• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

نساجی سنتی و کپو بافی در کاشان و دزفول جهانی شدند

  • کد خبر : 22391
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
نساجی سنتی و کپو بافی در کاشان و دزفول جهانی شدند
پرونده دو شهر صنایع دستی در رشته‌های نساجی سنتی (کاشان) و کپو بافی (دزفول) به ثبت جهانی رسید.

به گزارش تسریر به نقل از خبرگزاری مهر، مریم جلالی دهکردی معاون صنایع دستی در یادداشتی نوشت: افتخاری دیگر برای هنرمندان و صنعتگران کشورم کسب شد، اعتبار و افتخاری که بیش از هر چیز جایگاه ویژه کشورمان را در بین کشورهای دارای تمدن و جایگاه فرهنگی بیش از پیش ارتقا داد و در این حوزه نیز فاصله خود را با سایر رقبا در این زمینه بیشتر کرد.

شهر جهانی کاشان پانزدهمین و شهر جهانی دزفول شانزدهمین شهر صنایع دستی ایران محسوب می‌شود که پرونده‌های آن‌ها در شورای جهانی صنایع دستی وابسته به یونسکو، توسط ارزیابان این سازمان از چند سال پیش در دست بررسی بود که متأسفانه به دلیل وجود بیماری همه گیری کرونا به تعویق افتاده بود تا اینکه در نهایت با دارا بودن قابلیت‌های فراوان و امتیاز بسیار بالا موجودیت آن‌ها به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی اعلام شد.

در دنیای امروز عنوان شهرها و روستاهای جهانی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در گفتمان جهانی و مراودات فرهنگی و اقتصادی داشته باشد. چرا که دیگر به عنوان یک مرکز تولید و سرمایه‌سازی به حساب می‌آیند و می‌توانند نگاه گردشگران، بازرگانان و سرمایه گذاران را به خود جلب کند و از این رهگذر بیشترین سود و منفعت عاید مردمان آن شهر یا جامعه محلی می‌شود.

در حوزه سیاستگذاری نیز همواره بیشترین بهره را از دور اندیشی و دقت نظر آقای ضرغامی که دغدغه زیادی در حوزه فعالیت‌های صنایع دستی دارند می‌بریم، چرا که اعتقاد دارند صنایع دستی علاوه ارائه زیبایی و معرفی تمدن ایرانی- اسلامی و نیز تأمین معیشت و رونق اقتصادی موجب آرامش و امنیت جوامع انسانی می‌شود.

ذکر این نکته را لازم می دانم که کاشان و دزفول آخرین شهرهای جهانی صنایع دستی ما نخواهند بود چرا که این کشور و تنوع و گستردگی اش، لبریز از هنرها و فرهنگ‌ها و ویژگی‌های منحصر است که سرشار از درخشندگی و تلالو و زیبایی است که رویاهای بسیاری از جوامع بشری را در خود جمع کرده است اگر چه تا کنون ثبت شهرها و روستاهایی همچون اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، زنجان، ملایر، خراشاد، آباده، میبد، مریوان، سیرجان، لالجین، کلپورگان و قاسم آباد، هر کدام همچون آفتابی درخشان جهانی از هنر – صنعت و زیبایی را در خود جای داده‌اند.

یادآور می‌شوم که همچنان با قدرت و قوت و با همراهی و همدلی همه همکارانم در سراسر کشور در بخش‌های خصوصی و دولتی، نهادها و سازمان‌های مرتبط در راستای تقویت ارزش‌های معنوی و مادی صنایع دستی کشور و نیز ثبت شایسته شهرها و روستاهای جهانی همراه خواهیم بود و مفتخر به گره گشایی از دغدغه‌های صاحب‌دلان و تلاشگران عرصه اقتصاد هویت بنیان هستیم.

     

    لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=22391
    • نویسنده : فاطمه کریمی
    • منبع : https://www.mehrnews.com/news

    ثبت دیدگاه

    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.