• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

نقش مهم خواب در پاکسازی مغز

  • کد خبر : 816
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
نقش مهم خواب در پاکسازی مغز

خواب یکی از عواملی است که نقش مهمی در پاکسازی مغز ما بر عهده دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر ، محقان دانشگاه واشنگتن به طراحی اسکنی بوسیله ام آر آی پرداخته اند که می‌تواند به ما در خصوص اینکه چگونه مغز خود را درطول خواب پاکسازی می‌کند و نیزدرک بهتر «سیستم گلیمفاتیک» بیشتر بیاموزد.

اما اهمیت سیستم گلیمفاتیک یا سیستم تصفیه کننده مغز در این است که در دو دهه اخیر مشخص شده که جمع شدن برخی پروتئین‌ های سمی در مغز باعث بیماری‌های عصبی شدیدی می‌شود. معروفترین این بیماری‌ها، آلزایمر و پارکینسون است.

به طور مثال نوعی پروتئین به نام «آمیلویید» (نوع بتا) به طور طبیعی در مغز تولید می‌شود. اگر این پروتئین توسط سیستم «گلیمفاتیک» دفع نشود، در مغز جمع و باعث بیماری آلزایمر می‌شود.

زمانی که شما می‌خوابید، مغز شما استراحت می‌کند و اجازه می‌دهد تا مایع مغزی نخاعی اضافی، از طریق آن شسته شود و مواد زائد سلولی که در طول روز انباشته می‌شوند را دفع کند. اگر شما به اندازه کافی نخوابید، شما تنها در معرض اینکه درست نخواهید توانست فکر کنید، قرار نمی‌گیرید؛ بلکه شما در معرض خطر بالاتری از افسردگی، سردرد و احتمالا زوال عقل قرار خواهید گرفت.

حال بر اساس این گزارش محققان می‌خواهند ببینند آیا قادر به بهبود روند گلیمفاتیک بوسیله یک «هدبند الکترونیکی» که مغز شما را تحریک می‌کند خواهند بود یا خیر. هدف از این کار این است که آیا می‌توان به پاکسازی مغز با خواب کمتر پرداخت و آیا می‌توان بخشی از این منافع را در حالی که شما بیدار هستید، بدست آورد.

دکتر جفری ایلیف «Jeffrey Iliff» نورولوژیست در دانشگاه واشنگتن می‌گوید هزینه این تحقیقات از سوی وزات دفاع آمریکا پرداخت می‌شود؛ چرا که بسیاری از نظامیان مشکل خواب دارند.

او همچنین گفت: چه بسیار خلبانانی که در ماموریت‌های بسیار طولانی پرواز می‌کنند، و یا افرادی در حال اعزام، که در آن فرد چهار ساعت در شب به مدت سه ماه یا نه ماه در هر بار می‌خوابند.

دکتر ایلیف همچنین گفت: ما به دنبال کاهش نقش خواب در زندگی مان نیستیم. ما به خواب نیاز داریم؛ نه تنها برای پاکسازی مغز، بلکه بخاطر آن‌که به مغز کمک می‌کند تا خاطرات تثبیت کند.

وی همچنین گفت: اگر می‌توانید به رختخواب بروید، این کار‌ها را هر شب انجام دهید: مصرف کافئین را محدود کنید. اگر از بی خوابی رنج می‌برید، گفتار درمانی کنید؛ هر چند با این حال برخی افراد نمی‌تواند خوب بخوابند.

دکتر ایلیف همچنین تصریح کرد: افرادی که کارگران شیفتی هستند، نمی‌توانند خواب عادی داشته باشند. افرادی که دچار آسیب سر شده اند، افرادی که سکته مغزی داشته اندو افرادی که تحت درمان سرطان هستند، افرادی که در حال پیر شدند هستند و افرادی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند از جمله افرادی اند که ما نمی‌توانیم کار زیادی برای آن‌ها انجام دهیم.

 

 

پایان پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=816

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.