• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
گروه روانشناسی تسریر پاسخ می‌دهد؛

تست تشخیص پانیک چیست و چگونه انجام می‌شود؟

  • کد خبر : 33932
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
تست تشخیص پانیک چیست و چگونه انجام می‌شود؟
تست تشخیص پانیک به منظور تشخیص اختلالات اضطرابی مانند اختلال حمله‌های پانیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست شامل مجموعه‌ای از سوالات و روش‌های مشخص است که برای ارزیابی نشانه‌ها و علائم حملات پانیک استفاده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، آیا با تست تشخیص پانیک آشنایی دارید؟ اختلال پانیک وضعیتی است که در آن حملات پانیک مکرر دارید. حمله پانیک یک دوره ناگهانی ترس و اضطراب شدید است. علاوه بر پریشانی عاطفی، حمله پانیک می‌تواند علائم فیزیکی نیز ایجاد کند. اینها شامل درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع و تنگی نفس است.

در هنگام حمله پانیک، برخی از افراد فکر می‌کنند که دچار حمله قلبی شده‌اند. حمله پانیک می‌تواند از چند دقیقه تا بیش از یک ساعت طول بکشد. برخی از حملات پانیک در پاسخ به یک موقعیت استرس‌زا یا ترسناک مانند تصادف رانندگی رخ می‌دهد. حملات دیگر بدون دلیل مشخص اتفاق می‌افتد. برای این که بفهمیم دچار اختلال پانیک هستیم یا خیر، به تست تشخیص پانیک نیاز است.

در این مقاله به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم.

تست تشخیص پانیک چیست؟

پانیک یکی از بیماری های اعصاب و روان است. تست تشخیص پانیک یک تست تخصصی برای تشخیص اختلال پانیک است. در افرادی که دائماً دچار حملات مکرر پانیک می‌شوند و خطر بروز حملات جدید در آنها زیاد است، با کمک این تست می‌توان اختلال پانیک را در آنها تشخیص داد. تست تشخیص حملات پانیک برای تشخیص این است که آیا فرد علائم خاصی ناشی از اختلال هراس را دارد یا اینکه علائم آن ناشی از یک وضعیت فیزیکی مانند حمله قلبی است.

تست روان شناسی پانیک

برای تشخیص اختلال پانیک یک پزشک یا متخصص سلامت روان بیمار را معاینه می‌کند. با بررسی نشانه‌ها و علائم روان‌شناختی در فرد می‌تواند بیماری اختلال هراس را تشخیص دهد. در تست روان‌شناسی که برای تشخیص اختلال پانیک انجام می‌شود یک لیست از سوالات روان‌شناسی روبه‌روی فرد قرار داده می‌شود تا بر اساس پاسخ‌هایی که فرد به این سوالات می‌دهد، اختلال پانیک برای او تشخیص داده شود.

در این تست در خصوص افکار، علائمی که فرد تجربه کرده است، داروهایی که مصرف می‌کند، سابقه‌های بیماری فرد و مواردی از این دست از او سوال می‌شود. تست روان‌شناسی پانیک شامل یک پرسش‌نامه است که بیماران باید به آنها پاسخ دهند. پاسخ‌ها شامل بله و خیر، همیشه، گاهی اوقات و هیچ‌وقت و به‌ندرت می‌شود.

برای مثال یکی از سوالات پرسش‌نامه این است که آیا شما حس از دست دادن کنترل و دیوانه شدن دارید یا خیر؟ بیمار باید پاسخ سوال را از بین گزینه‌های همیشه، اغلب اوقات، بعضی وقت‌ها، به‌ندرت و هرگز بدهد. به همین ترتیب سوالات مختلفی در خصوص شرایط روانی و خلق‌وخوی بیماران در این پرسش‌نامه پرسیده می‌شود.

متن انگلیسی:

A panic disorder test can help diagnose the condition so you can get the right treatment

ترجمه متن:

آزمایش اختلال هراس می‌تواند به تشخیص بیماری کمک کند تا بتوانید درمان مناسب را دریافت کنید

 

تست تشخیص حملات پانیک چقدر دقیق است؟

تست تشخیص پانیک را نمی‌توان یک ابزار تشخیصی در نظر گرفت. در نتیجه انجام آنها نسبی است و تنها زمانی که توسط یک متخصص سلامت روان انجام شود، قابل‌استناد است. پزشک با بررسی نتایج تست و همچنین سایر علائم و تست‌های تشخیصی که انجام می‌دهد می‌تواند تعیین کند که آیا فرد اختلال پانیک دارد یا خیر.

از طرفی میزان دقت این تست به دلیل این که بر اساس پاسخ‌هایی است که بیماران به سوالات می‌دهند نسبی است. به همین دلیل مهم است که بیماران بادقت بالایی به سوالات پرسش‌نامه پاسخ دهند تا دقت انجام تست اختلال پانیک هم بیشتر شود.

نشانه های حمله پانیک چیست؟

حملات پانیک چیست؟ پانیک یک احساس شدید ترس یا اضطراب در پاسخ به یک خطر واقعی یا استرس حاد است. این حملات معمولا بدون هشدار رخ می‌دهند و می‌توانند علائمی مانند درد قفسه سینه، سرگیجه، لرزش، تعریق و تنگی نفس را ایجاد کنند. علاوه بر این سایر علائم شامل احساس خفگی، درد و ناراحتی، حالت تهوع، غش کردن، احساس غیرواقعی بودن، بی‌حسی و گزگز، گرگرفتگی و لرز، ترس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن و ترس از مردن می‌شود.

در خصوص اختلال پانیک معمولا حس وحشت زیادی وجود دارد و این حس مدام بدتر می‌شود. معمولا هر بار حملات پانیک طولانی‌تر شده و کنار آمدن با زندگی روزمره و انجام فعالیت‌ها در محیط‌های اجتماعی برای بیماران سخت‌تر می‌شود.

در جدول زیر می‌توانید برخی علائم حمله پانیک را مشاهده کنید:

علائم حملات پانیک توضیحات
تپش قلب حس تپش قلب به صورت ناگهانی و شدید
تنفس سریع تنفس بسیار سریع و ناقص، ممکن است همراه با احساس خفگی باشد.
تعریق بیش از حد تعرق زیاد به صورت ناگهانی بدون دلیل مشخص
احساس اضطراب بیش از حد احساس ناشی از ترش شدید که با احساس ناتوانی و کنترل ناپذیر روی احساسات همراه است.
درد یا فشار در قفسه سینه ممکن است با علائم بیشتری مانند سرگیجه یا تشویش همراه باشد.
نشانه های حمله پانیک

کاربرد تست تشخیص پانیک

کاربرد تست تشخیص پانیک برای تمایز بین یک مشکل روانی یا افسردگی با یک بیماری زمینه‌ای است. این تست به پزشک کمک می‌کند که تشخیص دهد آیا علائم و نشانه‌هایی که فرد تجربه می‌کند ناشی از یک بیماری جدی مانند حمله قلبی است یا اینکه تنها به دلیل حملات اضطرابی این حالت‌ها ایجاد می‌شود. این تست برای انتخاب بهترین شیوه درمان اختلال هراس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انجام تست تشخیص اختلال پانیک به پزشک کمک می‌کند تا بتواند تعیین کند بیماران به چه داروها و درمان‌هایی نیاز دارند و چطور می‌توان از بروز حملات جدی بعدی جلوگیری کرد. از آن جایی که در مواردی حملات پانیک می‌تواند به شدت روی کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد و جلوی فعالیت‌های روزمره زندگی او را بگیرد، تست تشخیص پانیک می‌تواند نقش پررنگی در بهبود کیفیت زندگی این افراد داشته باشد.

چرا به آزمایش اختلال پانیک نیاز دارم؟

اگر اخیراً دو یا چند حمله پانیک داشته‌اید که هیچ دلیل مشخصی برای بروز آنها وجود نداشته است و می‌ترسید که حملات پانیک بیشتری داشته باشید، احتمالاً به تست تشخیص پانیک نیاز خواهید داشت. کسانی که علائم حمله پانیک را تجربه می‌کنند از جمله علائمی مانند ضربان قلب سریع، درد قفسه سینه، تعریق، تنگی نفس، سرگیجه، لرز و حالت تهوع شدید به تست اختلال پانیک نیاز دارند تا بتوان تشخیص داد که آنها دچار اختلال هراس هستند یا اینکه به یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر مانند حمله قلبی دچار شده‌اند.

در طول آزمایش اختلال هراس چه اتفاقی می افتد؟

برای انجام تست تشخیص پانیک شما مورد ارزیابی‌های روان‌شناسی و جسمانی قرار می‌گیرید. ابتدا یک پزشک یا ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه معاینه فیزیکی را روی بیمار انجام می‌دهد و از او در مورد احساساتی که تجربه می‌کند، خلق‌وخو و الگوهای رفتاری و دیگر علائم سوالاتی را می‌پرسد.

این سوالات می‌تواند شامل این باشد که چه داروهایی مصرف می‌کنید، در زمان بروز حمله چه علائم و نشانه‌هایی را تجربه می‌کنید، معمولا در طول یک هفته چند بار دچار حمله می‌شوید و هر بار الگوی حملات به چه صورت است و سوالاتی از این دست. پاسخ به این سوالات بخش مهمی از تست تشخیص حملات پانیک است.

در ادامه انجام تست اختلال پانیک پزشک ممکن است یک تست خون یا سایر تست‌های قلبی را هم انجام دهد تا احتمال وجود حملات قلبی را رد یا تایید کند. در ادامه یک متخصص سلامت روان نیز بیمار را معاینه می‌کند که تشخیص او تاثیر زیادی در تایید اختلال پانیک فرد خواهد داشت. متخصص سلامت روان سوالات دقیق‌تری در مورد احساسات و رفتارهای فرد از او می‌پرسد.

بعد از انجام کامل معاینات فیزیکی و تست‌های روان‌شناسی، پزشک اختلال پانیک را تشخیص می‌دهد و بر اساس آن بهترین شیوه درمانی را برای بیمار مشخص می‌کند. درمان می‌تواند شامل گزینه‌های مختلفی از جمله مصرف داروهای ضد افسردگی باشد.

نتایج تست تشخیص پانیک

بعد از انجام معاینات فیزیکی و رد احتمال حمله قلبی، نتایج تست تشخیص پانیک و پاسخ‌هایی که فرد در پرسش‌نامه وارد کرده توسط متخصص سلامت روان بررسی می‌شود. پزشک معمولا از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) برای کمک به تشخیص قطعی و دقیق‌تر استفاده می‌کند. DSM کتابی است که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر شده و در آن دستورالعمل‌هایی برای تشخیص اختلالات و بیماری‌های روانی ارائه شده است.

دستورالعمل‌های DSM برای تست تشخیص پانیک عبارتند از:

  • حملات پانیک مکرر و غیرمنتظره
  • نگرانی مداوم در مورد داشتن یک حمله پانیک دیگر
  • ترس از دست دادن کنترل
  • هیچ دلیل دیگری برای حمله پانیک، مانند مصرف مواد مخدر یا اختلالات فیزیکی وجود ندارد.

پزشک معمولا بیماران را به متخصص ارجاع می‌دهد تا داروها و درمان‌های مورد نیاز را دریافت کنند. بسته به نتایج تست اختلال پانیک، مشاوره روان‌شناسی و تجویز داروهای ضداضطراب یا ضدافسردگی برای بیماران در نظر گرفته می‌شود.

تست اختلال پانیک آنلاین چیست؟

برای انجام تست تشخیص پانیک نیازی نیست که حتماً بیماران به صورت حضوری تست تشخیص پانیک را انجام دهند. این امکان برای بیماران وجود دارد که به صورت آنلاین هم تست اختلال پانیک را انجام دهند. با پر کردن پرسش‌نامه آنلاین در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان تست تشخیص اختلال پانیک را انجام داد. البته نتایج این تست می‌توانند معیار ارزیابی اولیه برای پزشک باشد تا بتواند در ادامه با تست‌های تکمیلی، اختلال پانیک را تایید یا رد کند.

نحوه اماده شدن برای تست تشخیص پانیک

برای انجام آزمایش اختلال هراس به هیچ‌گونه آمادگی خاصی نیاز نیست و فرد بدون آمادگی نیز می‌تواند تست تشخیص پانیک را انجام دهد. البته ممکن است بر اساس دستور پزشک نیاز باشد که برای انجام تست‌های خونی یا تست‌های قلبی یک سری موارد را رعایت کرد.

برای انجام تست تشخیص پانیک بهتر است به خوبی از روند جلسه مطلع باشید و سوالاتی که باید به آنها پاسخ دهید را بدانید. پاسخ دقیق شما به سوالات در تشخیص نهایی تاثیر زیادی دارد. شما باید حتماً قبل از جلسه انجام تست تشخیص پانیک لیست کامل داروهایی که مصرف می‌کنید، علائمی که تجربه کرده‌اید و شرایطی که داشته‌اید یادداشت کرده و آنها را در پرسش‌نامه وارد کنید.

آیا خطری برای آزمایش تشخیص پانیک وجود دارد؟

هیچ خطری در خصوص انجام تست تشخیص پانیک وجود ندارد. چه در بخش معاینات فیزیکی بیماران و چه در مرحله پر کردن پرسش‌نامه، هیچ تهدید و خطری برای بیماران وجود ندارد. انجام تست خون نیز کاملاً بی‌خطر است و تنها ممکن است کمی سوزش و کبودی خفیف را تجربه کنید.

هزینه تست تشخیص پانیک

هزینه انجام تست تشخیص اختلال پانیک بسته به این که در کجا این تست را انجام می‌دهید و چه تست‌هایی برای شما انجام می‌شود متفاوت است. از دستمزد پزشک گرفته تا هزینه‌های کلینیک یا تست‌ها و معاینات فیزیکی مورد نیاز همگی می‌تواند شامل هزینه‌های تست تشخیص پانیک شود. هزینه تست آنلاین پانیک معمولا کمتر از تست‌ها و معاینات فیزیکی است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

حملات پانیک به صورت معمول تهدیدکننده زندگی نیستند و اکثر آنها به دنبال یک موقعیت استرس‌زا ایجاد می‌شوند. اما در مواردی که حملات پانیک به صورت مکرر اتفاق می‌افتند و هیچ دلیل مشخصی نیز برای آنها وجود ندارد، انجام تست تشخیص پانیک ضرورت دارد.

انجام این تست‌ها بسیار مهم است، چرا که بسیاری از علائم اختلال پانیک با حملات قلبی و بیماری‌های زمینه‌ای مشابه یکی است؛ بنابراین انجام تست تشخیص اختلال پانیک می‌تواند به رد این بیماری‌ها که تهدیدکننده سلامتی است کمک کند. در این تست‌ها که شامل بررسی‌های روان‌شناسی و یک سری معاینات فیزیکی است، پزشک تشخیص می‌دهد که آیا فرد به اختلال پانیک مبتلاست یا خیر و با توجه به شدت علائم و حملات بیمار، بهترین شیوه درمانی را برای او تعیین می‌کند.

اگر می‌خواهید این تست را انجام دهید، بهتر است تحت نظر دکتر روانشناس خوب یا دکتر اعصاب و روان باشد.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=33932

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.