• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
یک روانشناس بالینی پاسخ می‌دهد؛

دلایل ایجاد طلاق عاطفی و راهکارهای کاهش آن

  • کد خبر : 33512
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
دلایل ایجاد طلاق عاطفی و راهکارهای کاهش آن
یک روانشناس بالینی گفت: دلایل زیادی برای ایجاد طلاق عاطفی وجود دارد اما نداشتن مهارت گفت و گو، تعامل نامناسب بین زوجین مانند عیب‌جویی، تحقیر، توهین و تمایل نداشتن به اصلاح روابط را از عوامل جدایی و طلاق عاطفی مطرح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، احمدرضا عرب، در خصوص اهمیت بنیان خانواده اظهار کرد: خانواده از عوامل تاثیرگذار بر سلامت روانی افراد است، بسیاری از ناهنجاری‌های ‌روانی، رفتاری و اجتماعی انسان‌ها در خانواده ریشه دارد و در عین حال بسیاری از پیشرفت‌های بشر نیز از خانواده نشات می‌گیرد.

این روانشناس بالینی ادامه داد: خانواده می‌تواند کانون التیام همه زخم‌های اعضایش باشد و در مقابل می‌تواند کانون ایجاد زخم‌های عمیق در آن‌ها شود ازدواج هسته اصلی خانواده را تشکیل می‌دهد  و از طرفی زوج‌های سالم خانواده‌های سالم را شکل می‌دهند و خانواده‌های سالم جامعه‌ای سالم را شکل می‌دهند.

وی افزود: اگر در خانواده‌ای روابط بین زوج دچار مشکلات جدی شود و اقدامی سریع برای حل آن صورت نگیرد ممکن است فاصله عاطفی بین زوجین ایجاد شود و منجر به جدایی و طلاق عاطفی بین آن‌ها شود و پیوند عاطفی بین آنها دچار شکست شود و زوجین رغبتی برای دوست داشتن یکدیگر نداشته باشند.

عرب با اشاره به چرایی ایجاد طلاق عاطفی، تصریح کرد: دلایل زیادی برای ایجاد طلاق عاطفی وجود دارد اما از نظر یک خانواده درمان معروف به نام گاتمن نداشتن مهارت گفت و گو،  تعامل نامناسب بین زوجین  مانند عیب‌جویی، تحقیر، توهین و تمایل نداشتن به اصلاح روابط را از عوامل جدایی و طلاق عاطفی مطرح می‌شود.

وی در ادامه گفت: البته نباید فراموش کرد برخی اختلافات به دلیل دخالت خانواده زوجین است همچنین مشکلات شخصیتی، اختلالات‌روانی، خیانت زناشویی، نبود وفاداری، عدم ارضای زوجین، تعارض‌های حل نشده،  رنجش ابراز نشده، مشکلات فرزندپروری و جنسی، مشکلات مربوط به نقش‌ها و مرزبندی در خانواده را می‌توان به عنوان یک عامل بسیار مهم طلاق عاطفی دانست.

عرب با اشاره به نشانه‌های طلاق عاطفی، عنوان کرد: از نشانه‌های طلاق عاطفی بین زوج می‌توان به بی‌تفاوتی نسبت به یکدیگر، کاهش وقت‌گذرانی در خانواده، وقت نگذاشتن برای همسر و فرزندان، کاهش تفریحات مشترک با همسر، به تنهایی سر کردن، پرداختن به گذشته، کاهش تمایل به رابطه جنسی و جدا کردن اتاق خواب، نبود ارتباط کلامی بایکدیگر، ارسال پیام از طریق فرزندان یا یادداشت و پیامک،  احساس خشم، نفرت و خصومت نسبت به یکدیگر، نارضایتی و جدایی و وارد شدن در رابطه با دیگری می‌توان اشاره کرد.

این روانشناس با بیان پیامدهای طلاق عاطفی گفت: از پیامدهای طلاق عاطفی می‌توان به افسردگی، پرخاشگری، اضطراب، سردی روابط جنسی و سردی روابط عاطفی، نارضایتی از زندگی، کاهش ارتباط با اقوام و دوستان، زندگی در دو جزیره جدا از یکدیگر اشاره کرد که همه این موارد بر عملکرد فردی و اجتماعی و شغلی زوجین تاثیرات مخرب دارد و حتی سلامت جسمی زوجین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی در ادامه افزود: گاهی طلاق عاطفی باعث می‌شود زوجین برای جبران نیازهای عاطفی و جنسی خود به سمت خیانت بروند یا وقت خود را بیرون از منزل به صورت مسافرت با دوستان یا مهمانی‌های مخرب و آسیب زننده سپری کند و گاهی به مواد مخدر و مشروبات الکلی پناه ببرند.

عرب عنوان کرد: طلاق عاطفی تاثیراتی منفی و مخرب بر فرزندان دارد که می‌توان به افت تحصیلی، اضطراب، نگرانی و تشویش و ترس، ایجاد افسردگی، غم و ناامیدی و ترس از دست دادن والدین به وجود آورد.

وی اضافه کرد: گرچه والدین اظهار دارند که باوجود طلاق عاطفی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که فرزندان متوجه نشوند اما والدین متوجه نیستند که فرزندان روابط نامناسب پدر و مادر را تشخیص می‌دهند و درک می‌کنند و متاسفانه حاصل آن اختلالات رفتاری و روانی و بزهکاری فرزندان را در پی دارد.

طلاق عاطفی منجر به غفلت والدین از فرزندان شده و نقش مادری و پدری و نظارتی انجام نمی‌شود و بسیاری از مواقع از آنان برای تقویت جبهه خود یارگیری کرده و از فرزندان خود سوء استفاده عاطفی می‌کنند.

این روانشناس با اشاره به راهکارهای اصلاح و درمان طلاق عاطفی زوجین گفت: سوق دادن آنان به سمت دریافت خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی در قالب زوج درمانی، بررسی علل، اصلاح باورهای غلط، تقویت رابطه جنسی و جسمی، تقویت رابطه صمیمانه، تقویت توانایی بخشش و جبران، تقویت تعهد نسبت به یکدیگر را می‌توان نام برد و از موارد مهم دیگر آموزش مهارت‌های زناشویی، مهرورزی و ارتباطی است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=33512
  • منبع : https://www.isna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.