• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
مطالعات نشان می دهد؛

تغییر عجیب حس چشایی بعد ۴۰ سالگی

  • کد خبر : 28226
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
تغییر عجیب حس چشایی بعد ۴۰ سالگی
متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که حس چشایی برای بعضی از افراد با وارد شدن به سن ۴۰ سالگی تغییر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایرنا، وقتی که صحبت از بالا رفتن سن و پیری می‌شود، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، چین و چروک، درد، مشکلات و همچنین سوء هاضمه است اما جنبه‌های دیگری از بالا رفتن سن هم وجود دارد که یکی از آنها تغییر عجیب و غریب حس چشایی در افراد است.

حس چشایی چیست؟

حس چشایی یعنی عملکرد بدن برای دریافت و فهم طعم غذا که ساختار میکروسکوپی مسئول ایجاد این حس است و ترکیبات پیچیده در غذا را شناسایی می‌کند و شما می‌توانید متوجه طعم غذا شوید که این ساختارها در قسمت نرم سقف دهان و گونه‌ها از داخل و گلو قرار دارند.

کم کم که سن بالا می‌رود حس چشایی به دلیل تغییر سلول‌های دریافت کننده کمی کند شده و حس طعم و مزه برای آنها تغییر پیدا خواهد کرد که علت آن هم کاهش تعداد سلول‌های چشایی است. همچنین شکل این سلول‌ها تغییر می‌کند و نمی‌توانند اجزای مواد غذایی را مثل قبل شناسایی کنند.

بویایی نقش مهمی در حس چشایی دارد و باعث لذت بیشتر مواد غذایی می‌شود. با بالا رفتن سن حس بویایی هم افت می‌کند و در نتیجه حس چشایی کمتر خواهد شد.

بزاق دهان یکی از موادی است که حس چشایی را برای ما فراهم می‌کند و تا حدی در آن موثر است. با بالا رفتن سن؛ میزان بزاق ترشحی هم کم می‌شود و در نتیجه تعامل بین ارزش غذایی و سلول‌های دریافت کننده برای طعم تغییر می‌کند و حس چشایی هم کم می‌شود.

عوامل دیگر موثر در کاهش حس چشایی

همچنین عادات سبک زندگی و بعضی از مشکلات هم می‌تواند در این موضوع باعث کاهش چشایی شود که شامل موارد زیر هستند:

مشکلات دندانی

مشکلات مربوط به دندان، عفونت یا برفک در این ناحیه باعث می‌شود که حس چشایی افراد کاهش پیدا کند.

تغییر عجیب حس چشایی بعد ۴۰ سالگی

استفاده از داروهای خاص

با بالا رفتن سن مصرف بعضی از داروها در افراد بیشتر می‌شود که سلامت کلی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و روی میزان بزاق و کاهش حس چشایی موثر است. داروهایی مثل داروی فشار خون، افسردگی یا داروی کنترل ادرار.

بیماری حاد

حس چشایی و بویایی با بیماری‌های حاد مثل ریه، سینوزیت و حساسیت به آلودگی، سیگار و تغییرات دمایی افت پیدا می‌کند.

تغییر عجیب حس چشایی بعد ۴۰ سالگی

مشکلات خاص سلامتی

بیماری‌های خود ایمنی عملکرد چشایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مانند بیماری دیابت یا بیماری روده ملتهب که این التهاب بافت‌های دیگر از جمله سلول‌های دریافت کننده طعم اثرگذار است.

کشیدن سیگار

سیگاری‌ها معمولاً توانایی کم تری در حس چشایی دارند که در طول زمان بدتر می‌شود که علت آن هم کشته شدن سلول‌های چشایی در دهان به دلیل استعمال سیگار است.

تغییر عجیب حس چشایی بعد ۴۰ سالگی

درمان های سرطان

بسیاری از بیمارهای سرطانی تغییراتی را در بدن احساس می‌کنند. یکی از آنها تغییرات حس چشایی است که بعد از شیمی درمانی به خاطر کشته شدن سلول‌های چشایی اتفاق می‌افتد.

هنگامی که چشایی تغییر می‌کند یا از دست می‌رود، ممکن است خوردن غذاهایی که برای بدن سالم هستند، در افراد کم شود، زیرا آنها دیگر از این غذاها لذت نمی‌برند. همچنین ممکن است فرد از نمک یا شکر زیاد برای ایجاد طعم استفاده کند که مشکلات فشار خون و دیابت را ایجاد می‌کند.

راهکارهایی برای تقویت حس چشایی

اگر حس چشایی در شما هم افت یا تغییر کرده، راهکارهای زیر را در پیش بگیرید:

آبرسانی و هیدراته کردن

این روش می‌تواند بسیار موثر باشد؛ مخصوصا اگر دهان خشکی دارید که باعث می‌شود دهان شما هیدراته و آبرسانی شود و بزاق بیشتری تولید گردد. مصرف خیار، توت فرنگی و گوجه فرنگی می‌تواند بسیار موثر باشد.

تغییر عجیب حس چشایی بعد ۴۰ سالگی

زیبا کردن بشقاب

اگر شما هم از طعم‌ها خیلی چیزی متوجه نمی‌شوید، می‌توانید با زیبا کردن بشقاب و دیزاین غذای خود، میل بیشتری به غذا پیدا کنید.

تقویت مزه

شما می‌توانید از ادویه‌ها کمک بگیرید؛ به شرطی که سالم باشند و به غذای شما طعم بهتر و بیشتری بدهند.

تغییر عجیب حس چشایی بعد ۴۰ سالگی

امتحان غذاها با بافت های مختلف

تنوع در بافت مواد غذایی باعث تحریک بزاق بیشتر هنگام خوردن غذای جدید می‌شود و این تنوع؛ حس بهتری را در شما ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا از مواد مغذی بیشتری استفاده کنید.

تغییرات دمایی

هنگامی که غذای سرد می‌خورید؛ معمولا متوجه مزه آن نمی‌شوید. پس سعی کنید که دمای غذاهای مصرفی خود را افزایش دهید تا نسبت به طعم آنها آگاهی بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=28226
  • منبع : https://www.irna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.