• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

پتانسیل تولید ۵۰۰ هزارتن طلای سفید در داخل وجود دارد

  • کد خبر : 22325
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱:۲۷
پتانسیل تولید ۵۰۰ هزارتن طلای سفید در داخل وجود دارد
به گزارش تسریر ، محمدحسین کاویانی مدیرعامل صندوق پنبه گفت: سطح کنونی زیرکشت پنبه ۸۵ تا ۹۰ هزارهکتار است، درحالیکه سنوات گذشته سطح زیرکشت بالای ۲۰۰ هزار هکتار بوده است.

مدیرعامل صندوق پنبه گفت: با توجه به سابقه خودکفایی پنبه در کشور، پتانسیل تولید ۵۰۰ هزارتن محصول و صادرات فرآوری شده آن همچون پارچه و نخ به بازارهای هدف وجود دارد.

هر زراعت برای کشاورز باید سودآور باشدچراکه در صورت عدم سودآوری کشاورزان استقبالی نمی کنند. علی‌رغم ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت یا واردات چای در صورت خرید چای داخلی، اما از زراعت پنبه  در فصل برداشت تولید داخل حمایتی نمی شود که این امر منجر به دلسردی کشاورزان شده است.

مدیرعامل صندوق پنبه از ثبات قیمت پنبه در سنوات اخیر خبر داد و گفت: با وجود افزایش ۱.۵ تا ۲ برابری هزینه های تولید در ۳ سال اخیر، اما قیمت خرید وش از کشاورزان در مناطق مرطوب ۲۸ تا ۳۲ هزارتومان و مناطق خشک ۴۰ هزارتومان است.

او با بیان اینکه توسعه مکانیزاسیون در تحقق خودکفایی پنبه تاثیر بسزایی دارد، افزود: در شرایط کنونی عمر ماشین آلات پنبه بالای ۴۵ سال است، اما کشورهای تولیدکننده پنبه همچون ترکیه با ماشین آلات اقدام به برداشت می کنند، درحالیکه با توسعه زراعت پنبه بدلیل نبود ماشین آلات، محصول تولیدی روی دست کشاورز می ماند. علی رغم آنکه در صنعت نساجی تعداد زیادی ماشین آلات مدرن وارد شده، اما در صنعت پنبه پاک کنی ماشین آلات جدید وارد نشده است.

به گفته کاویانی، بارها اعلام کرده ایم که آمار تولید نخ و پنبه در اختیار وزارت جهاد و وزارت صمت است و همین ۲ وزارتخانه نیاز این ۲ محصول را در اختیار دارند، لذا به میزان کمبود و کسری نیاز کشور باید وارد شود.

واردات پنبه با تعرفه مدیریت می شود

کاویانی اخذ تعرفه را راهکار کنترل واردات پنبه دانست و گفت: در زمان برداشت پنبه تولید داخل، مسئولان برای حمایت از کشاورزان باید تعرفه واردات اخذ کنند چراکه واردات بی رویه نخ و پنبه انجام آسیب جدی به تولید پنبه وارد می کند.

مدیرعامل صندوق پنبه افزود: بنابر آمار طی سنوات گذشته سالانه ۱۰۰ هزارتن پنبه وارد شده است که ۱۰۰ هزارتن پنبه متوسط هرکیلو ۲ دلار از طریق واردات تامین می شود.

او نیاز سالانه صنعت نساجی را ۱۸۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: سالانه ۶۰ تا ۷۰ هزارتن محصول در داخل تولید می شود و ۱۰۰ هزارتن پنبه با متوسط ۲ دلار معادل ۲۰۰ میلیون دلار یارانه به واردات پنبه تخصیص داده می شود.

کاویانی با بیان اینکه پتانسیل خودکفایی پنبه در داخل وجود دارد، گفت: اگر دولت به ازای هرکیلو پنبه ۲۰ هزارتومان یارانه به تولید داخل به جای کشاورز خارجی پرداخت کند، ظرف ۴ تا ۵ سال امکان خودکفایی وجود دارد.

مدیرعامل صندوق پنبه ادامه داد: با توجه به سابقه خودکفایی پنبه و تاکید بر تحقق این امر در برنامه هفتم، پتانسیل تولید ۵۰۰ هزارتن پنبه و صادرات نخ و پارچه و لباس به بازارهای هدف وجود دارد که این امر به شرط داشتن برنامه در کنار برنامه توسعه مکانیزاسیون، تغییر ماشین آلات پنبه پاک کنی، پرداخت وام کم بهره به صنعت نساجی و حمایت از کشاورزان محقق می شود‌.

او گفت: در سال ۷۹،  ۱۵۲ هزارتن پنبه تولید کردیم که حدود ۴۹ هزارتن آن روی دست کشاورز ماند که درآن زمان صندوق پنبه را مکلف به خرید ۲۵ هزارتن محصول مازاد بر نیاز کشاورزان کردیم که در سال ۸۲، ۱۲ هزارتن پنبه تولیدی خریداری شده را صادر کردیم، اما متاسفانه اداره کل پنبه مجوز واردات پنبه را در همان سال داد که جای این سوال مطرح است که اگر صنعت نساجی نیاز داشت چرا مجوز صادرات را دادند. در نهایت واردات پنبه و حذف یارانه بزرگترین ضربه را به تولید وارد کرد.

 نیازی به واردات نخ هم نداریم

مدیرعامل صندوق پنبه با بیان اینکه نیازی به واردات نخ نداریم، افزود: در سنوات گذشته با واردات ماشین آلات جدید ریسندگی، نخ های ظریف تولید می شود و از طرفی اگر کارخانه های جدید شروع به کار کنند، نه تنها در تولید نخ خودکفا می شویم، بلکه با برنامه ریزی می توان صادرکننده پارچه و نخ هم در دنیا شد.

او با بیان اینکه قاچاق و واردات چمدانی پوشاک در تولید اثرگذاری منفی دارد، گفت: واردات غیررسمی پوشاک یا چمدانی از طریق مسافران منجر به کاهش تقاضا برای خرید پوشاک در داخل و در نهایت کاهش تقاضا برای خرید نخ و پنبه در داخل و زیان کشاورزان و صنعت نساجی می شود.

 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=22325
  • نویسنده : دکتر محمد مقدم فر
  • منبع : https://www.afkarnews.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.