• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
1

ایران واجد شرایط دریافت گواهی وضعیت عاری از مالاریا

  • کد خبر : 12657
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
ایران واجد شرایط دریافت گواهی وضعیت عاری از مالاریا
نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت: ایران واجد شرایط دریافت گواهی وضعیت عاری از مالاریاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر به نقل از وبدا، دکتر سید جعفر حسین در پیامی به مناسبت روز جهانی مالاریا افزود: جمهوری اسلامی ایران به طور موثر توانسته است برای بیش از سه سال انتقال بومی مالاریا را قطع کند و اکنون واجد شرایط دریافت گواهی وضعیت عاری از مالاریاست.

متن پیام نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران به وبینار روز جهانی مالاریا که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، به این شرح است:

عالیجنابان، همکاران و دوستان گرامی

در این روز جهانی مالاریا، ما باید به یاد داشته باشیم که با وجود اینکه این بیماری قابل پیشگیری و درمان است، اما در سال ۲۰۲۰، مالاریا جان ۶۲۷ هزار نفر را گرفته و حدود ۲۴۱ میلیون مورد جدید را مبتلا کرده است. این آمار و ارقام بیانگر حدود ۱۴ میلیون مورد و ۶۹ هزار مرگ بیشتر در مقایسه با سال قبل است (گزارش جهانی مالاریا ۲۰۲۱).

دنیا در مسیر رسیدن به ۲ هدف حیاتی راهبرد فنی جهانی WHO برای مالاریا ۲۰۱۶-۲۰۳۰ قرار دارد:

– کاهش بروز جهانی مالاریا تا ۹۰ درصد یا بیشتر تا سال ۲۰۳۰.
– کاهش نرخ مرگ و میر جهانی مالاریا تا ۹۰ درصد یا بیشتر تا سال ۲۰۳۰.

اقدامات فوری و هماهنگ برای بازگرداندن جهان به مسیر دستیابی به این اهداف و همچنین اهداف توسعه پایدار برای مالاریا تا سال ۲۰۳۰ مورد نیاز است.

روز جهانی مالاریا در سال ۲۰۲۲ با موضوع «بهره گیری از نوآوری برای کاهش بار بیماری مالاریا و نجات جان افراد» مشخص شده است.

سازمان جهانی بهداشت بر نقش حیاتی نوآوری در تسریع پیشرفت به سمت اهداف جهانی مالاریا تمرکز خواهد کرد.

ابزار‌های نوآورانه جدید از جمله نوآوری در مداخلات جدید کنترل ناقلین و حشره کش‌ها، ابزار‌های تشخیصی بهبود یافته، و دارو‌های موثرتر، در کنار ابزار‌های دیگر برای دستیابی جهان به این اهداف حیاتی هستند. دستیابی به اهداف همچنین نیازمند نوآوری‌هایی در نحوه انتخاب و ارائه ابزار‌های موجود است.

در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت فوق العاده‌ای در راستای حذف مالاریا بوده ایم. جمهوری اسلامی ایران به طور موثر توانسته است برای بیش از سه سال انتقال بومی مالاریا را قطع کند و اکنون واجد شرایط دریافت گواهی وضعیت عاری از مالاریا است.

مایه خرسندی ماست که از جمهوری اسلامی ایران برای به روز رسانی راهبرد‌های ملی به منظور پیشگیری از انتقال مجدد، مستندسازی برنامه، صدور گواهینامه حذف مالاریا و تهیه تجهیزات و مواد مصرفی حیاتی به ویژه در زمان همه گیری کووید-۱۹ حمایت کنیم تا نظام مراقبت بیماری و کنترل ناقلین حفظ شود.

از آنجا که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مدیر کل سازمان جهانی بهداشت برای آغاز فرآیند صدور گواهینامه درخواست کرده‌اند، دفتر‌های مرکزی سازمان جهانی بهداشت، منطقه‌ای و کشوری در آخرین قدم‌های صدور گواهینامه ایران عاری از مالاریا در آینده نزدیک همراه شما خواهند بود.

با توجه به گزارش اخیر شناسایی پشه آئدس مهاجم، ایران باید نظارت و کنترل بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین خود را در یک رویکرد یکپارچه تقویت کند تا دستاورد‌ها را حفظ کند و از گسترش سایر بیماری‌های منتقله از طریق ناقل به ویژه بیماری‌های منتقله از طریق آئدس مانند تب دنگی و چیکونگونیا جلوگیری کند.

مطمئنم جمهوری اسلامی ایران با استفاده از رویکرد‌های نوآورانه برای بسیج منابع محلی و فن آوری‌های جدید، تعامل با جوامع محلی و همکاری بین بخشی، می‌تواند تجربیات ارزشمند خود را به اشتراک بگذارد و تعهد خود را برای پایان دادن مالاریا به دنیا نشان دهد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=12657

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.