• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

تبخال را چگونه درمان کنیم؟

  • کد خبر : 4599
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
تبخال را چگونه درمان کنیم؟
تبخال، بیماری شایعی است که افراد زیادی در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند: علائم و روش‌های درمانی تبخال مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، تبخال نوعی عفونت ویروسی شایع است که بسیاری از افراد حداقل یک بار در عمر خود آن را تجربه کرده‌اند، این عفونت ویروسی به صورت تاول‌های ریز و پر از مایع روی لب و اطراف آن است. این تاول‌ها معمولاً به صورت تاول‌های به هم پیوسته و خوشه‌ای در اطراف لب ظاهر می‌شوند. پس از اینکه تاول‌ها سر باز کنند پوسته‌هایی را ایجاد می‌کنند که درمان آن‌ها ممکن است چندین روز طول بکشد. تبخال‌ها معمولاً طی دو تا سه هفته بهبود پیدا می‌کنند، بدون اینکه جای زخم باقی بماند. تبخال از طریق تماس نزدیک و استفاده مشترک از لوازمی مانند حوله صورت، لیوان یا رژ لب از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند.

علت تبخال

تبخال نوعی بیماری است که به دلیل یک عفونت ویروسی مسری و شایع ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس رخ می‌دهد. در این بیماری معمولاً لب‌ها، لثه‌ها و ناحیه دهان، به ندرت قرنیه چشم و گاهی ناحیه تناسلی گرفتار می‌شوند. عوامل افزایش دهنده خطر ابتلاء به تبخال شامل تب، آنفلوآنزا، سرماخوردگی، فشارهای روحی و روانی، صدمات به لب یا جراحی‌های نواحی دهان و لب، سوءتغذیه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌شود.

علائم تبخال

معمولاً پیدایش تاول‌های بسیار کوچک و دردناک در اطراف دهان از علائم این بیماری است. داخل این تاول‌ها مایع وجود دارد اما پس از مدتی تاول‌ها خشک و سپس ناپدید می‌شوند. برخی افراد پس از آلوده شدن به ویروس تبخال علائمی مانند تب، زخم و درد لثه‌ها، گلودرد، سردرد، گرفتگی عضلات و التهاب غدد لنفاوی را تجربه می‌کنند. در صورتی که چشم دچار عفونت شود، علائمی مانند درد و قرمزی چشم، حساسیت به نور، آبریزش چشم و احساس اینکه چیزی در چشم وجود دارد بروز پیدا می‌کنند. معمولاً این علائم پس از گذشت چند روز یا نهایتاً یک تا دو هفته بهبود می‌یابد. البته ویروس عامل ایجاد تبخال برای تمام عمر در بدن افراد باقی می‌ماند و معمولاً در حالت خفته قرار دارد.

روش‌های درمانی تبخال

به منظور بهبود علائم مربوط به تبخال می‌توانید از کرم ضدویروس آسیکلوویر که بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، استفاده کنید. توصیه شده است که از این کرم از زمانی که علائم اولیه تبخال ظاهر شد استفاده کنید. چسب تبخال نیز حاوی ژل هیدروکلوئین است و درمان مؤثری برای زخم‌های پوستی مانند تبخال است. در بعضی موارد نیز پزشکان ممکن است داروهای خوراکی ضدویروس تجویز کنند. در صورت عفونت کردن تبخال، ممکن است به داروهای آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشید. اگرچه درمان سریع و مناسب می‌تواند مانع بروز تبخال شود، اما ویروس دوباره در سلول‌های عصبی مخفی می‌شود و بعدها دوباره عود می‌کند. در صورتی که شما به صورت مکرر دچار تبخال می‌شوید، سعی کنید پوست خود را از عوامل شروع کننده آن مانند آفتاب‌سوختگی و مواجه شدن با باد سرد حفاظت کنید.

درمان خانگی و سریع تبخال

یخ به تسکین درد و ناراحتی ناشی از شیوع تبخال کمک می‌کند. بنابراین توصیه شده است که یک تکه یخ را با یک پارچه یا حوله بپوشانید، آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی منطقه آسیب دیده قرار دهید؛ این کار را چند بار در روز انجام دهید تا شاهد بهبود آن باشید. سرکه سیب به دلیل خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی که دارد به درمان تبخال و بهبود علائم آن کمک شایانی می‌کند. یک تکه پنبه را در سرکه سیب فرو کنید و آن را روی منطقه تحت‌تأثیر تبخال قرار دهید؛ این کار را برای دو یا سه روز و هر روز سه یا چهار بار تکرار کنید. همچنین می‌توانید یک یا دو قاشق چای‌خوری سرکه سیب به یک فنجان آب اضافه کنید و دو بار در روز بنوشید. خمیر دندان حاوی عناصری مانند جوش شیرین، هیدروژن پر اکسید، الکل و منتول است که به خشک کردن سریع تبخال کمک می‌کند. کمی از خمیردندان را روی تبخال قرار دهید، اجازه دهید دو ساعت باقی بماند و سپس آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید و وازلین بمالید. این درمان را یک بار در روز انجام دهید تا علائم مربوط به تبخال بلافاصله بهبود پیدا کند.

تأثیر رژیم غذایی بر بهبود تبخال

مصرف غذاهای مناسب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. بنابراین بدن می‌تواند به طور مؤثری با ویروس تبخال مبارزه کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان می‌تواند التهاب را به حداقل برساند. گل کلم، اسفناج، کلم‌پیچ و گوجه‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان است؛ بنابراین به بهبود علائم تبخال کمک شایانی می‌کند. مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ برای مبارزه با ویروس تبخال ضروری است، ماهی قزل‌آلا و بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. محققان ثابت کرده‌اند که ویتامین C به طور مؤثری دوره بهبود تبخال را کاهش می‌دهد. سبزیجاتی مانند فلفل دلمه‌ای، پرتفال و توت فرنگی سرشار از این نوع ویتامین هستند. مواد غذایی سرشار از ویتامین B مانند لوبیا سبز، تخم مرغ، اسفناج و کلم بروکلی به تقویت واکنش ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند؛ در این صورت بدن می‌تواند با ویروس تبخال مقابله کند. غذاهای اسیدی مانند آب میوه، نوشابه، دلستر و غذاهای فرآوری شده ممکن است باعث وخیم‌تر شدن علائم تبخال شود؛ بنابراین توصیه شده است که به جای مصرف آن‌ها آب بنوشید.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=4599

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.