• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
در گفت‌وگویی مطرح شد:

تیغ جراحی به افراد اعتمادبه‌نفس تزریق نمی‌کند/ درمانی برای خودزشت‌انگارها

  • کد خبر : 26387
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴
تیغ جراحی به افراد اعتمادبه‌نفس تزریق نمی‌کند/ درمانی برای خودزشت‌انگارها
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: زیباجویان بر این باورند که اگر نخواهیم دست به تغییر ظاهر بزنیم، هیچ‌گاه اعتمادبه‌نفس خوبی تجربه نخواهیم کرد؛ اما تیغ جراحی قرار نیست به افراد اعتماد‌به‌نفس تزریق کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری آنا، احمد احمدی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگویی، اظهار کرد: این روز‌ها متاسفانه جراحی‌های زیبایی طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرده است و در اقصی‌نقاط شهر تابلو‌های پرزرق و برقی را می‌بینیم که اقدامات جراحی‌های زیبایی را تبلیغ می‌کند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی از چنین تبلیغ‌های زیبایی پر شده است، اظهار کرد: بالطبع وقتی چنین دامنه گسترد‌ه ای از تبلیغات را شاهد هستیم، بدین معناست که بازار چنین رقابتی داغ است و مشتریان زیادی برای دریافت این خدمات صف کشیدند. به گفته این روانپزشک بر هیچکس پوشیده نیست که زیبایی یک موضوع دلنشین و جذاب برای هر فرد است.

عمل جراحی زیبایی برای رهایی از شر احساسات منفی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در رابطه با اینکه چرا افراد برای به‌ دست آوردن لذت زیبایی، هزینه‌های زیادی را به خود تحمیل می‌کنند، گفت: درواقع خیلی از این اقدامات زیبایی احساس لذت وافری به فرد نمی‌دهد، بلکه او را از شر احساسات منفی نسبت به خودش دور میکند، یعنی یک هیجان منفی را در او کم می‌کند، نه اینکه یک هیجان مثبت را به وی هدیه بدهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، بنابر گفته زیباجویان، ظاهر را تعیین‌کننده اعتماد به‌نفس دانست و ادامه داد: آن‌ها بر این باورند که اگر نخواهیم دست به تغییر ظاهر بزنیم، هیچگاه اعتمادبه‌نفس خوبی تجربه نخواهیم کرد؛ اما در هیچ کتابی نوشته نشده است که تیغ جراحی قرار است به افراد اعتمادبه‌نفس تزریق کند. وی با بیان اینکه دیدگاه فرد نسبت به ظاهرش تعیین‌ کننده اعتمادبه‌نفس و روحیه او می‌شود، یادآور شد: چه‌‌ بسا افرادی که از دید دیگران زیبا به‌نظر می‌رسند؛ اما آن‌ها خودشان را زشت می‌دانند.

جراحی ذهن مهم‌تر از جراحی تن

این روانپزشک تغییر نگرش و باور‌ها را مهم دانست و ادامه داد: زیبایی یک مفهوم نسبی است لذا تغییر نگرش و باور‌ها نسبت به خود به مراتب مهمتر از تغییر جسم خواهد بود و شاید باید گفت، این افراد به جراحی‌های ذهن به جای جراحی‌های جسم خود احتیاج دارند. به گفته احمدی‌پور، وقتی در جامعه ارزش‌ها به سمتی می‌رود، که ظاهر ما ملاک ارزشمندی ما می‌شود، گویی بر این باوریم که ویترین زندگی از خود زندگی واجب‌ تر است. 

چرخه دورشدن از احساسات منفی ادامه دار است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اظهار کرد: مواقعی پیش می‌آید که افراد پس از اقدامات جراحی همچنان از نتیجه ناراضی هستند و مجدد برای دوری از نارضایتی جراحی مجدد انجام می‌دهند و این چرخه دورشدن از احساسات منفی به‌ وسیله مراجعه به کلینک‌های زیبایی مدام تکرار می‌شود.

کلید درمان اختلالات روانی در کلینیک زیبایی نیست

وی با بیان اینکه افراد درگیر اختلالات روانی کلید درمان را در کلینیک‌های زیبایی می‌یابند، عنوان کرد: برخی ازبیماران درگیر اختلالات روانی هستند و فکر می‌‌کنند که راه برون‌رفت آن‌ها از بیماری تغییر چهره و ظاهر است و گویی جراحی و اقدامات زیبایی راهی برای تغییر خلق می‌دانند، فارغ از اینکه درمان هیچکدام از بیماری‌های روانی در کلینیک زیبایی یافت نمی‌شود. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به بیماری وسواس، یادآور شد: عد‌ه ای بیماری وسواس دارند و کوچکترین مسائل را بزرگترین ایراد می‌بینند و در نتیجه نه برای افزایش زیبایی خود، بلکه برای کاهش درد و رنج ناشی از وسواس خود مدام کلینک‌های شهر را طی می‌کنند و طلب مداوا دارند.

راه حلی برای خود زشت انگار‌ها 

احمدی‌پور با بیان اینکه افراد وسواسی تغییر کوچکی که با وسواس آن‌ها جور درنیاید را مسئل‌های مهم و معضلی جدید برای خود می‌بینند، عنوان کرد: بعضی‌ها دچار وسواس و اختلال خود زشت‌انگاری هستند و از هر قسمت خود ایراد می‌گیرند و معتقدند همه قسمت‌ها باید تغییر پیدا کند تا به نتیجه دلخواه برسند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه بعضی از افراد دچار اختلال روانی حتی برخلاف نظر پزشکان اصرار بر جراحی دارند و دست به جراحی‌های متعدد در خود می‌زنند، خاطرنشان کرد:، اما همانطور که پیداست، جراحی‌های زیبایی افراطی یک اختلال روانی محسوب می‌شود و اختلالی در ظاهر واقعی افراد وجود ندارد.

وی با اشاره به بیماری زمین‌های روانپزشکی زیباجویان، خاطرنشان کرد: افرادی که به سمت جراحی‌های افراطی زیبایی می‌روند نه‌ تنها مشکل اصلی خود را حل نکرده‌اند، بلکه به مشکل خود موارد جدید افزوده‌اند. جراحی راه‌حل نیست و این افراد بایداختلال‌های روانی و زمین‌های خود را درمان کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=26387
  • منبع : https://ana.ir/

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.