• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

چرا سرطان دهانه رحم افزایش پیدا کرده است؟

  • کد خبر : 12640
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
چرا سرطان دهانه رحم افزایش پیدا کرده است؟
یک متخصص و فلوشیپ انکولوژی زنان در خصوص دلایل افزایش سرطان دهانه رحم، گفت: سن پایین در اولین رابطه جنسی، وجود شرکای جنسی متعدد، استعمال دخانیات، وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین و سرکوب سیستم ایمنی از جمله عوامل افزایش این نوع از سرطان در دهه‌های اخیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، نویده حاجی آقائی سعیدی  در خصوص علل بروز سرطان دهانه رحم، اظهار کرد: سرطان دهانه رحم یا همان کانسر سرویکس جزو سرطان‌های شایع زنان است که به ویژه در دهه های اخیر به دلیل افزایش شیوع ویروس پاپیلوما، افزایش پیدا کرده است؛ در واقع ویروس پاپیلومای انسانی HPV شایع ترین عفونت قابل انتقال از طریق روابط جنسی است.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر سرطان دهانه رحم در بین بانوان، گفت: میانگین سن شیوع حدود ۵۰ سالگی هست، ولی با توجه به سن پائین ازدواج و شیوع بالای  ویروس در ایران این بیماری در سنین پائین تر بیشتر دیده می‌شود.

 حاجی آقائی سعیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افرادی که در سنین پایین ازدواج کردند، بیشتر در معرض خطر هستند، گفت: از زمان ابتلا به انواع پر خطر ویروس تا ایجاد سرطان حدود ۱۰سال طول می‌کشد و ضایعه ابتدا به صورت ضایعه پیش سرطانی بوده که در طول زمان به مرحله پیشرفته می‌رسد و در این مرحله قابل درمان و حتی تشخیص زودرس از طریق تست پاپ اسمیر هست که شروع آن از ۲۱ سالگی یا ۳ سال بعد از شروع اولین نزدیکی است که با فواصل هر سه سال انجام می‌شود.

به گفته وی، افراد با سرکوب سیستم ایمنی به خصوص افراد دارای پیوند اعضا یا مبتلا به HIV بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

این متخصص و فلوشیب انکولوژی زنان با بیان این‌که این نوع سرطان به صورت کامل قابل پیشگیری است، اضافه کرد:  واکسن پیشگیری کننده این ویروس واکسن گارداسیل بوده که از ۹ تا ۲۶ سال قابلیت پیشگیری ۱۰۰ درصدی دارد که در سه دوز تزریق می‌شود.

وی افزود: همچنین برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم علاوه بر واکسن، افزایش سیستم‌ ایمنی بدن و انجام دوره ای پاپ اسمیر و عدم وجود روابط خارج از محدوده، موثر است.

این متخصص زنان در خصوص درمان و نحوه جراحی این نوع سرطان گفت: درمان در مراحل اولیه شامل برداشتن رحم و تخمدان‌ها و در مراحل پیشرفته شیمی درمانی به همراه رادیو تراپی است.

وی متذکر شد: همچین امکان عود بعد از درمان وجود دارد؛ بنابراین بیمار باید بعد از درمان هر ۳ماه تا ۲سال اول و سپس هر ۶ماه در ۳سال بعدی و بعد ها به صورت سالانه، توسط پزشک معالج تحت معاینه و بررسی قرار گیرد.

حاجی آقائی سعیدی در خصوص انواع سرطان دهانه رحم، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد سرطان دهانه رحم وابسته به HPV بوده که بیشترین انواع آن scc و آدنوکارسینوما هستند.

وی با اشاره به علائم رایج این نوع سرطان، اظهار کرد: علائم شایع آن خونریزی‌های بعد از نزدیکی و بین دو پریود است؛ البته می‌تواند با افزایش مقدار و زمان خونریزی پریود و درد های لگنی نیز خودش را نشان بدهد؛ بر این اساس معاینه پزشک برای تشخیص بسیار مهم بوده و افراد باید با هر گونه علائم خونریزی غیر طبیعی به پزشک مراجعه کنند.

وی در پایان با اشاره به راهکارهایی برای جلوگیری از این بیماری، گفت: از نظر روش زندگی تغذیه سالم، عدم مصرف سیگار و داشتن روابط جنسی سالم و در محدوده خانواده، توصیه می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=12640

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.