• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
چه میزان اختلاف سنی ممکن است دردسرساز شود؛

مطالعات جدید در مورد اختلاف سنی در ازدواج چه می گویند؟

  • کد خبر : 24343
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۴۴
مطالعات جدید در مورد اختلاف سنی در ازدواج چه می گویند؟
زوج‌هایی که فاصله سنی دارند، اغلب در سه مورد سن روانشناختی ، جسمی و جنسی و سن تقویمی با هم سازگارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از میگنا، برخی زوجین ممکن است دریابند که اختلاف سنی خیلی زیاد، در درازمدت به طرز چشمگیری رابطه‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دیگران ممکن است احساس کنند آنچه آنها را با پارتنرشان سازگار می‌کند، مهم‌تر از شکاف سنی بین‌شان است.
دکتر لورن السون، روانپزشک می‌گوید: «بیشتر زوج‌هایی که می‌شناسم می‌گویند: احساس می‌کنیم با همسرمان هم‌سن‌ایم. ما یک سن تقویمی، روانشناختی، جسمی و جنسی داریم. زوج‌هایی که فاصله سنی دارند، اغلب در سه مورد آخر با هم سازگارند».
حتی اگر از رابطه خود رضایت دارید، با اختلاف سنی بالا همچنان ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوید. رویارویی و حل مسئله در برابر این چالش‌ها، می‌تواند به شادمانی بیشتری در رابطه شما منجر شود.
آیا اختلاف سنی در ازدواج می‌تواند رابطه را تحت تاثیر قرار دهد؟
اگر اختلاف سنی شما بالاتر از حد میانگین باشد، این موضوع احتمالا اثرات مشخصی بر رابطه‌تان خواهد گذاشت. با این حال، این اثرات منحصر به روابط با فاصله سنی بالا نیستند. برقراری ارتباط، کلید مدیریت تفاوت‌ها در هر رابطه‌ای است.
برندی پرچ، مشاور متخصص می‌گوید: «حتی وقتی تفاوت سنی اندک است، مثلا ۴ تا ۵ سال، سطوح متفاوت بلوغ می‌تواند نمایان شود. وقتی تفاوت چشمگیری در سن (مانند ۱۰ تا ۱۵ سال یا بیشتر) وجود دارد، تجارب زندگی می‌‌توانند بسیار متفاوت باشند.»
در یک رابطه با شکاف وسیع بلوغ عاطفی، شریک بالغ‌تر ممکن است بار هیجانی سنگین‌تری را بر دوش بکشد که این به فرسودگی و احتمالا جدایی ختم می‌شود.
اینکه شما پارتنر بزرگ‌تر باشید بدین معنا نیست که حتما بلوغ عاطفی بیشتری دارید. پارتنر کوچک‌تر بودن نیز به این معنا نیست. با این حال، گاهی افراد افزایش سن را با بلوغ عاطفی همراه می‌‌دانند، زیرا سن بیشتر احتمالا به معنای داشتن وقت بیشتر برای شکل‌دهی دیدگاه‌های پیچیده به دنبال تجارب مختلف است.
ژیناماریه گارینو مشاور سلامت روان می‌گوید: «هرچقدر اختلاف سنی در ازدواج بالاتر باشد، زوجین بیشتر با چالش‌های مرتبط با دوره‌های زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.» او توضیح می‌دهد این چالش‌ها ممکن است شامل تفاوت‌هایی در موارد زیر شود:
    سلامتی
    سطح انرژی
    اولویت‌های زندگی
    برنامه‌ برای تشکیل خانواده

داشتن اولویت‌های مختلف، مختص روابط با فاصله سنی بالا نیست. در هر رابطه‌ای، مهم است که هر شخصی درباره اولویت‌ها و امیدهایش نسبت به آینده بحث کند. اگر به دنبال رابطه دراز مدت هستید، اینگونه می‌توانید از میزان سازگاری خود با خبر شوید.
نگرانی‌های مربوط به پایان زندگی
گارینو تاکید می‌کند که مردم در روابط دارای اختلاف سنی بالا، ممکن است با نگرانی‌هایی در مورد طول عمر پارتنر بزرگ‌تر روبرو شوند. این پارتنرهای جوان‌تر، ممکن است از مرگ شریک عاطفی خود و تنها ماندن پس از آن بترسند. ارتباط برقرارکردن با هم و بیان این احساسات، بخشی مهم در پردازش آنهاست.
گارینو اشاره می‌کند که برنامه‌ریزی پیشاپیش می‌تواند به شریک جوان‌تر دلگرمی بدهد. او توضیح می‌دهد: «اگر یک شریک عاطفی از دنیا رفت، شریک به جا مانده باید از پیش بداند که مراقبت کافی از سوی اطرافیان را دارد و گام‌های بعدی زندگی او چه هستند.»
اختلاف سنی مناسب برای یک رابطه زوجی چقدر است؟
در بسیاری از فرهنگ‌ها، هنوز روابط دگرجنس‌گرا که معمولا در آنها مرد از زن بزرگ‌تر است، رواج زیادی دارد. اینگونه روابط، فاصله سنی بین ۲ تا ۳ سال را طبیعی می‌دانند همین حال، یک مطالعه استرالیایی در سال ۲۰۱۷ پی برد:
    زوج‌های دگرجنس‌گرا با اختلاف سنی بالا نسبت به زوج‌های هم‌سن، طی۶ تا ۱۰ سال نخست ازدواج خود، اُفت سریع‌تری را در رضایت رابطه تجربه می‌کنند.
    زوج‌های با اختلاف سنی ۱ تا ۳ سال (که در آن مرد بزرگ‌تر از زن است)، فراوان‌تراند و بالاترین سطح رضایت از رابطه را گزارش می‌کنند.
    برای زوج‌های با اختلاف سنی ۴ تا ۶ سال، رضایت از رابطه به مرور کاهش می‌یابد. این اُفت برای زوج‌های با فاصله سنی ۷ سال و بیشتر، ادامه پیدا می‌کند.

یک مطالعه کُره‌ای
یک مطالعه کره‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که فاصله سنی در روابط بلندمدت می‌تواند بر احتمال ابتلای هر یک از طرفین به افسردگی تاثیر بگذارد. به طور خاص، مشخص شد که زوج‌های هم‌سن کمترین میزان افسردگی را داشتند، در حالی که زوج‌هایی با فاصله سنی ۳ سال یا بیشتر، با نرخ‌های کمی بالاتر مبتلا می‌شدند.
به طور خلاصه و طبق پژوهش‌ها، به نظر می‌رسد در بسیاری از فرهنگ‌ها، فاصله سنی ۱ تا ۳ سال ایده‌آل در نظر گرفته می‌شود. اما برخی از محققان پیشنهاد می‌کنند حتی یک رابطه با فاصله سنی کمتر از ۱۰ سال می‌تواند رضایت زیادی را به همراه آورد.
با این حال، وقتی حرف از عشق می‌شود، اعداد به ندرت بیانگر موضوع هستند. ممکن است خیلی بزرگ‌تر یا جوان‌تر از شریک زندگی خود باشید و با این وجود، این دقیقا رابطه مناسب شما باشد.
اولسون می‌گوید: «من ۱۵ سال از شوهرم بزرگترم و ۳۵ سال است که با همیم. ما از بسیاری جهات بسیار سازگار هستیم. تنها زمانی که سن برایمان مشکل‌ساز می‌شود، تصمیم‌گیری در مورد سن بازنشستگی است».
آیا روابط با اختلاف سنی بالا موفق می‌شوند؟
تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴، ازدواج‌های با فاصله سنی بیشتر را با نرخ طلاق بالاتر مرتبط می‌داند. هرچند تحقیقات بیشتر برای تایید این ارتباط ضروری است. اما صرفا اینکه این ارتباط وجود دارد، به این معنی نیست که رابطه شما محکوم به فنا است.
جدای از سن، عوامل دیگری با موفقیت رابطه و تاب آوری همسران ارتباط دارند؛ از جمله:
    سطوح بالاتر تحصیلات در هر دو طرف
    امنیت مالی
    فرزند داشتن
    سطوح پایین‌تر روان رنجورخویی در هر دو طرف
    سبک دلبستگی ایمن در هر دو طرف
    مهارت‌های ارتباطی قوی
    روابط حمایتی با سایر اعضای خانواده
    تمایل به بخشودگی خطاهای شریک عاطفی
    هوش هیجانی بالا
    رضایت از زندگی جنسی خود در رابطه

اختلاف سنی در ازدواج تنها یکی از عواملی است که می‌تواند موفقیت رابطه شما را تحت تاثیر قرار دهد. این لزوما عاملی نخواهد بود که باعث ایجاد یا از هم پاشیدن رابطه شما شود، زیرا عوامل دیگری نیز می‌توانند نقش داشته باشند.در روابط با اختلاف سنی بالا، ممکن است با موانع مضاعفی روبرو شوید.
پرچ می‌گوید: «در روابط، همیشه افرادی هستند که از بیرون نظاره‌گر شمایند. وقتی فاصله سنی شما از ظاهرتان مشخص باشد، این نظاره‌گران بیشتر هم می‌شوند.»
در فرهنگ‌هایی که فاصله سنیِ کم در روابط رایج‌تر است، مردم ممکن است با افراد دارای اختلاف سنی زیاد با قضاوت یا انتقاد رفتار کنند. اولسون می‌گوید: «بزرگ‌ترین چالش، مواجه شدن با انتقاد از سوی کسانی است که فکر می‌کنند حتما این زوج انگیزه‌ای پنهانی دارند.»
مثلا یک شریک جوان ممکن است متهم شود که شریک بزرگ‌تر را به دلیل ثروت یا موقعیت او انتخاب کرده. یا شریک بزرگ‌تر ممکن است متهم شود که شخص جوان‌تر را بخاطر ظاهر و بدنش برگزیده است.
حتی اگر شما و شریک زندگی‌تان بتوانید به راحتی نظرات جاهلانه را نادیده بگیرید، وقتی دوستان یا خانواده نسبت به رابطه‌ی مورد رضایت شما تردید دارند، ممکن است آسیب ببینید.
عدم توازن قدرت
اختلاف سنی زیاد می‌تواند احتمال عدم توازن قدرت را ایجاد کند. پرچ توضیح می‌دهد که: حتی در یک رابطه ایمن، شریک مسن‌تر ممکن است نقش مقتدر را ایفا کند.اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانید آشکارا در موردش گفتگو کنید. پرچ می‌گوید:
شریک‌های جوان‌تر می‌توانند گفت‌وگوها را با گفتن این جمله آغاز کنند: «مطمین نیستم متوجه شدی یا نه، ولی تو به تنهایی این تصمیم رو برای من گرفتی. ترجیح می‌دم از دفعات بعد توی روند تصمیم‌گیری مشارکت کنم.»
همچنین اگر یکی از شرکا از وابستگی مالی پارتنر خود به عنوان راهی برای اعمال کنترل بر او استفاده کند، عدم توازن قدرت ممکن است رخ دهد. مهم نیست اختلاف سنی شما و همسرتان چند ماه یا چند سال باشد، در هر حال این رفتار نشانه‌ای از خطرآفرین بودن رابطه‌ی شماست.
غلبه بر مسایل مربوط به اختلاف سنی در ازدواج
نکات زیر می‌تواند به غلبه بر نگرانی‌های درونی و چالش‌های بیرونی کمک کند:
مرز تعیین کنید
گارینو می‌گوید: «وقتی مردم رابطه‌ای را که نقشی در آن ندارند، زیر سوال می‌برند یا قضاوت می‌کنند، به حریم شخصی آن زوج تجاوز می‌کنند». او تاکید می‌کند که تعیین حد و مرز با عزیزان قضاوت‌گر، راه خوبی برای یادآوری به آن‌هاست که حتی اگر رابطه شما را درک نمی‌کنند، باید به آن احترام بگذارند.
 ارتباط برقرار کنید
گارینو می‌گوید: در مورد هر مشکلی، توانایی گفتگوی باز و صادقانه حیاتی است. او تاکید می‌کند که ایده خوبی است که برای خود و شریک عاطفی‌مان وقت بگذاریم تا احساسات هردو شنیده شود.
پاسخ‌های خود را به دیگران مدیریت کنید
به گفته اولسون، ممکن است لازم باشد شما و همسرتان حساسیت خود را نسبت به برخی نظرات انتقادی از بین ببرید. همچنین شاید بد نباشد در مورد نظرات رایجی که دریافت می‌کنید، از قبل پاسخ‌هایی را آماده کنید.
یک شبکه حمایتی پیدا کنید
وقتی نوبت به سروکارداشتن با قضاوت بیرونی می‌رسد، اولسون می‌گوید: «شناخت سایر زوج‌ها با شرایط مشابه شما کمک‌کننده است». یافتن زوج‌های مشابه و حس بودن در یک اجتماع یکرنگ، می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند دوستانی بیابید که شما را می‌فهمند.
مشاوره ازدواج
اگر مدیریت این چالش‌ها برای شما و شریک عاطفی‌تان دشوار بود، می‌توانید از یک حمایت بیرونی بهره‌‌مند شوید. یک زوج درمانگر ( مشاوره ازدواج ) فهیم و همدل می‌تواند به یافتن راه‌هایی برای مدیریت این موضوع و ابراز افکارتان در مورد آنها کمک کند.
سخن پایانی
پرچ یادآوری می‌کند که در هر رابطه‌ای و همچنین در آن‌هایی که اختلاف سنی زیادی وجود دارد، داشتن احساس امنیت با شریک زندگی‌تان بسیار مهم است. او می‌گوید: «شما می‌دانید چه کسی هستید و رابطه‌ برای‌تان چه معنایی دارد.»
اگر انتقادات بیرونی آزارتان می‌دهد، پرچ پیشنهاد می‌کند که این را فرصتی برای کنجکاوی بدانید و از خود بپرسید چرا. بررسی کنید آیا در رابطه شما چیزی وجود دارد که از آن راضی نباشید؟ احساسات خود را با همسرتان در میان بگذارید.
در حالی که ممکن است دیگران نگاه منتقد و بی‌رحمانه‌ای به رابطه شما داشته باشند، به یاد داشته باشید که عوامل زیادی می‌توانند موفقیت رابطه شما را تعیین کنند. و سن تنها بخش کوچکی از این تصویر بزرگ است.
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=24343
  • منبع : https://www.migna.ir/news

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.