• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
دستاوردمحققان دانشگاه تهران؛

تشخیص «هپاتیت ب» با نسل جدید زیست‌حسگرهای خازنی

  • کد خبر : 27024
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
تشخیص «هپاتیت ب» با نسل جدید زیست‌حسگرهای خازنی
برای اولین بار با تلاش محققان دانشگاه تهران، زیست‌حسگر خازنی مارپیچ با دو ساختار متفاوت به منظور تشخیص هپاتیت ب در آزمایشگاه بیوآنالیز دانشگاه تهران طراحی و ساخته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری مهر، تست‌های خانگی قند خون، تست‌های بارداری و تست‌های خانگی تشخیص کرونا همگی نمونه‌هایی از زیست‌حسگرها هستند. زیست‌حسگرها ابزارهای تشخیصی هستند که به دلیل ارزانی، دقت، اختصاصیت بالا و سادگی نحوۀ استفاده مورد توجه قرار گرفته‌اند.

عفونت مزمن با ویروس هپاتیت ب می‌تواند زمینه‌ساز بروز سرطان کبد شود، لذا تشخیص زودهنگام این عفونت می‌تواند در کاهشِ مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس بسیار مؤثر باشد. تعداد دور مارپیچ، فرکانس بهینه، نفوذپذیری نسبیِ مغناطیسی، رساناییِ الکتریکی و اندازه ذرات مغناطیسی، از مولفه‌هایی هستند که باعث تقویت سیگنال حضور آنتی‌ژن هپاتیت ب می‌شوند. این مولفه‌ها با نرم‌افزار ماکسول از سوی محققان دانشگاه تهران شبیه‌سازی شدند.

محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دریافتند که استفاده از ذرات مغناطیسی در هر دو ساختار خازن مارپیچی، به طور قابل ملاحظه‌ای باعث افزایش سیگنال می‌شود. این افزایش سیگنال در خازن مارپیچی با جهت حرکت الکترون‌های موازی، بیشتر از خازن مارپیچی با جهت حرکت الکترون‌های غیرموازی است. نتایج حاصل از شبیه‌سازی‌ها، به ساخت زیست‌حسگری با بهره‌وری بالاتر در تشخیص عفونت ویروسی هپاتیت ب کمک می‌کند.

این پژوهش در قالب نتایج پایان‌نامه خانم کیمیا عابدی دانشجوی کارشناسی ارشد بیوفیزیک تحت عنوان «شبیه‌سازی خازن‌های تختِ مارپیچی به منظور بهینه نمودن پارامترهای مؤثر در عملکرد آن به عنوان زیست‌حسگر» با راهنمایی دکتر هدایت‌اله قورچیان استاد مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک انجام شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=27024
  • منبع : https://www.mehrnews.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.