• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
در حاشیه حیاط دولت چه گذشت؟

پاسخ به نگرانی افکارعمومی نسبت به وضعیت «ریشا»؛ قانون بازنشستگی کِی اجرا می‌شود؟

  • کد خبر : 29027
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
پاسخ به نگرانی افکارعمومی نسبت به وضعیت «ریشا»؛ قانون بازنشستگی کِی اجرا می‌شود؟
حاشیه هیات دولت این هفته با حضور ۱۱ نفر از اعضای کابینه در جمع خبرنگاران برگزار شد؛ معاونان و وزرای کابینه به سوالات خبرنگاران از زمان اجرایی شدن قانون جدید بازنشستگی گرفته تا نگرانی افکار عمومی درباره وضعیت سلامت «ریشا» شیر باغ‌وحش مشهد پاسخ دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایرنا، جلسه امروزهیات دولت چهارشنبه -۲۵ بهمن ۱۴۰۳- با حضور آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت برگزار شد. در جلسه امروز محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از برگزاری جشنواره‌های هنری امسال که با استقبال گسترده مردم و هنردوستان برگزار شد، ارایه کرد و در ادامه بیان داشت که تعداد مخاطبان امسال سینما در کشور تا کنون به رقم بی‌سابقه ۲۷ میلیون نفر رسیده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۳۰ میلیون نفر بالغ شود.

در این جلسه همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت از عرضه اولین خودروی کاملا ایرانی از اردیبهشت سال ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: «ری‌را» تمام استانداردهای جهانی را لحاظ کرده و خودرویی در تراز بین‌المللی است.

در پایان جلسه هیات دولت و مطابق معمول هر هفته، اعضای کابینه، معاونان رئیس‌جمهور و وزا در جمع خبرنگاران حاضر شدند و پاسخگوی سوالات و دغدغه‌های خبرنگاران بودند.

از نخستین ساعات نیمه شب امروز خبر اقدام خرابکارانه در خطوط اصلی سراسری گاز و قطع گاز در سه استان کشور منتشر شد و تحت تاثیر این خبر، شاید مهمترین سوال خبرنگاران که در حاشیه هیات دولت چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه مطرح شد نیز همین بود؛ وزیر نفت با حضور در جمع خبرنگاران به دغدغه‌های هموطنان در این باره پاسخ داد و اعلام کرد: از همان ساعات اولیه که انفجار خطوط اصلی گاز اتفاق افتاد با آمادگی کاملی داشتیم سریعا آرایش شبکه را تغییر دادیم و در همان ساعات اولیه تیم‌های ما در محل حاضر شدند و خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم. اوجی تاکید کرد تا قبل از ظهر گاز این مناطق وصل خواهد شد و تا غروب امروز تمام خطوط بازسازی و تعمیر می‌شود و در مدار قرار می‌گیرند.

تعداد داوطلبان زن انتخابات، ۶ برابر تعداد نمایندگان مجلس

اولین عضو کابینه که در جمع خبرنگاران حاضر شد، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور بود. انسیه خزعلی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا با تاکید بر اینکه یکهزار و ۷۰۰ بانو داوطلب انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شده‌اند، گفت: به تعبیر شورای نگهبان به اندازه ۶ مجلس، زنان نامزد حضور در این دوره از انتخابات مجلس هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که مردم ایران در رای دادن، توجه بیشتری به نامزدهای زن داشته باشند. چرا که این رویکرد سبب خواهد شد زنان از قوت بیشتری برخوردار شده و قوانینی که می‌تواند حقوق زنان را مورد توجه قرار دهد، به تصویب برسانند.

خزعلی همچنین در جمع خبرنگاران، بیان داشت: لایحه ارتقای امنیت زنان مراحل خود را طی کرده و منتظر مجلس هستیم و امیدواریم مجلس زودتر به این لایحه رسیدگی کند. این لایحه در دستور کار مجلس قرار دارد ولی هنوز نوبت آن نرسیده است. تشکیل وزارت خانواده به جایی نرسیده است و پیشنهاد داده‌ایم ولی هنوز بررسی نشده است.

دستور رئیس‌جمهور به معاون اجرایی در خصوص «مدیران پروازی»

سخنگوی دولت نیز مطابق معمول در پشت تریبون حیاط دولت حاضر شد و به ارایه توضیحاتی درباره تصمیمات جلسه امروز هیات دولت پرداخت و سپس پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد. بهادری جهرمی در زمینه گلایه‌ای که از حضور «مدیران پروازی» به ویژه در استان‌های حاشیه‌ای مطرح شده بود، گفت: رئیس‌جمهوری دستور داد معاونت اجرایی با همکاری دستگاه‌های مربوطه، بررسی مورد به مورد انجام دهند تا مواردی که ضرورتی ندارد، استفاده از مدیرانی که در منطقه عملیاتی مستقر نیستند، انجام نشود.

وی همچنین به گزارش وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از پیشرفت اجرای طرح کالابرگی عیدانه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه چند روز از اجرای این طرح می‌گذرد استقبال بسیار خوبی از طرح به ویژه در دهک‌های پایین‌تر جامعه صورت گرفته است که نشان می‌دهد این طرح مورد استقبال مردم قرار گرفته است و زیرساخت‌ها توانایی پاسخگویی به این استقبال را داشته است و امیدواریم بتواند در تثبیت قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها در بازار موثر باشد.

با قصور در رسیدگی به «ریشا» برخورد قانونی می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه گام دوم احیای دریاچه ارومیه آغاز شده است، گفت: در مورد دریاچه ارومیه قبلا با کشورهای مختلف از جمله ژاپن همکاری داشتیم اما درحال حاضر همکاری نداریم.

سلاجقه همچنین با توجه به نگرانی‌های افکارعمومی نسبت به وضعیت سلامت شیر باغ وحش مشهد، گفت: بر فعالیت باغ وحش‌ها نظارت داریم و اگر سهل انگاری صورت گرفته باشد حتما از لحاظ قانونی برخورد خواهد شد.

لایحه حریم خصوصی کاربران تا پایان سال نهایی می‌شود

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد لایحه حریم خصوصی کاربران به خبرنگاران گفت: این لایحه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در چندین جلسه بررسی شد و امید است تا پایان امسال این لایحه نهایی شود.

دولتِ مردمی، نخستین دولتی که حزب «دولت‌ساخته» نداشته است

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره با تاکیدات رئیس‌جمهور مبنی بر عدم حمایت هیچ یک از اعضای دولت از جریان‌ها و طیف‌های سیاسی در انتخابات، گفت: از ابتدای دهه ۷۰ به این سو، نخستین دولتی هستیم که حزب «دولت‌ساخته» نداشته‌ایم. سپهر خلجی افزود: سامانه شفافیت هزینه‌کرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی از اسفندماه آغاز به کار می‌کند.

قانون افزایش سن بازنشستگی از چه زمانی عملیاتی می‌شود؟

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون کار و رفاه در مورد افزایش سن بازنشستگی گفت: این طرح مشمول کسانی می‌شوند که ۲۸ سال سابقه خدمت دارند و افرادی که ۲۹ و ۳۰ سال سابقه خدمت داشته باشند مشمول این طرح نمی‌شوند.

وی ادامه داد: قانون افزایش سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ اجرا نمی‌شود، بلکه در سال ۱۴۰۵ عملیاتی خواهد شد. مرتضوی تصریح کرد: آمار مراجع رسمی کشور موید این مطلب است که کاهش نرخ بیکاری و ۲ درصدی که اعلام کردیم محقق شده است و نرخ بیکاری برای اولین بار در چهل سال اخیر به کانال هفت درصد رسیده و این موجب خرسندی است.

خبر خوش معاون حقوقی رئیس‌جمهور از پیروزی ایران در دعاوی حقوقی

معاون حقوقی رییس جمهور نیز در حاشیه حیاط دولت امروز پاسخگوی سوالات خبرنگاران درباره سرانجام پرونده‌های حقوقی ایران در محاکم بین‌المللی بود؛ محمد دهقان با اشاره به اینکه اخیرا رای پنج پرونده به نفع ما صادر شده است، گفت: دو مورد مدارس ما بوده است که رای به استرداد مدرسه به نفع آموزش و پرورش صادر شده و در مورد دیگر باید به ما خسارت پرداخت شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده سهم ایران از دریای خزر، با تاکید بر اینکه هیچگاه موافقتنامه قطعی درباره سهم جمهوری اسلامی از دریای خزر در هیچ دولتی وجود نداشته، بیان داشت: کشورهای حاشیه دریای خزر باید خط مبدا مستقیمی که برای کشورهای حاشیه دریا وجود دارد بپذیرند تا سهم جمهوری اسلامی ایران از دریای خزر به صورت قطعی مشخص شود.

پارک علم و فناوری مشترک ایران و ازبکستان در سمرقند ساخته می‌شود

معاون جوان رئیس‌جمهور در حوزه علم و فناوری نیز با لبخند همیشگی به جمع خبرنگاران پیوست و پاسخگوی سوالات آنان بود. دهقانی فیروزآبادی، گفت: ما با کشور ازبکستان بحث راه اندازی پارک علم و فناوری مشترک را پیش می‌بریم.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: با طرف ازبک در این باره صحبت شده و مکانی هم برای این پارک علم و فناوری مشخص شده که احتمالا تا پایان خردادماه سال آتی در شهر سمرقند و در کنار دانشگاه این شهر انجام خواهد شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=29027
  • منبع : https://www.irna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.