• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0

تاثیر متفاوت آنتی‌بیوتیک‌ها بر ساختار روده زنان و مردان

  • کد خبر : 20087
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
تاثیر متفاوت آنتی‌بیوتیک‌ها بر ساختار روده زنان و مردان
در یک مطالعه جدید، محققان دریافتند که آنتی‌بیوتیک‌ها تاثیر متفاوتی بر ساختار میکروبیوم روده موش‌های آزمایشگاهی نر و ماده دارند.

به گزارش تسریر، یافته‌های جدید که در «Frontiers in Microbiology» به چاپ رسیده است، می‌تواند پیامد‌هایی برای استفاده از این نوع دارو‌ها در انسان برای درمان یا پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی داشته باشد.
محققان در این مطالعه ترکیب میکروب‌های روده موش‌های صحرایی نر و ماده را قبل، در طول و بعد از درمان با آنتی‌بیوتیک‌های متعدد مانند «وانکومایسین»، «آمپی‌سیلین»، «مترونیدازول» و «نئومایسین» مقایسه کردند.
موش‌های مورد آزمایش، حتی برای مدتی پس از قطع آنتی‌بیوتیک نیز زیر نظر بودند. دانشمندان دریافتند بسیاری از تغییرات مربوط به جنسیت که در درمان مشاهده می‌شود، برای مدت طولانی باقی می‌ماند.
«روچی ماتور» محقق اصلی این مطالعه و متخصص غدد گفت: «ما دریافتیم که تزریق یک کوکتل ترکیبی از چند داروی آنتی‌بیوتیک به موش‌ها منجر به تغییرات قابل توجه و متفاوت در روده‌های بزرگ و کوچک موش‌های نر و ماده می‌شود. به عنوان مثال، تنوع میکروب‌ها در مدفوع و روده کوچک موش‌های نر از بین می‌رود.»
او ادامه داد: «تغییر در تنوع میکروبیوم روده می‌تواند تاثیر منفی بر بدن داشته باشد. مطالعات قبلی در مورد سلامت روده نشان داده‌اند که تنوع کلی میکروبی باعث افزایش سرزندگی و انعطاف‌پذیری بدن می‌شود و محیط روده را سالم‌تر نگه می‌دارد.»
این اولین مطالعه‌ای است که تغییرات میکروبیوم روده کوچک ناشی از آنتی‌بیوتیک را بررسی می‌کند. همچنین در این مطالعه از موش‌های نر و ماده استفاده شده است که هیچ تفاوت قابل توجهی در ترکیب میکروبیوم روده پیش از شروع تزریق آنتی‌بیوتیک‌ها نداشتند.
محققان می‌گویند اگر این یافته‌ها برای انسان‌ها صادق باشد، این تحقیق می‌تواند پیامد‌هایی بر نحوه تجویز آنتی‌بیوتیک داشته باشد.
ماتور در پایان گفت: «جنسیت یک متغیر بیولوژیکی است و مانند هر متغیر دیگری باید در تحقیقات پزشکی مورد توجه قرار گیرد. درحال حاضر عواملی مانند عملکرد کلیه و وزن را در هنگام تجویز آنتی‌بیوتیک با دوز مختلف برای بیماران در نظر می‌گیریم. اما گویا این کافی نیست.»

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=20087

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.