• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
مطالعه جدید نشان می‌دهد؛

یائسگی موجب بروز مشکلات سلامت روان در همه زنان نمی‌شود

  • کد خبر : 33189
  • ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲
یائسگی موجب بروز مشکلات سلامت روان در همه زنان نمی‌شود
تصور می‌شود که یائسگی باعث تغییرات خلقی در زنان می‌شود و تغییرات در سطح هورمون‌های زنانه در اضطراب، افسردگی و استرس نقش دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از مدیسن نت، با این حال، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که برخی از زنان بیش از سایرین در معرض خطر مشکلات سلامت روان مرتبط با یائسگی هستند و بسیاری از آنها به طور کلی دچار این مشکلات نمی‌شوند.

محققان به این نتیجه رسیدند که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه یائسگی باعث افزایش در خطر بیماری‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی یا روان پریشی می‌شود، وجود ندارد.

در عوض، گروه‌های خاصی از زنان بیشتر در معرض مشکلات سلامت روانی در دوران یائسگی هستند؛ آنهایی که افسردگی قبلی یا علائم افسردگی دارند، آنهایی که خوابشان به دلیل گرگرفتگی شبانه مختل شده است، و کسانی که در نزدیکی زمان یائسگی یک رویداد استرس زا در زندگی داشتند.

دکتر «هادین جوفه»، رئیس روانپزشکی در بیمارستان بریگام و زنان در بوستون و یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، گفت: «ما تصویری منفی در مورد یائسگی داریم، اما بدون توجه به سلامت روانی افراد قبل از یائسگی، درک اینکه چه چیزی ممکن است از نظر بیولوژیکی با یائسگی مرتبط باشد، بسیار چالش برانگیز است.»

جوفی در ادامه افزود: «افسردگی ممکن است همزمان با یائسگی باشد، اما ربطی به آن نداشته باشد.» محققان می‌گویند که یائسگی می‌تواند چهار تا ده سال طول بکشد و از حدود سن ۴۷ سالگی شروع می‌شود.

محققان خاطرنشان کردند که یائسگی به دلیل نوسانات هورمونی، از نظر عاطفی بر زنان تأثیر می‌گذارد، اما با استرس‌های قابل توجه میانسالی و رویدادهای زندگی نیز همزمان است.

برای کشف ارتباط بالقوه، محققان داده‌های مطالعات قبلی را که بروز مشکلات سلامت روان در دوران یائسگی را بررسی کرده بودند، گردآوری کردند.

نتایج نشان داد در حالی که برخی از مطالعات علائم افسردگی و یائسگی را مرتبط می‌کنند، افسردگی شدید تنها در زنانی رخ می‌دهد که قبلاً مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده بودند.

جوفه گفت: «اگر قبلاً هرگز افسردگی حاد نداشته اید، بعید است که اولین دوره افسردگی بالینی را در دوران گذار یائسگی تجربه کنید.»

علائم افسردگی بیشتر در زنانی مشاهده شد که دوره یائسگی بسیار طولانی را پشت سر گذاشته بودند، به دلیل گرگرفتگی خواب ضعیفی داشتند یا رویدادهای استرس زا مثل فوت همسر را در زندگی تجربه کرده بودند.

این تیم همچنین هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای پیدا نکردند که نشان دهد یائسگی خطر اضطراب، اختلال دوقطبی یا روان‌پریشی را افزایش می‌دهد. به گفته محققان، نکته مهم این است که نتایج نشان می‌دهد که هورمون درمانی اولین درمان مناسب برای افسردگی بالینی در دوران یائسگی نیست.

در عوض، پزشکان باید پیشینه و وضعیت فعلی زندگی یک زن را در هنگام گزارش علائم سلامت روان در دوران یائسگی در نظر بگیرند.

جوفی گفت: «پیام برای زنان و پزشکان آنها این است که ما نباید تصور کنیم که اگر فردی علائم سلامت روان در دوران یائسگی داشته باشد، این دو به هم مرتبط هستند.»

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=33189
  • منبع : https://www.medicinenet.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.