• امروز : پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

نسخه‌ نویسی الکترونیک چه مزیت هایی دارد؟

  • کد خبر : 4357
  • ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
نسخه‌ نویسی الکترونیک چه مزیت هایی دارد؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مزایای اجرای نسخه نویسی الکترونیک توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر،جعفر قادری درباره پرونده و نسخه الکترونیک اظهار کرد: امکان تشکیل پرونده‌‌ی سلامت الکترونیک برای افراد در کشور وجود دارد و با انجام این کار سوابق پزشکی و دارویی فرد در اختیار پزشک گذاشته می‌شود. به این ترتیب، او می‌تواند براساس بیماری‌‌های زمینه ای و اطلاعات قبلی که در مورد آن فرد در پرونده اش ثبت شده، اقدام به نسخه نویسی کند.

وی ادامه داد: نسخه‌نویسی الکترونیک که یکی از ارکان مهم پرونده‌‌ سلامت الکترونیک به حساب می‌آید، باعث می‌شود که اگر پزشک داروی اضافه بنویسد، جستجوی الکترونیک قابل پیگیری باشد و امکان تذکر دادن به چنین پزشکانی وجود دارد.

به گفته‌‌ی وی، یکی دیگر از مزیت‌‌های استفاده از نسخه‌‌ی الکترونیک این است که جلوی قاچاق دارو از کشور گرفته می‌شود؛ به این ترتیب، در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز می‌توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم و از هدررفت آنها جلوگیری کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌‌ی مجلس تصریح کرد: با استفاده از نسخه نویسی الکترونیک اتلاف وقت افراد کمتر می‌شود. یک مزیت دیگر این است که در این روش مشکل بدخط نوشته شدن نسخه و مشکلات نسخه خوانی از بین می‌رود.

قادری خاطرنشان کرد: به طور کلی، نسخه نویسی الکترونیک مزایای زیادی دارد و به همین دلیل باید هر چه سریع‌تر آن را اجرایی کنیم.

وی افزود: شاید یکی از دلایل عدم همراهی تعداد کمی از پزشکان با الکترونیکی شدن خدمات سلامت این است که در این روش امکان وصول مالیات از آنها به سادگی امکان پذیر است. واقعیت این است که برخی پزشکان تمایلی ندارند که در فضایی شفاف فعالیت داشته باشند و مالیات تکلیفی را بپردازند. برخی هم ممکن است به دنبال دریافت مبالغ اضافی از بیماران باشند که این موضوع هم با الکترونیکی شدن خدمات سلامت منتفی می‌شود.

قادری گفت: به نظر من برای رفع مشکلاتی که به آنها اشاره کردیم، لازم است که پرداخت نقدی به طور کامل از بین برود. وقتی که روندهای درمانی الکترونیک شود، امکان برخورد با معدود پزشکانی که قصد دارند اعتبار پزشکی را از بین ببرند فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: تجربه نشان داده است که اگر بخواهیم منتظر بمانیم تا همه‌‌ مقدمات برای انجام طرحی فراهم شود، این اتفاق به این زودی‌ها امکان پذیر نمی‌شود و بسترها مهیا نمی شوند. برخی تعمداً در ایجاد بسترهای لازم برای انجام طرح‌‌های مورد نظر تعلل می‌کنند و تنها در صورتی به ایجاد شرایط موردنیاز اقدام می‌کنند که مجبور باشند و راهی برای گریز نداشته باشند. بنابراین، اگر این افراد تحت فشار قرار بگیرند، بسترها را در سریع ترین زمان ممکن برای اجرای طرح موردنظر ایجاد می‌کنند.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌‌ مجلس با اشاره به تقویت اراده دولت برای رفع اشکالات و عزم جدی برای اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک خاطرنشان کرد: تصور من این است که باید به تقویت عزم و اراده‌‌ی دولت برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک و رفع اشکالات بپردازیم تا ضمن اذیت نشدن مردم، امکان طفره رفتن مدیران از اجرای این قانون وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: به عقیده‌‌ی من باید تحت هر شرایطی به اجرای روش نسخه نویسی الکترونیک بپردازیم تا کشور و مردم از مزایای آن بهره مند شوند و در فضایی شفاف خدمات درمانی ارائه شود.

به گفته‌‌ی قادری، بهتر است که نسخه نویسی الکترونیک در بهترین شرایط و بدون هیچ مشکلی پیش برود، اما واقعیت این است که هر طرحی ایرادات و عیب و نقص‌‌هایی دارد که باید به مرور زمان رفع شود.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=4357
  • منبع : تسنیم

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.