• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
رابطه مصرف نوشیدنی‌های شیرین و ضربان نامنظم قلب

رابطه مصرف نوشیدنی‌های شیرین و ضربان نامنظم قلب

۱۶:۵۵ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
اکسیر جوانی در بدن «خرس آبی»

اکسیر جوانی در بدن «خرس آبی»

۱۳:۴۰ ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
تشخیص زودهنگام سرطان سینه با هوش مصنوعی

تشخیص زودهنگام سرطان سینه با هوش مصنوعی

۱۳:۳۴ ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ادعای جدید ایلان ماسک؛ بازگشت بینایی به افراد نابینا

ادعای جدید ایلان ماسک؛ بازگشت بینایی به افراد نابینا

۱۹:۲۵ ۰۷ فروردین ۱۴۰۳

سبک زندگی سالم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، مطالعات نشان داده‌اند که ۱ ساعت پیاده‌روی می‌تواند عمر اشخاص را به‌میزان ۲ ساعت بیش‌تر کند.

جدا از این موضوع، پیاده‌روی فواید زیر را به‌همراه دارد: 

  • داشتنِ احساس بهتر
  • کاهش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و انواع خاصی از سرطان
  • کاهش فشار خون
  • آرامش ذهنی
  • افزایش انرژی
  • بهبود حافظه و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل
  • تقویت سلامت روانی و عاطفی
  • جلوگیری از افزایش وزن

البته این‌ها تنها بخش کوچکی از فواید پیاده روی صبح‌گاهی هستند؛ در ادامه به‌شکلی جزئی دراین‌باره صحبت می‌کنیم:‌

انرژی‌تان بیش‌تر می‌شود

زمانی که روز‌تان را با پیاده‌روی شروع می‌کنید، انرژی بیش‌تری در طول روز خواهید داشت؛ به‌خصوص اگر پیاده‌روی در یک فضای باز و به مدت بیش از ۳۰ دقیقه انجام شود. «selfdeterminationtheory» در این‌باره نشان می‌دهد که اشخاصی که به مدت ۲۰ دقیقه در فضای باز راه می‌روند، در مقایسه با دیگر افراد، نشاط و انرژی بیش‌تری دارند.

دفعه بعدی که به تقویت انرژی صبح‌گاهی نیاز داشتید یا بعد از بیدار شدن، احساس خستگی زیادی کردید، لباس‌های ورزشی‌تان را بپوشید و برای چند دقیقه هم شده در فضایی باز پیاده‌روی کنید تا هم ذهن‌تان آرام شود، هم روزتان را با انرژی آغاز کنید.

روی رفتار شما تأثیر می‌گذارد

فواید پیاده روی از منظر فیزیولوژیکی بسیار زیاد است و راه رفتن ساده در اول روز می‌تواند این نتایج را به‌همراه داشته باشد: 

  • افزایش عزت نفس
  • تقویت خلق‌ و خو
  • کاهش استرس
  • کاهش اضطراب
  • کاهش خستگی
  • کاهش علائم افسردگی

برای این‌که بتوانید به این نتایج دست پیدا کنید،‌ بهتر است حداقل ۵ روز در هفته و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، پیاده‌روی کنید.

فعالیت بدنی‌تان را به‌شکل مستمر انجام می‌دهید

یکی از دستورالعمل‌های فعالیت بدنی این است که بزرگ‌سالان حداقل ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته، ورزش کنند. یکی از فواید پیاده روی صبح‌گاهی این است که این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بدون صرف وقتِ زیاد و از دست دادن زمان برای کار، مدرسه یا کلاس‌هایی که دارید، فعالیت روزانه‌تان را انجام دهید.  پیاده‌روی صبح‌گاهی، آن هم برای ۵ روز در هفته به‌مدت ۳۰ دقیقه می‌تواند تمام نیازهای بدن‌تان را فراهم کند، فرایند متابولیسم‌تان را بهبود ببخشد و روی سلامتی‌تان تأثیر مثبتی بگذارد.

وزن کم می‌کنید

صبح‌ها، بدن شرایط بهتری برای سوزاندن چربی و کاهش وزن دارد و پیاده‌روی در این زمان شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند. یک راه رفتن ساده با سرعت متوسط به مدت ۳۰ دقیقه باعث می‌شود تا ۱۵۰ کالری بسوزانید. این فعالیت در کنار یک رژیم غذایی سالم در طولانی مدت کاهش وزن بسیار خوبی را برای شما به‌همراه خواهد داشت.

روی شرایط سلامتی‌تان تأثیر می‌گذارد

پیاده‌روی فواید بسیار زیادی برای سلامتی ما دارد، از تقویت سیستم ایمنی بدن گرفته تا پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف. ncbi نشان می‌دهد که ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را تا ۱۹ درصد کاهش دهد. اگر دیابت دارید، با پیاده‌روی می‌توانید سطح قند خون‌تان را کم‌تر کنید. راه رفتن صبح‌گاهی حتی می‌تواند روی افزایش طول عمر و خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان هم تأثیر داشته باشد.

عضلات‌تان تقویت می‌یابد

اگر به‌دنبال تقویت عضلات بدن، به‌خصوص پاهایتان هستید، با سرعتی متوسط رو به‌ تند پیاده‌روی کنید. جدا از این موضوع، اگر می‌خواهید سطح استقامت پیاده‌روی‌تان را بیش‌تر کنید، در سطحی شیب‌دار پیاده‌روی کنید یا پله‌های مختلف را بالا و پایین بروید تا عضلات مختلف بدن‌تان درگیر شوند.

وضوح ذهنی‌تان افزایش پیدا می‌کند

یکی از فواید پیاده روی صبح‌گاهی این است که وضوح ذهنی و تمرکز‌تان در طول روز بیش‌تر می‌شود. ncbi می‌گوید که مطالعه‌ای به‌تازگی نشان داده که در میان سالمندان، کسانی که روز خود را با پیاده‌روی شروع می‌کنند، عملکرد شناختی بیش‌تری در مقایسه با سالمندانِ کم‌تحرک دارند.

پیاده‌روی همچنین می‌تواند سطح خلاقیت اشخاص را بیش‌تر کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که پیاده‌روی امکان ایده‌پردازی بیش‌تر را برای هر شخص فراهم می‌کند و قدرت حل مسئله را افزایش می‌دهد. اگر جلسه‌ ایده‌پردازی‌ای برای کسب‌وکار یا محلی که در آن کار می‌کنید، دارید، پیشنهاد می‌کنیم صبح‌تان را با یک پیاده‌روی سریع شروع کنید تا با دستِ پر به جلسه بروید.

خواب بهتری خواهید داشت

یک تحقیق در سال ۲۰۱۷ که روی افرادی با بازه سنی ۵۵ تا ۶۵ سال انجام شده بود، نشان می‌داد که افرادی که صبح‌ها ورزش‌های مختلفی مثل پیاده‌روی را انجام می‌دهند، در مقایسه با افرادی که تحرک کافی را ندارند یا عصرها ورزش می‌کنند، کیفیت خواب بهتری دارند. البته تحقیقات بیش‌تری نیاز است تا بتوان به‌شکلی دقیق مشخص کرد که آیا یکی از فواید پیاده روی صبح‌گاهی، بهبود کیفیت خواب است یا نه؟

قبل پیاده‌روی صبحانه بخوریم یا بعد پیاده‌روی؟

احتمالاً در طول خواندن این مقاله با این سوال مواجه شده‌اید که «آیا قبل از پیاده‌روی باید صبحانه بخورم یا بعد از پیاده‌روی؟». تحقیقات متفاوتی درباره این‌که آیا صبحانه نخوردن متابولیسم بدن را بیش‌تر می‌کند و کاهش وزن را افزایش می‌دهد یا نه، انجام شده است و نظرات به اندازه همین تحقیقات، متفاوت است.

برخی دانشمندان بر این باورند که ورزش کردن در حالت ناشتا به بدن کمک می‌کند تا فرایند چربی‌سوزی افزایش پیدا کند. از طرفی، شرایط بدنی ما هم باید در نظر گرفته شود. ممکن است صبح‌ها انرژی لازم را برای پیاده‌روی نداشته باشید، مگر این‌که یک صبحانه کوچک و سریع بخورید. تنها چیزی که از آن مطمئن هستیم این است که بعد از ورزش کردن، حتماً یک وعده غذایی سالم با آب فراوان داشته باشید تا پیاده‌روی‌ای که قرار است حرکتی برای بهبود سلامتی‌تان باشد، به بدن‌تان آسیب نرساند.

جمع‌بندی 

راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانیم روزمان را با کیفیت شروع کنیم و یکی از این راه‌های ساده و در دسترس، پیاده‌روی‌ای چند دقیقه‌ای در یک فضای باز نزدیک محل زندگی‌مان است که نه‌تنها می‌تواند حال‌وهوای ما در طول روز را بهبود ببخشد،‌ بلکه احساس انرژی بیش‌تری به ما بدهد و وضعیت سلامتی‌مان را بهتر کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=32689

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.