• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0

فواید سفر در سلامت روان چیست؟

  • کد خبر : 13457
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
فواید سفر در سلامت روان چیست؟
سفر کردن فرصتی است برای به دست آوردن سلامتی. مجالی برای دوری از هرآنچه حال ما را بد می‌کند، هر چیزی که احساسات منفی را به ما القاء می‌کند و سبب تلخی حال و روزمان می‌شود. «تأثیر سفر کردن در بازیابی سلامت روح و جسم» را دست‌کم نگیرید. اما یادتان هم باشد که این شیوه سفر کردن است که سلامتی ما را تضمین می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل تسریر، سفر در دل طبیعت تاثیر زیادی بر روح و روان انسان دارد و می‌توانید با سپری کردن تعطیلات در نواحی بکر و معروف سفر خوبی را تجربه کنید.با وجود خوشی نهفته در سفر شاید به ندرت به آثار و بهره سفر بر سلامت فیزیکی و روحی فکر کرده باشیم. در زندگی روزمره از سایر فعالیت‌هایی که به سلامت مرتبط باشند، مانند ورزش و رژیم غذایی، اطلاع داریم. مسافرت می‌تواند هم از لحاظ جسمی و هم از بعد روحی بدن انسان را سالم‌تر کند،

تاثیر سفر بر سلامت روان

کلمه سفر ممکن است در فرهنگ های مختلف، معنا و مفهوم متفاوتی داشته باشد. اما هر کدام از این تعاریف یک هدف را دنبال می کنند و آن هم دستیابی به یک حس خوب و آرامشی دوست داشتنی و نیز رها شدن از تشنج ها و خستگی های روزمره زندگی برای یک مدت مشخص است. سفر کردن به انسان فرصت رها شدن از مشکلات و دغدغه های فکری را می دهد و باعث می شود خستگی های کاری و آشوب هایی که هر روز با آن ها مواجه می شود را برای مدت کوتاهی فراموش کند.  اگر سفر جایگاهی در میان زندگی ما داشته باشد به واسطه آن در جهت رشد و تعالی روح و روانمان قدم برمی داریم و حصارهایی که شب و روز به دور خود تنیده ایم را برای مدت کوتاهی پاره و خود را از تمامی آن ها خلاص می کنیم. هر چه بیشتر سفر کنیم، احساس رضایت و دلگرمی ما به زندگی بیشتر شود و با انرژی و نشاط فراوان تری به سمت مقابله با مشکلات پیش خواهیم رفت.

مهم ترین تأثیرات سفر در سلامت روان از دیدگاه پزشکان
پزشکان معتقدند بسیاری از اختلالات و بیماری ها، ریشه در اعصاب و روان انسان ها دارند.  در جهانی که ما در آن زندگی می کنیم، استرس ها و نا آرامی ها گریبان همه را گرفته است. تنش ها و خستگی های جسمی، از هر سو به هر کدام از ما فشار می آورد. بنابراین نیاز است انسان با سفر کردن، بهترین و موثر ترین درمان را برای بهبود روح و روان خود انتخاب کند.  مهم ترین تاثیرات سفر در سلامت روان فرد، تأمین نیازهای روان از طریق دستیابی به نشاط و آرامش فکریست.

مهم ترین تاثیرات سفر در سلامت روان عبارتند از :

کاهش استرس ها و دغدغه های فکری
کاهش تنش های روحی و روانی
خارج شدن انسان از حالت های روزمرگی زندگی و رفتن به سوی نشاط و شادابی
دستیابی به تنوع دیداری و شنیداری و همچنین تعالی روابط اجتماعی
دستیابی به تجربه های مختلف و متنوع زندگی
افزایش حس صمیمیت و روابط دوستانه میان فرد و جامعه
تحکیم بنیان خانواده
دست یافتن به حس روحیه ی جمعی و حس مشترک گروهی
 مهم ترین فواید سفر در سلامت روان
سفر کردن یک تجربه است که  علاوه بر ایجاد تغییرات شگرف در زندگی فردی، موجب می شود تا با انواع فرهنگ های مختلف جامعه آشنا شویم و به تجربه های بسیار شیرین و خاطره انگیز دست یابیم. در واقع با سفر کردن، از حالت های یکنواخت زندگی خارج می شویم و درک و فهم ما درباره فرهنگ ها و شیوه های مختلف زندگی نیز وسعت می یابد. علاوه بر تمامی موارد گفته شده، مهم ترین فواید سفر در سلامت روان فرد موجب بالا رفتن اعتماد به نفس، بالا رفتن عزت نفس، بهبود شخصیت فرد، ایجاد انگیزه، بالا رفتن توانمندی ها و همچنین شکوفایی استعداد های نهفته فرد در زندگی می شود. البته ناگفته نماند دستیابی به تمامی موارد گفته شده در گرو اینست که در طول سفر به لحظات تنهایی و درگیری های روزمره زندگی فکر نکنیم.

سفر کردن علاوه بر فوایدی که بر سلامت روح و روان آدمی و شخصیت فرد دارد می تواند در سلامت جسم نیز به عنوان دارویی قوی نقش آفرینی کند. از جمله فوایدی که سفر بر روی جسم انسان می تواند داشته باشد شامل موارد زیر است:

بهبود خواب و رفع بی خوابی و همچنین تنظیم دقیق زمان خواب
تأمین ویتامینD مورد نیاز بدن
افزایش تحرک بدنی
افزایش اکسیژن مورد نیاز بدن
افزایش قدرت هوش
ضرورت های اجتماعی سفر
یکی از ضرورت‌های یک سفر سالم، کاهش میزان خشونت‌های اجتماعی فرد و نیز جلوگیری از انحرافات اجتماعی است. در واقع می توان گفت سفر کردن و آشنایی با فرهنگ های مختلف، رابطه مستقیمی با پویایی روابط اجتماعی و نیز زندگی شخصی دارد. سطح سلامت جسمی و روانی فرد ارتقا می یابد و میزان آسیب های فردی و اجتماعی تا حد بسیار بالایی کاهش می یابد. از دیگر ضرورت های اجتماعی سفر، می توان به تغییر در نگرش اجتماعی افراد اشاره کرد. لازم است بدانید که هر چقدر تفریحات و سفر کردن در میان جوامع افزایش پیدا کند، میزان تصورات و باور افراد به کاهش تنش ها و استرس های اجتماعی نیز به همان اندازه افزایش می یابد و باعث پیشرفت جامعه به سوی دنیایی پر از نشاط و شادابی می شود.

تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ مسافرت در جامعه 

توجه به تفریحات سالم و تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ سفر باعث می شود افراد جامعه از درگیری های کاری و روزمره‌ دور شوند وجامعه به سمت  یک جامعه سالم و شاد پیش رود.نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه هم منوط به ایجاد تسهیلات و زیر ساخت ها و ایجاد امکانات برای همه اقشار مردم است . معرفی جاذبه ها و مکان های مناسب برای سفر حتی سفرهای یک روزه و ارزان قیمت که افراد با هر میزان بودجه بتوانند خستگی و استرس های ناشی از زندگی های ماشینی  امروز را از تن به در کنند  و با تجدید قوای جسم و روحشان ، با روحیه ای سرشار از شادی و نشاط به فعالیت های روزمره خود ادامه دهند .

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=13457
  • منبع : صدا و سیما

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.