شما در آینده این مشکل را پیدا کند، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که علائم این سندروم چیست؟ به چه علت برخی افراد دچار آن می‌شوند؟ آیا از کودکی می‌توان جلوی این وضعیت را گرفت؟ برای درمان آن چه راهکارهایی وجود دارد و این موضوع چه تاثیری در زندگی شخص ایجاد می‌کند؟

سندروم سیندرلا چیست؟

این سندروم در واقع از اختلالات روانی است که باعث ترس از استقلال می‌شود. سندرم سیندرلا بیشتر برای دختران استفاده می‌شود. اما هر کسی با هر جنسیتی ممکن است زندگی خود را به‌خاطر شخص دیگری متوقف کند و به دنبال قدرتی برای نجات خود باشد. چنین شخصی می‌خواهد طرف مقابل نیازهای عاطفی، ذهنی و مالی او را تامین کند. این دسته از افراد به دنبال شخصی با اسب سفید هستند تا نیازهای خود را تامین کنند.

متن انگلیسی:

If you wish a handsome prince will come one day and relieve you from all your sufferings and miseries, maybe you are suffering from Cinderella Syndrome or Cinderella Complex

ترجمه متن:

اگر دوست دارید روزی یک شاهزاده خوش‌تیپ بیاید و شما را از تمام رنج‌ها و بدبختی‌ها رهایی بخشد، شاید از سندرم سیندرلا رنج می‌برید

 

تاریخچه سندروم سیندرلا

اصطلاح سندروم سیندرلا اولین‌بار توسط کولت داولینگ نویسنده کتابی به همین نام در سال ۱۹۸۹ عنوان شد. او در این کتاب عنوان کرد که دختران طوری تربیت می‌شوند که همیشه وابسته باشند و بدون محافظت نتوانند زندگی کنند. این دسته از دختران سخت‌کوشی و هوش خود را کافی نمی‌دانند و به دنبال شخص دیگر یا نیروی خارجی هستند تا آنها را نجات دهد.

اصطلاح سندروم سیندرلا اولین‌بار توسط کولت داولینگ نویسنده کتابی به همین نام در سال ۱۹۸۹ عنوان شد. او در این کتاب عنوان کرد که دختران طوری تربیت می‌شوند که همیشه وابسته باشند و بدون محافظت نتوانند زندگی کنند. این دسته از دختران سخت‌کوشی و هوش خود را کافی نمی‌دانند و به دنبال شخص دیگر یا نیروی خارجی هستند تا آنها را نجات دهد.

علائم سندروم سیندرلا

این افراد تمایل دارند در موقعیت ضعف باقی بمانند. به همین دلیل معمولا علائم زیر از خصوصیات این افراد است:

  • قبل از یک قدم بزرگ و روبه‌جلو در زندگی دچار یک درام ناگهانی می‌شوند.
  • فراموش‌کردن کارهای مهم مانند جلسات
  • درست قبل از رسیدن به اهداف نظر خود را تغییر می‌دهند.
  • احساس نیاز و وابستگی شدید
  • احساس وحشت و استرس نسبت به ازدست‌دادن یا مرگ شریک زندگی
  • این افراد هیچ‌وقت احساس نمی‌کنند که چیزی کافی است.
  • همیشه احساس پوچی دارند.

این افراد ممکن است در دوره‌های تنهایی زندگی خود قوی و باهوش باشند و در جهت اهداف خود تلاش کنند. اما به‌محض واردشدن در یک رابطه تغییر رویه داده و نشانه‌های زیر بروز می‌کند:

  • روی حرفه و هدف خود کمتر تمرکز می‌کنند.
  • دیگر برای خودشان و اهداف شخصی تصمیم‌گیری نمی‌کنند.
  • بیشتر زمان خود را صرف جلب رضایت شریک زندگی‌شان می‌‌کنند.
  • زندگی آنها به انتخاب‌ها و تصمیمات شریک زندگی بستگی دارد.
  • به طور ناگهانی بیشتر از قبل زمان خود را صرف آشپزی و نظافت می‌کنند.
  • با مشکلات مالی روبرو شده و مجبور هستند مسئولیت آن را برعهده بگیرند.
  • به طور مداوم با یک سرماخوردگی و آنفولانزای ساده بیماری خود را به دیگران نشان می‌دهند.
  • سرگرمی و علایق خود را کنار گذاشته و تمام وقت خود را با شریک زندگی می‌گذرانند.
  • حتی اگر رابطه اشتباه باشد، آن را ترک نمی‌کنند.

خصیصه اصلی افراد مبتلا به سندروم سیندرلا انتظار برای آمدن کسی است همه چیز را درست کند و به زندگی آنها معنا دهد.

برای بررسی علائم این بیماری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر دچار چنین علائمی هستید و دررابطه‌با دیگران مدام این نشانه‌ها را از خود نشان می‌دهید یا یکی از عزیزان شما گرفتار این سندروم است، باید با روانشناس صحبت کنید تا راه‌های مقابله با سندرم سیندرلا را یاد بگیرید.

علت سندروم سیندرلا

علت بروز سندروم سیندرلا در کودکی افراد است. به همین دلیل این سندروم را بیشتر در دختران می‌بینیم. به این افراد از کودکی آموزش داده نشده است که با ترس‌ها روبرو شوند. احتمالا تنها صحبت درمورد آینده این بوده است که همسر و مادر خوبی می‌شوند. یا در مورد ازدواج با یک شخص ثروتمند شوخی کرده‌اند. اما ایده‌ای برای قوی‌بودن و داشتن مسئولیت‌هایی در آینده بازگو نشده است.

در پسران معمولا سندرم سیندرلا وابستگی مالی ایجاد نمی‌کند. اما وابستگی‌های عاطفی و ذهنی ممکن است ایجاد شود. اگر در کودکی مدام برای پسر خود تصمیم بگیرید یا جرات متفاوت‌بودن به او ندهید، ممکن است دچار این سندروم شود.

البته این مفهوم فقط محدود به روابط عاشقانه نیست. بسیاری از نوجوانان و جوانان امروزی انتظار زندگی پربار و سرگرم‌کننده دارند. زمانی که در زندگی شخصی به آنها دست پیدا نمی‌کنند، به دنبال شخصی می‌گردند که آرزوهای آنها را برآورده کنند. معمولا این نوجوانان در خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند که آنها را از واقعیت‌های خشن دنیا دور نگه‌داشته‌اند.

درست است که بسیاری از والدین کودکان را از فضای منفی دور نگه‌می‌دارند. برای آنها انواع سرگرمی‌ها را تهیه کرده و کودکی که خود نداشته‌اند، در اختیار آنها قرار می‌دهند. این کارها اصلا اشتباه نیست. نکته اینجا است که نباید فرضیات غیرواقعی برای کودک بسازیم. در این صورت این شخص در جوانی احساس می‌کند که دنیا ناعادلانه است.

دقت داشته باشید که این سندروم شبیه به یک طیف است. هرکدام از ما ممکن است در قسمتی از این طیف قرار بگیریم. اگر در یک رابطه به طرز عجیبی وابسته هستید یا بعد از پایان رسیدن رابطه برای استقلال خود وقت می‌گذارید، احتمالا در این طیف قرار دارید.

سندروم سیندرلا در کودکان دختر

در چند دهه اخیر تحولات بیشتر شده و افراد با ویژگی‌های سندروم سیندرلا کمتر از قبل شده‌اند. اما هنوز هم بسیاری از زنان در خانواده‌هایی تربیت می‌شوند که به‌جای استقلال، وابسته بودن را به آنها آموزش می‌دهند. در این خانواده‌ها پسر باید شجاع و مستقل باشد، اما دختران نباید چنین ویژگی داشته باشند.

تاثیرات سندروم سیندرلا

این سندروم بیشتر در زنان دیده می‌شود. چنین افرادی عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس پایینی دارند. میزان اضطراب آنها بالا است و گاهی ممکن است در عملکردهای شغلی حس ناتوانی داشته باشند.

برخی از این افراد احساس می‌کنند که والدینشان با آنها بدرفتاری می‌کنند یا نسبت به آنها بی‌توجه هستند. افراد مبتلا به سندروم سیندرلا مدام زندگی خود را با افسانه‌ها مقایسه می‌کنند. چنین افرادی نمی‌توانند به اهداف شخصی خود دست پیدا کنند. توانایی دخترانی که دچار سندروم سیندرلا هستند، محدود به مراقبت از خانواده یا تربیت فرزند می‌شود. این افراد نمی‌توانند استقلال مالی و ذهنی از خود نشان دهند.

این افراد عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس پایینی دارند. میزان اضطراب آنها بالا است و گاهی ممکن است در عملکردهای شغلی حس ناتوانی داشته باشند

درمان سندروم سیندرلا

امروزه بسیاری از زنان برای مقابله با این سندروم تلاش می‌کنند. آنها به‌طورجدی با درون خود ارتباط برقرار کرده و کودکی خود و توهمات والدین را بررسی می‌کنند. برای غلبه بر این مشکل راهکارهای زیر می‌تواند موثر باشد.

۱. خودت را بیشتر بشناس

برای اینکه بتوانید بر این ذهنیت غلبه کنید، باید ابتدا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. هر نکته‌ای که به رشد شما کمک می‌کند، یادداشت کنید. سعی کنید نقاط قوت خود را توسعه دهید تا برای خوشبختی به دیگران وابسته نباشید.

۲. اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

تنها راهی که شما را به رویاهایتان نزدیک می‌کند، افزایش اعتماد‌به‌نفس و تقویت عزت نفس است. در این صورت به‌جای اینکه نیاز داشته باشید دیگران از شما محافظت کنند، خودتان در برابر مشکلات زندگی می‌ایستید. برای به‌دست‌آوردن اعتمادبه‌نفس باید دانش خود را افزایش دهید. سخت‌کوش باشید و به پتانسیل‌های خود اعتماد کنید.

۳. افزایش ارتباطات

سعی کنید با افراد مستقل بیشتر ارتباط داشته باشید. اگر دختر هستید، ارتباط با زنان مستقل ایده بسیار خوبی است. شما می‌توانید در هر حوزه‌ای اعم از فناوری، تجارت، کشاورزی یا هنر زنان مستقل را پیدا کنید. شبکه‌های اجتماعی راه خوبی برای ارتباط با این افراد است. با الهام‌گرفتن از این افراد می‌توان قدم‌های بزرگی در مسیر پیشرفت برداشت.

۴. عمل گرا باشید

باید یاد بگیرید که بدون شکست و ریسک چیزی به دست نمی‌آید. یکی از کلیدهای موفقیت شکست است. سعی کنید جرات خود را افزایش داده و اقدام کنید. به‌مرور می‌توانید ریسک و شکست را مدیریت کنید. البته در ابتدا باید قدم‌های کوچک بردارید تا در نهایت به قدم‌های بزرگ‌تر برسید.

۵. مستقل شوید

مهم‌ترین اقدام برای افراد مبتلا به سندروم سیندرلا استقلال از نظر مالی، عاطفی و ذهنی است. آموزش مهارت‌های مختلف به حس استقلال کمک می‌کند. در نتیجه وابستگی شما به شخص دیگر به حداقل می‌رسد.

برای درمان سندروم سیندرلا باید به کدام تیم پزشکی مراجعه کرد؟

برای حل این مشکل و افزایش اعتماد‌به‌نفس خود بهتر است با روانشناس مشاوره داشته باشید. روانشناس راه‌های عمل‌گرا بودن و ریسک‌پذیری را به شما آموزش می‌دهد تا به‌مرور اعتمادبه‌نفس شما بیشتر شود.

عوارض سندروم سیندرلا

این سندروم می‌تواند به زندگی شخص ضربه جدی وارد کند. از مهم‌ترین مشکلات آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دست‌نیافتن به اهداف شخصی
  • نمی‌توانند در حرفه خود پیشرفت زیادی داشته باشند.
  • ترس ازبین‌رفتن رابطه و تنهایی آنها را مضطرب می‌کند.
  • گرفتن تصمیمات مهم زندگی به‌تنهایی برای آنها بسیار سخت است.
  • بعد از اتمام یک رابطه احساس پوچی دارند.

پیشگیری از سندروم سیندرلا

ریشه اصلی سندروم سیندرلا ناامیدی از خود یا دنیا و عدم استقلال است. برای پیشگیری از این وضعیت باید از کودکی مراقب رفتارها باشیم. حقایق زندگی را باید دلسوزانه و در طول زمان به کودک نشان دهیم. در غیر این صورت غافلگیری می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری ایجاد کند.

نکات زیر می‌توانند ایده خوبی برای پیشگیری از سندرم سیندرلا در کودکان باشد:

  • به کودک خود فرصت شکست بدهید و در مورد شکست‌های او منطقی صحبت کنید.
  • در سنین نوجوانی و جوانی آنها را از مبارزات یا شکست‌های خود مطلع کنید.
  • در مواجهه با شرایط سخت رفتار آرامی داشته باشید. باید به فرزند خود نشان دهید که این سختی‌ها در زندگی طبیعی است.
  • گاهی در مورد موقعیت‌های سخت زندگی و نحوه گذر از آنها با فرزند خود صحبت کنید.
  • به آنها آموزش دهید که در مواجهه با سختی‌ها به‌جای پریشانی به دنبال راه‌حل باشند.
  • به او توضیح دهید که زندگی همیشه منصفانه نیست.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

سندروم سیندرلا در برخی نوجوانان و جوانان دیده می‌شود. علت آن رفتار والدین در کودکی است. کودک باید در محیطی سالم و بدون تنش بزرگ شود. اما نباید واقعیت‌های زندگی را از چشم او دور کرد. در این صورت در بزرگسالی نمی‌تواند با مشکلات روبرو شود. در این شرایط شخص برای رسیدن به آرزوهای خود به دنبال شاهزاده‌ای با اسب سفید است تا تمامی نیازهای او را برطرف کند.

اگر احساس می‌کنید دچار این سندروم شده‌اید یا یکی از عزیزان شما این مشکل را دارد، می‌توانید با روانشناس صحبت کنید تا راهکارهای مناسب را به شما نشان دهد.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=34090

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.