• امروز : پنجشنبه, ۱۰ خرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 30 May - 2024
امروز 7

اخبار ویژه

رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ استپ وزنی چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ شربت برون کلد برای چیست؟ چرا باید از رژیم غذایی دیابتی پیروی کرد؟ روان‌ تنی یا اختلال سایکوسوماتیک به چه معناست؟ اسکلرودرما چیست؟ گیاهان می‌توانند منبع انرژی تجدیدپذیر بعدی باشند ۲۹ روز تا انتخابات؛ واکنش‌ دولتمردان به کاندیداتوری/ چه‌کسانی می‌توانند فردا ثبت‌نام کنند؟ افتتاح بیش از ۲۶ هزار مسکن در استان تهران تعیین قهرمان ۱۲ فصل در هفته پایانی لیگ برتر/ دومین دوئل سرخابی‌ها

0

رابطه شنا و سلامت روان چگونه توصیف می‌شود؟

  • کد خبر : 35276
  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
رابطه شنا و سلامت روان چگونه توصیف می‌شود؟
شنا یک فعالیت کل نگر است که می‌تواند با پرداختن به جنبه‌های مختلف تندرستی بر سلامت روان تأثیر مثبت بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از پایگاه خبری علمی و تخصصی میگنا، شنا تاثیر مثبت قابل توجهی بر سلامت روان دارد. تحقیقات نشان می دهد که شنا می تواند به رهایی از استرس و تنش، بهبود خلق و خو، افزایش عزت نفس، کاهش خطر افسردگی، کندی زوال عقل و زوال شناختی، بهبود کیفیت خواب و کاهش استرس کمک کند.

شنا نه تنها یک شکل عالی از ورزش بدنی است، بلکه یک فعالیت جامع است که به طور مثبت بر سلامت جسمانی، رشد شناختی، مهارت‌های اجتماعی، اعتماد به نفس و آگاهی ایمنی کودکان تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، شنا باعث افزایش تولید مواد شیمیایی مفید مغز مانند اندورفین، سروتونین، نورآدرنالین و دوپامین می شود که می تواند خلق و خو و انعطاف پذیری را در برابر استرس افزایش دهد. همچنین، شنا در افزایش فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF)، پروتئینی که از رشد و نگهداری نورون پشتیبانی می‌کند و منجر به بهبود شناخت، حافظه و تنظیم خلق و خو می‌شود نقش مهمی دارد.

خاطره اکبری روانشناس و کارشناس سلامت در ادامه این مطلب اضافه میکند از نظر اجتماعی، شنا می‌تواند تماس و تعاملات اجتماعی مهمی را ایجاد کرده که با تنهایی مبارزه  میکند. به طور کلی، شنا یک فعالیت کل نگر است که نه تنها برای سلامت جسمی مفید است، بلکه نقش مهمی در ارتقای سلامت روانی نیز دارد.

برای تجربه فواید شنا و تاثیر آن بر سلامت روان، توصیه شده  ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشید. این زمان باید در طول هفته پخش شده  و فعالیت های بدنی روزانه ای برنامه ریزی شود. تمرینات متناوب شنا در ساعات مختلف روز و شنا کردن به تنهایی یا با دوستان می‌تواند به یک عادت خوب در زندگی تبدیل شود.

شنا می تواند به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کرده ، باعث بهبود کیفیت خواب شده  و استرس را کاهش دهد. ماهیت تکراری شنا در واقع یک مدیتیشن است که  به افراد کمک می کند بر لحظه حال تمرکز کنند و نشخوار فکری را کاهش دهند که برای سلامت روان مفید است.

شنا فرصت تعامل اجتماعی برای مبارزه با تنهایی است و زمانی که بصورت ساختارمند و باشگاهی انجام میشود میتواند مسئولیت پذیری و نظم پذیری را تقویت کند.

شنا یک فعالیت کل نگر است که می تواند با پرداختن به جنبه های مختلف بر سلامت روان تأثیر مثبت بگذارد امتیازات ومنافع شنا برای کودکان میتواند شامل مزایای فیزیکی، ذهنی، اجتماعی و ایمنی باشد.

در اینجا برخی از مزایای شنا برای کودکان آورده شده است:

ایمنی آب را آموزش می دهد: 

آموزش شنا به کودکان کمک می کند تا مهارت های ضروری ایمنی در آب را بیاموزند و خطر غرق شدن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

ورزش بدنی: 

شنا یک راه سرگرم کننده و موثر برای فعال نگه داشتن کودکان در طول سال و بهبود استقامت، قدرت، انعطاف پذیری و تعادل است.

سلامت قلب و عروق: 

شنا باعث می شود که قلب و ریه ها کارآمدتر کار کنند و با کاهش فشار بر قلب، به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

ظرفیت ریه و توان اکسیژن گیری را تقویت می کند: 

شنا به کودکان کمک می کند نفس خود را کنترل کنند، ظرفیت ریه ها را افزایش دهند و گردش اکسیژن را در بدن بهبود بخشند.

مهارت‌های حرکتی را تقویت می‌کند: 

کودکانی که شنا می‌کنند مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت را سریع‌تر توسعه می‌دهند، تعادل، هماهنگی و قدرت عضلانی را بهبود می‌بخشند.

رشد شناختی: 

شنا به ساختن سلول‌های عصبی در مغز کمک می‌کند و منجر به مهارت‌های تحصیلی قوی‌تر، واژگان پیشرفته، سواد و توانایی‌های ریاضی می‌شود.

اعتماد به نفس را تقویت می کند: 

کودکانی که شنا یاد می گیرند در موقعیت های جدید اعتماد به نفس، استقلال، عزت نفس و راحتی بیشتری نشان می دهند و ثبات عاطفی را تقویت می کنند.

مهارت‌های اجتماعی: 

کلاس‌های شنا اغلب نظم و قوانین خاص خود را دارد که به کودکان اجازه می‌دهد با همسالان خود تعامل مثبت داشته باشند، دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارند و ارتباط برقرار کنند و مهارت‌های اجتماعی را تقویت کنند.

خواب و اشتها را بهبود می بخشد: 

شنا به کودکان کمک می کند انرژی بسوزانند، که منجر به الگوی خواب بهتر ،افزایش اشتها و باعث رشد و تکامل سالم می شود.

مهارت های زندگی: 

شنا به کودکان درس های زندگی ارزشمندی مانند استقامت، تاب آوری، سخت کوشی و اهمیت ایمنی آب می آموزد و به رشد کلی شخصیت آنها کمک می کند.

در نتیجه، شنا نه تنها یک شکل عالی از ورزش بدنی است، بلکه یک فعالیت جامع است که به طور مثبت بر سلامت و تاب آوری جسمانی، رشد شناختی، مهارت‌های اجتماعی، اعتماد به نفس و آگاهی ایمنی کودکان تأثیر می‌گذارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=35276
  • منبع : https://www.migna.ir

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.