• امروز : پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
0
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی از راه‌اندازی مرکز نوآوری خبر داد؛

راه اندازی مرکز نوآوری پژوهشگاه مواد و انرژی به همت محققان ایرانی

  • کد خبر : 29126
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
راه اندازی مرکز نوآوری پژوهشگاه مواد و انرژی به همت محققان ایرانی
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی از راه‌اندازی مرکز نوآوری، مرکز فناوری ساخت افزایشی، آزمایشگاه مرجع خواص مکانیکی و چندین پروژه دیگر در این پژوهشگاه به همت محققان ایرانی و به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایرنا، حمید امیدوار، اظهار داشت: مرکز نوآوری پژوهشگاه مواد و انرژی در راستای فراهم آوردن زمینه رشد و توسعه مهارت فنی و کسب و کار افراد و تیم‌های دارای ایده، هسته‌های فناور و شرکت نوپا به ساخت نمونه اولیه و نیمه صنعتی، توسعه محصولات(کالا و خدمات) جدید، همچنین رشد و توسعه بازار برای محصولات فناورانه و دانش‌بنیان تاسیس شد. وی افزود: پژوهشگاه مواد و انرژی در نظر دارد زیست بوم نوآوری و فناوری و بازیگران اصلی این زیست بوم را در پژوهشگاه ایجاد و توسعه دهد.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی خاطرنشان کرد: در این راستا، ایجاد مرکز نوآوری، مرکز توسعه قراردادی، مرکز رشد، برج فناوری و پردیس تخصصی مواد و انرژی پارک علم و فناوری البرز در واقع تکمیل کننده این زنجیره ارزشی محسوب می شود.

وی یادآور شد: این پژوهشگاه با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، منتورهای تخصصی و تیم‌های حرفه ای کسب و کار، از استقرار مراکز نوآوری سازمان‌ها، شرکت‌ها و هسته‌های فناور در این پژوهشگاه استقبال کرده و آماده اراِیه انواع خدمات حوزه کسب و کار به این تیم‌ها و هسته‌های فناور است.

راه اندازی آزمایشگاه مرجع خواص مکانیکی در پژوهشگاه مواد و انرژی

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی همچنین از آزمایشگاه مرجع خواص مکانیکی به عنوان یکی دیگر از پروژه‌هایی که به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این پژوهشگاه راه‌اندازی شد، نام برد.

امیدوار افزود: آزمایشگاه مرجع خواص مکانیکی پژوهشگاه مواد و انرژی به‌منظور ارائه خدمات پژوهشی به پژوهشگران و همچنین صنایع کشور از جمله صنایع خودروسازی، صنایع نیروگاهی، صنعت نسوز و … تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید.

وی همچنین گفت: این آزمایشگاه مجهز به تجهیزات متنوعی مانند دستگاه‌های استحکام کششی(با ظرفیت‌های ۲۵، ۲ و ۱۰۰ تن) تست ضربه، تست خزش، تست خستگی، سختی سنجی(میکرو و ماکرو) و میکروسکوپ نوری است.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با بیان اینکه در راستای اطمینان از سلامت عملکرد قطعات مکانیکی در حین بارگذاری، نیاز به بررسی جامع مکانیکی آنها است، تاکید کرد: به این‌منظور وجود یک آزمایشگاه جامع خواص مکانیکی در کشور بیش از پیش احساس می‌شود.

امیدوار همچنین اظهار داشت: آزمایشگاه خواص مکانیکی پژوهشگاه مواد و انرژی به‌عنوان یکی از آزمایشگاه‌های مرجع در سطح ملی، آماده ارائه خدمات به پژوهشگران، صنایع هوایی و خودرویی با تعرفه ای بسیار پایین است.

راه اندازی مرکز فناوری ساخت افزایشی پژوهشگاه مواد و انرژی

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی همچنین از راه‌اندازی مرکز فناوری ساخت افزایشی، همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و افزود: این مرکز با تکیه بر محصولات دانش‌بنیان راه‌اندازی شد.

امیداور با بیان اینکه این مرکز مجهز به چاپگر سه‌بعدی فلزی بوده و قادر به ارائه خدمات فناورانه به پژوهشگران، صنایع و سازمان‌های کشور و تولید قطعات کاربردی در حوزه‌های مهندسی پزشکی، صنایع خودروسازی، صنایع هوایی و … است، حوزه ساخت افزایشی (Additive Manufacturing) را یکی از موضوعات بروز جهان دانست که نقش مهمی در تولید قطعات کاربردی دارد.

وی اظهار داشت: امروزه استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی که از روش مدل‌سازی سریع (Rapid Prototyping) بهره می‌برند، در صنایع مختلف از جمله مواد، مکانیک و هوافضا به‌طور قابل توجهی رشد کرده‌ است.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی ادامه داد: در روش مدل‌سازی سریع، با قرارگیری ذرات قطعه در کنار همدیگر، قطعه به‌صورت لایه لایه تشکیل و بدین ترتیب، محدودیت‌های ساخت به حداقل رسیده و ضعف‌های روش CNC (Computer Numerically Controlled) پوشش داده می‌شود.

امیدوار همچنین با بیان اینکه با دستگاه چاپگر سه‌بعدی فلزی می‌توان بسیاری از قطعات پایلوت را با دستگاه طراحی و پیاده سازی کرد، گفت: این دستگاه آماده ارائه خدمات به صنایع مختلف و بهره‌برداری مشترک است.

توسعه خوابگاه پسران در پژوهشگاه مواد و انرژی

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی در ادامه از توسعه وافتتاح خوابگاه دانشجویان پسر واقع در ضلع شمال شرقی این پژوهشگاه همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد.

امیدوار تصریح کرد: مساحت فضای داخلی این خوابگاه ۵۷۳ متر مربع است که شامل ۱۴ اتاق، یک سالن همایش و مطالعه، دو آشپز خانه، یک واحد رختشورخانه و ۶ حمام است و از گنجایش ۵۶ نفر دانشجو برخوردار است.

وی با بیان اینکه عملیات عمرانی این پروژه از ۱۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ آغاز و ۱۰دی‌ماه پایان یافت، هزینه انجام شده را ۴۸ میلیارد ریال و خاطرنشان کرد: برای این پروژه ۵۰ میلیارد ریال از طرف رییس جمهور در سفر استانی به استان البرز مساعدت شده بود که البته تکمیل و تجهیز کامل انی خوابگاه نیازمند ۱۵ میلیارد ریال اعتبار است.

پژوهشگاه مواد و انرژی یکی از پژوهشگاه‌های مستقل و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که از چهار پژوهشکده سرامیک، نیمه هادی‌ها، انرژی و پژوهشکده فناوری نانو و مواد پیشرفته تشکیل شده‌است و در ۱۲ گروه تخصصی به فعالیت های تحقیقاتی در زمینه های مرتبط با مواد و انرژی می پردازند.

این پژوهشگاه هم اکنون با توجه به اهداف برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، همکاری گسترده‌ای با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، صنایع، موسسات اجرایی بخش دولتی و بخش خصوصی برقرار کرده است.

پژوهشگاه مواد انرژی مستقر در بخش مشکین دشت شهرستان فردیس در استان البرز تاکنون اختراعات و طرح های علمی متعددی در سطح کشور و جهان ارائه داده که ساخت آبگرمن خورشیدی و تصفیه خانه آب از جمله آنها است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=29126
  • منبع : https://www.irna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.