• امروز : پنجشنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1

۱۵ درصد پزشکان نسخه الکترونیکی تجویز نمی‌ کنند

  • کد خبر : 9300
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
۱۵ درصد پزشکان نسخه الکترونیکی تجویز نمی‌ کنند
معاون بیمه و خدمات سازمان سلامت ایران با اشاره به روند اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی گفت: در حال حاضر ۱۵ درصد پزشکان به دلایل مختلف نسخه الکترونیکی تجویز نمی‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، مهدی رضایی روز سه‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی درباره اجرای نسخه الکترونیکی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۸۵ درصد پزشکان در طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی مشارکت دارند و عمده کسانی که طرح نسخه الکترونیکی را انجام نمی‌دهند، پزشکانی محسوب می‌شوند که طرف قرارداد با بیمه‌ها نیستند.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۱هزار پزشکی که در کشور نسخه ‌نویسی الکترونیکی دارند، در شرایط فعلی ۸۵ درصد در این طرح مشارکت دارند که از نظر ما عدد بسیار قابل قبولی است چون از این تعداد، دو سوم پزشکانی هستند که در بخش خصوصی و یک سوم در بخش دولتی هستند.

وی تصریح کرد: عمده کسانی که اصلا نسخه الکترونیک نمی نویسند و وارد این سیستم الکترونیکی نشدند، پزشکانی هستند که طرف قرارداد با بیمه‌ها نیستند که از نظر تعدادی  ۱۵درصد پزشکان را شامل می شوند اما از نظر تعداد نسخ کمتر از سه درصد نسخه الکترونیکی تولید شده برای بیمه‌شدگان هستند.

معاون بیمه و خدمات سازمان سلامت ایران تاکیدکرد: اینکه این تعداد پزشک از  نسخه الکترونیکی استفاده نمی‌کنند، چند دلیل دارد یکی اینکه تعداد اقلام یا داروهای بیمه شده که در لیست داروهای کشور قرار دارد، متفاوت است و اکنون از سه هزار و  ۸۰۰ قلمی که  پزشکان می توانند نسخه الکترونیک بنویسند، یکهزار و ۸۰۰ قلم است که تحت پوشش بیمه‌هاست و ممکن است برخی از اقلام دارویی که تجویز می کنند خارج از اقلام تحت پوشش تعهدات بیمه ای باشد.

وی اظهار داشت: علت دیگر نیز این است که این پزشکان اقلام دارویی که می نویسند نسبت به حجم یا تعداد اقلامی که سایر پزشکان می‌نویسند، نسبت کمتری است.

به  گزارش ایرنا، اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک و عدم پذیرش نسخ کاغذی در راستای اجرای تکالیف قانونی سازمان بیمه سلامت، از ابتدای دی ماه سال جاری، آغاز شد و بیمه سلامت از اول دی ماه امکان پرداخت خارج از نسخه الکترونیکی را به موسسات و مراکز درمانی ندارد.

برنامه نسخه نویسی الکترونیک تاکنون در ۲۲ استان کشور بیش از ۸۰ درصد محقق شده که از این میان در ۱۱ استان بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد و در ۱۱ استان دیگر بین ۸۰ تا ۹۰ درصد تحقق داشته و میزان تحقق برنامه نسخه الکترونیک تا شانزدهم آذر سال  جاری در کل کشور به طور میانگین ۷۴ درصد شده و این شاخص در پایان آبان سال جاری ۶۵ درصد بود.

 سه استان یزد، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام در حال حاضر پیشتاز اجرای نسخه الکترونیک هستند و به تحقق صد درصدی این برنامه در آذر سال ۱۴۰۰ دست پیدا کردند،  همچنین در استان های کرمانشاه و کرمان، میزان تحقق نسخه الکترونیک به ۹۸ درصد رسیده است

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=9300
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.