• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
0

۱۴ باور نادرست درباره تغذیه کودک با شیر مادر

  • کد خبر : 21687
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
۱۴ باور نادرست درباره تغذیه کودک با شیر مادر
مهم‌ترین ویژگی تغذیه با شیرمادر، اثر تربیت پذیری است. یعنی، کودکانی که شیرمادر خورده اند، از تربیت پذیری بهتری برخوردارند.

به گزارش تسریر، شیرمادر تغذیه‌ای ایده‌آل برای نوزادان است؛ ماده مغذی که سلامت، تندرستی و تکامل کودک را از تولد تا پایان زندگی تضمین می‌کند و باعث ایجاد رابطه عاطفی خاص میان کودک و مادر می‌شود.

۱۴ باور نادرست درباره تغذیه با شیر مادر

۱- کودکان به صورت غریزی پس از تولد سینه‌های مادر را جستجو می‌کنند. با این حال، بسیاری از مادرها به حمایت عملی نیاز دارند تا نحوه قرارگیری کودک برای شیردهی را درست انجام دهند و مطمئن شوند که کودکان به صورت صحیح به سینه وصل شده‌اند. هم مادر و هم نوزاد برای تغذیه با شیر مادر نیازمند زمان و تمرین هستند. شیردهی زمان بسیاری می‌طلبد، بنابراین مادرها چه در خانه و چه در محل کار نیازمند فضا و حمایت هستند.

۲- مادران بسیاری در روزهای اول پس از تولد، زمانی که در حال یادگیری شیردهی هستند، دچار مشکل می‌شوند. اما با حمایت درست از نحوه قرارگیری کودک در زمان تغذیه و با اطمینان از اینکه کودک به روش درست به سینه وصل شده است، می‌توان از سوزش سینه‌ها جلوگیری کرد. اگر مادر با چالش‌های شیردهی مانند سوزش نوک سینه‌ها مواجه است، یک مشاور شیردهی یا مراقبین سلامت می‌توانند به وی در فایق آمدن بر این مسئله یاری رسانند.

۳- شستشوی نوک سینه‌ها پیش از شیردهی ضروری نیست. زمانی که کودکان متولد می‌شوند، از قبل با بو و صدای مادر خودشان آشنا هستند. نوک سینه‌ها ماده‌ای را ترشح می‌کنند که کودک استنشاق می‌کند و حاوی «باکتری‌های مفید» است که به ایجاد سیستم ایمنی سالم در کودکان کمک می‌کند.

۴- پزشک‌ها، پرستارها و ماماها اغلب مادران را به تماس «پوست به پوست» بلافاصله بعد از تولد که با عنوان مراقبت مادرانه کانگرویی نیز شناخته می‌شود، تشویق می‌کنند. ارتباط مستقیم با کودک به گونه‌ای که بدن آنها پوست شما را لمس کند، اقدام بسیار مهمی است که به آنها کمک می‌کند تا سینه‌ها را پیدا کرده و به آن وصل شوند. اگر می‌توانید این کار را تا یک ساعت پس از تولد و بعدها به صورت مکرر انجام دهید، به برقراری فرآیند شیردهی کمک خواهید کرد. اگر مادر نتواند این کار را انجام دهد، پدر یا یکی از اعضای خانواده می‌تواند وارد عمل شود و به او کمک کند.

۵- مادران شیرده باید مانند سایر افراد یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند. بطور کلی، نیازی به تغییر عادات غذایی نیست. کودکان از زمانی که در رحم هستند در معرض ترجیحات غذایی مادرشان قرار می‌گیرند. اگر مادری فکر می‌کند که کودکش به یکی از غذاهایی که او می‌خورد واکنش نشان می‌دهد، بهتر است با یک متخصص مشورت کند.

۶- ورزش باعث تندرستی می‌شود و این مورد برای مادران شیرده هم صادق است. هیچ مدرکی دال بر اینکه ورزش طعم شیر را تغییر می‌دهد، وجود ندارد.

۷- شروع شیردهی در ساعت اول پس از تولد آسان‌تر است، زیرا واکنش کودک در آن زمان بسیار قوی است. آنها آماده یادگیری تغذیه با شیر مادر هستند. اگر بلافاصله پس از تولد نتوانستید کودک را به سینه وصل کنید، این کار را در سریع‌ترین فرصت ممکن انجام دهید. اگر برای قراردادن کودک روی سینه نیاز به کمک دارید از مشاوران شیردهی یا مراقبین بهداشتی دیگر، کمک بگیرید. تماس مداوم پوست به پوست و قراردادن کودک بر روی سینه به تداوم شیردهی کمک خواهد کرد.

۸- مادرها ممکن است تصمیم بگیرند که گاهی اوقات باید همزمان با ادامه تغذیه کودک با شیر خودشان، از شیر خشک نیز استفاده کنند. در این خصوص لازم است که آنها اطلاعات صحیح درباره شیر خشک و دیگر محصولاتی که جایگزین شیر مادر می‌شوند، کسب کنند. برای تداوم تولید شیر مادر، هر گاه که مقدور بود سینه خود را در اختیار کودک‌تان قرار دهید. مادرها می‌توانند با مشاورین شیردهی و با مراقبین بهداشتی مشورت کنند تا بهترین برنامه که برای تداوم تغذیه با شیر مادر مناسب است را تهیه نمایند.

۹- تقریباً تمام مادرها شیر کافی برای کودکان‌شان را تولید می‌کنند. تولید شیر بر اساس عواملی از جمله چگونگی سینه گرفتن کودک، دفعات شیردهی و چگونگی تخلیه شیر از سینه در هر بار شیردهی، تعیین می‌شود. شیردهی صرفاً کار «یک زن» نیست و مادران نیاز به حمایت دارند. حمایت‌هایی مانند راهنمایی برای تداوم شیردهی توسط کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، کمک در خانه و یا حفظ تندرستی از طریق خوردن و آشامیدن مناسب.

۱۰- مادرها زمانی که بیمار هستند معمولاً بسته به نوع بیماری هنوز می‌توانند به شیردهی ادامه دهند. باید مطمئن شوید که از درمان مناسب برخوردارید، استراحت کافی دارید و خوب تغذیه می‌کنید می‌آشامید. در بسیاری موارد، آنتی‌بادی‌هایی که بدن‌تان برای درمان بیماری تولید می‌کند به کودک منتقل شده و لایه‌های دفاعی او را می‌سازند.

۱۱- آنچه اهمیت دارد این است که باید به پزشکتان اطلاع دهید که در حال شیردهی هستید و همچنین دستورالعمل‌های مصرف داروهایی که بدون نسخه تهیه می‌کنید، را مطالعه کنید. ممکن است که مصرف دارو در یک زمان خاص و با مقدار معین یا استفاده از یک فرمول جایگزین، ضروری باشد. همچنین باید پزشک کودک را درباره هر دارویی که مصرف می‌کنید، مطلع نمایید.

۱۲- هر کودکی با دیگری متفاوت است. صرف‌نظر از نوع تغذیه، بعضی کودکان وابسته هستند و بعضی اینگونه نیستند. تغذیه با شیر مادر نه تنها بهترین نوع تغذیه برای نوزادان است بلکه برای تکامل مغزی آنها نیز اهمیت دارد. کودکانی که اینگونه تغذیه می‌شوند، مدت زیادی در آغوش قرار می‌گیرند و به همین دلیل، شیردهی ارتباط کودک با مادر را تقویت می‌کند.

۱۳- هیچ مدرکی دال بر اینکه اگر تغذیه با شیر مادر بیش از یک سال طول بکشد، از شیر گرفتن کودک سخت می‌شود، وجود ندارد. اما تحقیقات نشان داده است که تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی برای مادر و کودک مفید است. همه مادران و کودکان با یکدیگر تفاوت دارند و باید خودشان تعیین کنند که شیردهی تا چه زمانی ضروری است.

۱۴- خیلی از مادرها پس از بازگشت به محل کار، شیردهی را ادامه می‌دهند. نخست، دستورالعمل‌های موجود در کشور و محل کارتان را بررسی کنید. اگر حق دسترسی به زمان و محلی برای شیردهی در ساعات کاری را دارید، شاید بتوانید به خانه رفته و به کودک‌تان شیر دهید، یا از یکی از اعضا خانواده یا دوستی بخواهید که کودک را نزد شما بیاورند، یا شیر خود را دوشیده و به خانه بفرستید. اگر امکان شیردهی در ساعات کاری را ندارید، سعی کنید در طول روز فرصتی یافته و شیر خود را بدوشید و سپس زمانی که در خانه هستید به صورت مستقیم به کودک‌تان شیر دهید. اگر تصمیم گرفتید که برای برخی وعده‌ها از جایگزین‌های شیر مادر استفاده کنید، مفید خواهد بود که هر زمان در کنار کودک هستید از شیر خودتان به او بدهید تا از منافع آن بهره‌مند شود.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=21687
  • منبع : مهر

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.