• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0

ایمن‌ ترین واکسن برای مادران باردار سینوفارم است

  • کد خبر : 5324
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
ایمن‌ ترین واکسن برای مادران باردار سینوفارم است
مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بهتر است حداقل ۱۲ هفته از زمان بارداری مادر سپری شده باشد و بعد از این مدت، واکسیناسیون کرونا انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، محبوبه والیانی درخصوص اهمیت خودمراقبتی مادران باردار در اپیدمی کرونا اظهار کرد: وضعیت جسم سالم مادر و برخورداری از عضلات، مغز و استخوان قوی برای بارداری سالم وی ضروری است. باید مادر این توانمندی را داشته باشد زمانی که جنین در رحم شکل می‌گیرد، بتواند به اندازه کافی خون‌رسانی را به جنین داشته باشد.

وی اضافه کرد: باید مادر در ایام بارداری تغذیه خوبی داشته باشد تا بتواند جنین را به خوبی رشد دهد؛ در زمان بارداری تقویت عضلات و سیستم اسکلتی بدن مهم است تا مادر بتواند شرایط مناسب را موقع زایمان را برای خود و جنین فراهم کند.

اپیدمی کرونا و کاهش افت سیستم ایمنی مادران باردار
استادیار و مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: بررسی بسیاری از موارد آزمایشگاهی و بیماری‌های زمینه‌ای مادران در ایام بارداری وابسته به فراهم بودن شرایط لازم فیزیکی بدن آن‌ها است. در پاندمی کرونا معمولاً سیستم ایمنی مادران باردار افت پیدا می‌کند و توجه به این مسئله حائز اهمیت است.

والیانی تصریح کرد: با توجه به اینکه از همان ابتدای بارداری که قرار است جنین در رحم مادر حفظ شود، معمولاً افت سیستم ایمنی را در بین مادران باردار می‌بینیم؛ بنابراین امکان ابتلا به بیماری‌های عفونی برای آن‌ها بیشتر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ وجود دارد و به مادران توصیه می‌شود حتماً قبلاً از باردار شدن واکسیناسیون کرونا را انجام دهند. انجام واکسیناسیون کووید -۱۹ به آن‌ها کمک می‌کند در این پاندمی استرس و نگرانی شدید از ابتلا به این ویروس را نداشته باشند.

پرهیز از تزریق واکسن کرونا در سه ماهه اول بارداری
استادیار و مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر برای مادری تاکنون شرایط تزریق واکسن کرونا مهیا نبوده است، در زمان بارداری و با سپری شدن سه ماهه اول بارداری می‌تواند تزریق واکسن کووید -۱۹ را انجام دهد و در سه ماهه اول بارداری واکسیناسیون کرونا برای مادران باردار توصیه نمی‌شود.

والیانی اظهار کرد: به دلیل اینکه در زمان بارداری مادر ارگانوژنز جنین، تشکیل ارگان‌ها و سیستم‌های مختلف بدن جنین وجود دارد و احتمال دارد تحت تأثیر کوچک‌ترین عوامل تغییر پیدا کرده و مشکلاتی را برای جنین ایجاد کند، بنابراین بهتر است حداقل ۱۲ هفته از زمان بارداری مادر سپری شده باشد و بعد از این مدت واکسیناسیون کرونا را انجام شود. در حال حاضر ایمن‌ترین واکسن برای مادران باردار «سینوفارم» است

تزریق واکسن کرونای «سینوفارم چینی» توصیه می‌شود
استادیار و مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: اکنون برای همه مادران باردار تزریق واکسن کرونای «سینوفارم چینی» توصیه می‌شود.

والیانی اضافه کرد: برای مثال اگر مادر بارداری به دلایلی در حال مصرف داروی ضد انعقاد خون است و نگرانی از تزریق واکسن کرونا دارد، واکسیناسیون مشکلی ایجاد نمی‌کند و مطابق پروتکل کشوری تنها به همکاران توصیه می‌شود تزریق واکسن کرونا را به صورت عمیق‌تر برای آن‌ها انجام دهند.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=5324
  • منبع : ایمنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.