• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
پژوهشگر آموزش و پرورش:

نگرانی از آمارهای بازماندگان از تحصیل و بیسوادان مطلق

  • کد خبر : 31779
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
نگرانی از آمارهای بازماندگان از تحصیل و بیسوادان مطلق
پژوهشگر آموزش و پرورش با بیان اینکه در بحث عدالت آموزشی، شورای عالی آموزش و پرورش و مراجع دیگر آمارهای متفاوتی از بازماندگان از تحصیل ارائه می‌دهند گفت: این آمار در سنین لازم التعلیم حدود ۹۰۰ تا یک میلیون نفر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، دکتر محمد حسنی گفت: عدالت آموزشی بحثی حیاتی است و اگر عدالت را در آموزش و پرورش مستقر کنیم مهمترین زیرساخت استقرار عدالت در جامعه فراهم می شود.

قبولی ایران در نرخ پوشش تحصیلی 

وی با بیان اینکه در حوزه عدالت آموزشی در بعضی گزینه‌ها مانند سال‌های بعد از انقلاب نمره قبولی می‌گیریم اما در بعضی جهات هم نمره قبولی نمی‌گیریم افزود: نمره قبولی آموزش و پرورش در عدالت آموزشی در بعد جنسیت ـ فراهم شدن زمینه تحصیل دختران که پیش از انقلاب وضعیت خوبی نبود ـ و عدالت جغرافیایی ـ رفتن سراغ مناطق محروم، فراهم کردن زمینه ادامه تحصیل در طبقات نابرخوردار، روستایی و عشایری به نسبت چشمگیر تر نسبت به سال‌های پیش از انقلاب ـ است و نرخ پوشش تحصیلی و بهبود شاخص توسعه انسانی افزایش یافته است.

پژوهشگر آموزش و پرورش با عنوان اینکه تدابیر تعیین کننده‌ای اندیشیده شده ادامه داد: تاسیس مدارس روستامرکزی، مدارس شبانه روزی، اعزام راهبران آموزشی، میدان دادن به خیرین مجموعه اقداماتی است که باعث شده در حوزه عدالت جنسیتی و عدالت جغرافیایی نمره قابل قبول بگیریم.

نگرانی از آمارهای بازماندگان از تحصیل و تعداد بیسوادان مطلق 

ماموریتی که نهضت سوادآموزی از پس‌ آن برنیامد

حسنی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش و مراجع دیگر آمارهای متفاوتی از بازماندگان از تحصیل ارائه می دهند و این آمار در حال حاضر نگران کننده است عنوان کرد: این آمار در سنین لازم التعلیم حدود ۹۰۰ تا یک میلیون نفر است.

وی دلایل نمره قبولی نگرفتن را بحث بازماندگان از تحصیل و بیسوادی مطلق اعلام و اظهار کرد: یکی از وجوه مهمی که باید به آن دست یافت، ریشه کنی بیسوادی است.

به گفته این پژوهشگر آموزش و پرورش، به نظر می رسد نهضت سوادآموزی با آمار حدود ۱۰ میلیون بیسواد مطلق در کشور مواجه است و از عهده این مهم برنیامده است.

حسنی با بیان اینکه در هفت بعد دچار مسئله و چالش هستیم افزود: چالش عدالت در بعد قومی و زبانی(موضوع دو زبانه‌ها)، تربیت معلم، مدارس خصوصی، چگونگی تخصیص منابع دولتی (قائل شدن سهم بیشتر از بودجه دولت به مناطق محروم)، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای (سبب انسداد طبقاتی شده است)، استعدادهای درخشان و مدارس سمپاد و شناسایی و پاسخگویی به استعدادهای و علایق متفاوت از جمله چالش‌هایی است که با آنها روبرو هستیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=31779

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.