• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

طرح شناسایی و هدایت دانش‌آموزان مستعد

  • کد خبر : 24936
  • ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
طرح شناسایی و هدایت دانش‌آموزان مستعد
بنیاد ملی نخبگان با همکاری وزارت آموزش و پرورش، اجرای برنامه «شهاب» (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) را در همه استان‌‎های کشور در حال اجرا دارد که هدف اصلی این برنامه، شناسایی و تدوین اطلس استعدادی دانش‌آموزان برتر کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، برنامه «شهاب» (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) مهم‌ترین برنامه شناسایی مستعدان برتر در عرصه آموزش عمومی و اولین همکاری گسترده بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش کشور است که از سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ در تمامی استان‌های کشور اجرا شده است.

مهم‌ترین نتایج اجرای این برنامه در سال‌های مذکور، «شناسایی هشت حوزه استعدادی (استعداد اجتماعی، استعداد کلامی، استعداد علوم، استعداد حرکتی، استعداد ریاضی، استعداد هنری، استعداد فرهنگ دینی و استعداد فضایی) دانش‌آموزان»، «پوشش اجرای برنامه در تمامی استان‌های کشور» و «ارتقای سطح کیفی آموزش‌های مدرسه‌ای (در همه دوره‌های تحصیلی) به منظور پرورش خلاقیت، مهارت حل مساله، آداب و مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان» بوده است.

همین‌طور در بخش سیاست‌گذاری، ضمن تصویب تغییرات موردنظر «طرح شهاب» در کمیسیون دائمی هیئت‌امنای بنیاد ملی نخبگان، شورای راهبری طرح شهاب با ترکیب اعضای جدید تشکیل شد و موضوع تدوین سیاست‌های اجرایی طرح شهاب طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ (با محوریت اصلاح و تثبیت فرایندهای اجرای طرح در دوره دوم ابتدایی و آغاز فرایند اجرای طرح در دوره اول متوسطه) از آغاز زمستان ۱۳۹۹ در دستور کار این شورا قرار گرفت و در نهایت، تأیید و در آذرماه سال ۱۴۰۰ توسط ریاست عالی بنیاد ملی نخبگان به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ محورهای سیاست‎‌های مصوب ابلاغی به این شرح است:
۱. سیاست‌ (زمینه‌سازی) و هدایت دوره دوم ابتدایی: تنوع بخشی به موقعیت‌ها و تجربه‌های یادگیری برای تمام دانش‌آموزان
۲. سیاست شناسایی دوره دوم ابتدایی: پیمایش تمام دانش‌آموزان در حوزه‌های استعدادی متنوع توسط آموزگاران
۳. سیاست شناسایی دوره اول متوسطه: مخاطب قرار دادن ۱۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی به عنوان گروه «مستعدان»
۴. سیاست هدایت دوره اول متوسطه: ارتقاء کیفیت تحصیل رسمی، غنی‌سازی در حوزه‌های استعدادی و پرورش مهارت‌های پایه «اثرگذاری نخبگانی» (خلاقیت، حل مساله، رهبری و همدلی اجتماعی)
همچنین ۱۲ برنامه پیشنهادی ذیل این سیاست‌ها، تدوین و به همراه سیاست‌های مصوب، ابلاغ شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=24936
  • منبع : https://www.isna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.