• امروز : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه زخم پای دیابتی چیست؟ چگونه به این زخم مبتلا نشویم؟ ورم پا نشانه چیست؟ سندرم ایمپاستر چیست و چگونه می‌توان بر آن غلبه کرد؟ رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن

1
در تسریر بخوانید؛

استپ وزنی چیست؟

  • کد خبر : 38938
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
استپ وزنی چیست؟
استپ وزنی به معنای متوقف شدن فرآیند کاهش وزن در دوره‌ای از زمان است. این اتفاق ممکن است در طی روند کاهش وزن رخ دهد، که معمولاً مربوط به تغییرات در میزان سوخت و ساز بدن، کاهش فعالیت فیزیکی یا تغییرات در رژیم غذایی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، ناتوانی در کاهش وزن بیشتر پس از کاهش سریع وزن اولیه به عنوان یک پلاتو یا توقف وزن شناخته می‌شود که می‌تواند ناامیدکننده باشد. در واقع در استپ وزنی، افراد در یک وزن مشخص ثابت می‌مانند و وزنشان تغییر نمی‌کند. عوامل مختلفی غیر از رژیم غذایی و کالری که دریافت می‌کنیم روی کاهش وزن اثر دارد. به همین دلیل مهم است که بدانیم چرا دچار استپ وزنی شده‌ایم و چه باید کرد.

انواع استپ وزن کدامند؟

با وجودی که به نظر می‌رسد استپ وزنی یک شرایط مشخص و ثابت است که افراد در آن هیچ تغییر وزنی را احساس نمی‌کنند، اما خود فلات کاهش وزن شامل دو نوع کاذب و واقعی می‌شود.

استپ وزنی کاذب

گاهی اوقات کاهش وزن اتفاق می‌افتد؛ اما ما متوجه آن نمی‌شویم. در واقع در این حالت سرعت کاهش وزن کند شده‌ یا حتی گاهی موقتاً متوقف می‌شود و مجددا ادامه می‌یابد. یک سری عوامل می‌توانند روند کاهش وزن را کند کنند که در این شرایط افراد ممکن است استپ وزنی را احساس کنند. به این حالت از توقف کاهش وزن در واقع استپ وزنی کاذب گفته می‌شود که به صورت معمول خودبه‌خود برطرف می‌شود.

استپ وزنی واقعی

حالت دومی که اکثر افراد آن را تجربه می‌کنند، استپ وزنی واقعی است. در این شرایط به دلایل مختلفی کاهش وزن متوقف شده و وزن افراد هیچ تغییری نمی‌کند. معمولا به دلیل کاهش دریافت مواد مغذی و مکمل‌های مناسب، بدن فلات کاهش وزن را تجربه می‌کند.

دلایل استپ وزنی (علت استپ وزنی)

هنگامی که فردی به یک فلات کاهش وزن می‌رسد، با وجود پیروی از رژیم غذایی و رژیم تناسب‌اندام، دیگر وزن کم نمی‌کند.

پزشکان مطمئن نیستند که چرا توقف کاهش وزن رخ می‌دهد، اما برخی از نظریه‌ها عبارتند از:

  • بدن با کاهش وزن سازگار می‌شود و از خود در برابر کاهش وزن بیشتر دفاع می‌کند.
  • افراد پس از چند ماه رژیم غذایی خود را متوقف می‌کنند.
  • اگر فرد به‌سرعت وزن کم کند متابولیسم کند می‌شود.
  • پایبند نبودن کامل افراد به رژیم غذایی اولیه
  • کم شدن میزان فعالیت‌های ورزشی و فعالیت‌های جسمانی افراد
  • توجه نکردن به میزان کالری‌هایی که در طول روز دریافت می‌کنیم. برنامه رژیم لاغری باید اصولی باشد.
  • ادم به دلیل مصرف داروهای کورتونی، مصرف بیش از حد نمک و قاعدگی

چگونه استپ وزن را بشکنیم؟

۱. کاهش مصرف کربوهیدرات

تحقیقات تایید کرده‌اند که رژیم‌های کم کربوهیدرات برای کاهش وزن بسیار موثر هستند. در واقع، یک بررسی بزرگ از ۱۳ مطالعه با پیگیری حداقل یک سال نشان داد که افرادی که ۵۰ گرم یا کمتر کربوهیدرات در روز مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که از رژیم‌های کاهش وزن سنتی پیروی می‌کنند، وزن بیشتری از دست داده‌اند. 

۲. افزایش شدت یا تایم ورزش

کار دیگری که می‌تواند به شکستن فلات کاهش وزن شما کمک زیادی کند، تجدید فعالیت‌های ورزشی است. از آنجایی که با کاهش وزن متابولیسم بدن هم کمتر می‌شود، در نتیجه میزان کم کردن وزن هم کند خواهد شد.

۳. ردیابی مقدار غذایی که می‌خورید

به طور کلی، محققان گزارش کرده‌اند که مردم تمایل دارند مقدار غذایی که می‌خورند دست‌کم بگیرند. ردیابی کالری‌ها و درشت‌مغذی‌ها – پروتئین، چربی و کربوهیدرات – می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد میزان دریافتی شما ارائه دهد.

۴. آب، چای سبز یا قهوه بنوشید

نوشیدن آب، قهوه یا چای می‌تواند به افزایش متابولیسم و کاهش وزن کمک کند. نشان داده شده است که کافئین و EGCG باعث افزایش چربی‌سوزی می‌شوند. در نتیجه مصرف این نوشیدنی‌های سالم می‌تواند به توقف استپ وزنی کمک کند.

۵. داشتن برنامه غذایی مناسب و منظم

یکی از اصلی‌ترین گزینه‌هایی که به کاهش وزن کمک می‌کند، داشتن یک رژیم غذایی سالم است. به گفته محققان یکی از تصورات غلط برای کاهش وزن حذف یک ماده غذایی از رژیم غذایی است. این در حالی است که شما برای کاهش وزن و افزایش متابولیسم به یک سطح کالری مشخص نیاز دارید. حفظ عادات سالم در رژیم غذایی برای عبور از استپ وزنی بسیار مهم است.

۶. حذف مواد غذایی ناسالم

حذف مواد غذایی ناسالم و نوشیدنی‌های الکلی و قندی نیز می‌تواند به متوقف کردن فلات کاهش وزن کمک کند. مصرف الکل می‌تواند چربی‌سوزی را متوقف کند و موجب تجمع چربی شود.

۷. نوشیدن آب زیاد و هیدراته نگه داشتن بدن

مصرف آب کافی و هیدراته ماندن یکی دیگر از گزینه‌هایی است که می‌تواند به عبور از استپ وزنی کمک کند. مصرف آب کافی تاثیر قابل توجهی در افزایش سوخت‌وساز بدن دارد و می‌تواند توقف وزن را بشکند.

۸. فستینگ یا روزه داری متناوب را امتحان کنید

برنامه رژیم فستینگ یا روزه‌داری متناوب یکی دیگر از راه‌حل‌هایی است که می‌تواند به شکستن استپ وزنی شما کمک کند. روزه‌داری متناوب ممکن است به شما کمک کند کالری کمتری مصرف کنید، توده عضلانی را حفظ کرده و میزان متابولیسم خود را در طول کاهش وزن حفظ کنید.

۹. مصرف پروتئین را در طول روز پخش کنید

اگر کاهش وزن شما متوقف شده است، افزایش مصرف پروتئین ممکن است کمک کند. اول اینکه پروتئین سرعت متابولیسم را بیشتر از چربی یا کربوهیدرات افزایش می‌دهد. دوم، پروتئین تولید هورمون‌هایی مانند PYY را تحریک می‌کند که به کاهش اشتها کمک کرده و احساس سیری و رضایت را در شما ایجاد می‌کند.

۱۰. داشتن خواب کافی

خواب برای سلامت روانی، عاطفی و جسمی بسیار مهم است. خواب ناکافی می‌تواند با کاهش میزان متابولیسم و تغییر سطح هورمون برای افزایش گرسنگی و ذخیره چربی، با کاهش وزن تداخل داشته باشد. در نتیجه با داشتن خواب کافی می‌توانید از استپ وزنی عبور کنید.

تسریر مراقب سلامتی شماست! 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=38938
  • منبع : https://doctoreto.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.