• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
تسریر گزارش می‌دهد؛

خونریزی بعد از نزدیکی یا لکه بینی نشانه چیست؟

  • کد خبر : 34769
  • ۰۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
خونریزی بعد از نزدیکی یا لکه بینی نشانه چیست؟
خونریزی بعد از نزدیکی یا لکه بینی بعد از نزدیکی یکی از علائمی است که ممکن است برای هر زن یا مردی ایجاد شود. این علامت بیشتر در خانم‌ها دیده‌می‌شود و برای درمان آن باید علت پیدا شود. بنابراین باید به دکتر زنان یا دکتر اورولوژیست مراجعه کنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، آیا تابه‌حال بعد از نزدیکی خونریزی یا لکه‌بینی داشته‌اید؟ خونریزی بعد از نزدیکی در زنان شما را می‌ترساند؟ آیا می‌دانید علت لکه‌بینی بعد از نزدیکی چیست؟ برای تشخیص علت این مشکل به چه دکتری مراجعه کنیم؟ درمان لکه بینی بعد از نزدیکی چیست؟

درصورتی‌که این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده‌است، می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

خونریزی بعد نزدیکی چیست و چه علائمی دارد؟

هنگامی که یک زن نزدیکی دارد، بعد از آن ممکن است با علائمی مواجه شود که می‌توانند نشانه آسیب یا خطر باشند. یکی از علائمی که ممکن است در زنان بعد از سکس بروز کند، خونریزی یا لکه بینی است. خونریزی بعد از نزدیکی postcoital bleeding یا PCB هم نامیده می‌شود. در این مواقع ممکن است که بلافاصله بعد از نزدیکی خونریزی دیده‌شود یا در لباس زیر، این علامت به شکل چند لکه بروز کند.

برخی از علائم همراه محتمل با خونریزی بعد از نزدیکی شامل موارد زیر هستند:

  • درد هنگام نزدیکی: چرا هنگام دخول درد دارم؟
  • سوزش حین سکس
  • بوی بد واژن
  • ترشحات بدبو و رنگی یا بی‌رنگ
  • تب و لرز
  • علائم عفونت ادراری
  • درد شدید هنگام قاعدگی

متن انگلیسی:

«Postcoital bleeding refers to spotting or bleeding that occurs during or after sexual relations and is not related to menstruation»

ترجمه متن:
«خونریزی بعد از نزدیکی به لکه‌بینی یا خونریزی هنگام یا بعد از نزدیکی گفته می‌شود. این خونریزی به پریود هیچ ربطی ندارد»

 

uptodate

خونریزی بعد از نزدیکی نشانه چیست؟ (علت خونریزی بعد نزدیکی)

خونریزی بعد از نزدیکی که می‌تواند هنگام نزدیکی هم رخ دهد، علت‌های مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم. توجه داشته‌باشید که این علامت را باید جدی بگیرید و اصلا نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید. لکه‌بینی بعد از نزدیکی می‌تواند نشان‌دهنده موارد پرخطر هم باشد.

۱. عفونت یک علت خونریزی بعد از نزدیکی

یکی از علت‌های خونریزی بعد از نزدیکی می‌تواند عفونت باشد. برخی از عفونت‌های زنان می‌توانند دهانه‌ی رحم را ملتهب کنند و با برخورد جسمی به آن باعث آسیب به بافت و خونریزی شوند. این اتفاق می‌تواند حتی با گرفتن نمونه پاپ اسمیر هم رخ دهد.

برخی از عفونت‌هایی که می‌توانند باعث بروز PCB شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • بیماری التهابی لگن یا pelvic inflammatory diseases (PID)
  • انواع بیماری های مقاربتی از بیماری‌هایی هستند که می‌توانند باعث بروز خونریزی بعد از نزدیکی شوند؛ از علائم عفونت کلامیدیا می‌توان به PCB اشاره کرد.
  • خونریزی از علائم عفونت رحم است.

۲. خشکی واژن دلیل خونریزی بعد از نزدیکی

از دیگر علل مهمی که می‌تواند باعث بروز خونریزی بعد از سکس شوند، باید به خشکی واژن اشاره کرد. این مشکل می‌تواند بافت واژن را خشک کند و حرکت آلت در کانال واژن با سختی مواجه شود.

بنابراین حرکت آلت در این کانال باعث کشیدگی بافت و ایجاد زخم در آن می‌شود. این زخم‌ها می‌توانند لکه بینی و خونریزی ایجاد کنند و احساس ناراحتی زیادی برای زن داشته باشد. اگر می‌خواهید بدانید که علت کم شدن ترشحات واژن چیست، می‌توانید از پزشک متخصص زنان کمک بگیرید و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید.

۳. پولیپ رحمی یا سرویکس

حتما می‌خواهید بدانید که پولیپ رحم چیست و چگونه درمان میشود! پولیپ رحمی از عارضه‌هایی است که ممکن است برای هر خانمی ایجاد شود. پولیپ‌ها رشد بیش از اندازه بافت رحم هستند که به شکل یک زائده خود را نشان می‌دهند.

در مواقعی که این زائده‌ها مورد لمس یا فشار قرار بگیرند، ممکن است که ایجاد لکه بینی یا خونریزی کنند. یکی از جاهایی که ممکن است پولیپ ایجاد شود، در دهانه رحم یا دیواره رحم است. این پولیپ‌ها در اثر برخورد آلت تناسلی مردانه دچار خونریزی می‌شوند.

۴. PCB از علائم زخم دهانه رحم

اگر دهانه رحم زخم باشد یا ملتهب شده‌باشد، دچار لکه‌بینی و خونریزی بعد از نزدیکی می‌شوید. هنگامی که دهانه رحم ملتهب باشد، بافت نازک شده و آسیب می‌بیند. در این شرایط خون آماده بیرون ریختن است. بنابراین با سکس این اتفاق محتمل‌تر می‌شود. علائم زخم دهانه رحم متنوع هستند که یکی از آنها خونریزی بعد از نزدیکی است.

هنگامی که دهانه رحم ملتهب باشد، بافت نازک شده و آسیب می‌بیند. در این شرایط خون آماده بیرون ریختن است. بنابراین با نزدیکی این اتفاق محتمل‌تر می‌شود

۵. آسیب به بافت واژن و رحم

گاهی ممکن است که در اثر استفاده از سکس‌توی (sex toy) یا اسباب‌بازی‌های سکسی و وسایل تحریک‌کننده، خشکی واژن و موارد دیگر به بافت واژن و رحم آسیب برساند. این آسیب می‌تواند باعث خونریزی شود. در این موارد باید از لوبریکانت استفاده شود و سکس با احتیاط بیشتری انجام شود.

۶. سرطان دهانه رحم و سرطان واژن، دو علت لکه بینی بعد از نزدیکی

یکی از شایع‌ترین علت‌های خونریزی بعد از نزدیکی یا خونریزی هنگام آن، سرطان دهانه رحم است. بنابراین می‌توان گفت که از علایم سرطان دهانه رحم، خونریزی است. خونریزی می‌تواند بعد از نزدیکی هم بروز کند. یکی از دلایلی که بعد از دیدن این علامت تست پاپ اسمیر گرفته‌می‌شود، همین مسئله است. اگر خانم به سرطان دهانه رحم دچار باشد، بلافاصله برای درمان آن، اقدامات لازم انجام می‌شود.

در موارد نادر ممکن است که سرطان واژن باعث خونریزی بعد از نزدیکی شود. در چنین مواردی باید به دکتر زنان مراجعه کنید تا نمونه‌برداری از واژن انجام شود و معاینه‌های لازم انجام گیرند.

اگرچه این سرطان نادر است و در تعداد کمی از زنان بروز می‌کند، یکی از علل احتمالی خونریزی بعد از نزدیکی است. بنابراین از علائم سرطان واژن خونریزی بعد از نزدیکی است. پس باید این علامت را جدی بگیرید، تا اگر ناشی از سرطان واژن است، به موقع تشخیص داده‌شده و درمان انجام گیرد.

۷. خونریزی بعد از نزدیکی نشانه بارداری است؟ (یا لکه بینی بعد از نزدیکی نشانه بارداری است)

نمی‌توان گفت که خونریزی بعد از نزدیکی نشانه بارداری است. اما ممکن است که زن بارداری در هنگام نزدیکی دچار خونریزی یا لکه‌بینی شود. در مواردی که زن با خونریزی در بارداری مواجه می‌شود، باید سریعا به دکتر مراجعه کند، چراکه ممکن است این خونریزی یا لکه بینی نشان‌دهنده سقط یا تهدید به سقط باشد. پس باید بلافاصله به دکتر زنان مراجعه کرد.

۸. خونریزی بعد از رابطه اول

یکی از اصلی‌ترین علت‌های خونریزی بعد از نزدیکی (البته در تجربه اولین نزدیکی) پارگی پرده بکارت است. پاره شدن پرده بکارت می‌تواند با لکه‌بینی یا با خونریزی شدید خود را نشان دهد. این بستگی به میزان ضخامت پرده، نوع آن و میزان آماده‌شدن زن پیش از نزدیکی و کاهش استرس دارد. بهتر است که قبل از انجام نزدیکی برای اولین بار، معاینه‌های لازم برای دختران انجام شود. همچنین برای انجام سکس آموزش ببینند.

۹. علت خونریزی بعد از نزدیکی در مردان

گاهی در مردان هم ممکن است هنگام ارضاشدن خون دیده‌شود که نشان‌دهنده مشکلات خاصی است. البته گاهی بدون علت خاص است و هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید. تشخیص علت خونریزی بعد از ارضا شدن در مردان بسیاری از آنها را می‌ترساند، اما نیازی به این ترس و هیجان نیست. تنها کافی است به دکتر اورولوژیست مراجعه کنید تا علل خطرناک ایجادکننده این علامت رد شوند.

برای تشخیص دلیل لکه بینی بعد از نزدیکی و درمان آن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

هنگامی که این علامت در شما دیده‌شد، نباید به آن بی‌توجهی کنید و باید به دکتر مراجعه کنید. علل ایجاد خونریزی بعد از نزدیکی متنوع هستند و تمامی آنها نیاز به مداخله پزشک دارند. حتی ساده‌ترین آن‌ها که آسیب به بافت رحم و واژن است، می‌تواند با تجویز یک لوبریکنت توسط پزشک درمان شود؛ بنابراین نباید این مسئله را از نظر بیندازید.

تشخیص علت خونریزی بعد از نزدیکی چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص علت خونریزی و لکه بینی بعد از نزدیکی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. باید به خاطر داشته‌باشید که اولین قدم برای پیداکردن علت این علامت، مراجعه به دکتر است. نباید سرخود برای درمان این علامت اقدامی انجام دهید و بهترین کار مراجعه به دکتر زنان یا دکتر مامایی است.

هنگامی که به دکتر زنان مراجعه می‌کنید، اقدامات مختلفی برای بررسی خونریزی بعد از نزدیکی انجام می‌شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • گرفتن شرح‌حال پزشکی
  • معاینه با اسپکولوم و مشاهده دهانه‌ی رحم و محیط رحم
  • معاینه دو دستی و بررسی وضعیت واژن و رحم
  • گرفتن آزمایش پاپ اسمیر
  • سایر آزمایش‌های تصویربرداری و نمونه‌برداری در صورت لزوم

با هر کدام از روش‌های تشخیصی بالا، به ترتیب برخی از علت‌ها رد می‌شوند و برخی دیگر به عنوان تشخیص تست می‌شوند تا دلیل اصلی این علامت پیدا شود.

درمان خونریزی بعد از نزدیکی چیست؟

هنگامی که با این مشکل مواجه می‌شوید، باید به دکتر زنان یا دکتر ماما (درصورتی‌که آقا باشید به دکتر اورولوژیست) مراجعه کنید تا این مسئله برطرف شود. برای درمان این علامت، نیاز به تشخیص علت ضروری است. بنابراین علل مختلفی که می‌توانند این علامت را ایجاد کنند، شامل مواردی هستند که بالاتر به آنها اشاره کردیم. جهت درمان هر کدام از این موارد، روش‌های زیر در نظر گرفته می‌شوند.

۱. اگر علت خونریزی بعد از ارضا شدن در زنان خشکی واژن باشد، باید به دنبال علت خشکی واژن بود و درمان آن را عملی کرد. در مواردی ممکن است که خشکی واژن به علت یائسگی باشد. در این صورت برای درمان آن می‌توان از داروهای هورمونی یا لوبریکنت‌ها و روان‌کننده‌ها استفاده کرد. اما اگر خشکی واژن ناشی از مشکلات دیگر مثل حساسیت یا عفونت باشد، باید این موارد برطرف شوند.

۲. درصورتی‌که علت خونابه بعد از نزدیکی عفونت باشد، برای درمان هر کدام از انواع عفونت باید داروی مناسب را دریافت کرد. عفونت به‌هیچ‌عنوان نباید به حال خود رها شود.

۳. اگر خونریزی بعد از رابطه ناشی از زخم دهانه رحم باشد، می‌توان از مصرف دارو و روش‌هایی مانند سوزاندن دهانه رحم برای درمان استفاده کرد.

۴. اگر خونریزی بعد از نزدیکی نشانه بارداری باشد، برای درمان آن باید به دکتر زنان مراجعه کنید. ممکن است که این حالت نشان‌دهنده جفت سرراهی باشد. این مورد خطرناک است. اما گاهی تهدید به سقط را نشان می‌دهد که برای برطرف‌کردن آن باید از شیاف‌ها و داروهای خوراکی هورمونی یا روش‌های درمانی برطرف‌کردن نارسایی دهانه رحم استفاده کرد.

درمان خانگی خونریزی بعد از رابطه

خونریزی بعد از نزدیکی اصلا مورد معمولی و ساده‌ای نیست که بخواهید در منزل برای برطرف‌کردن آن اقداماتی را انجام دهید. زیرا ممکن است نشان‌دهنده مشکلات خطرناکی مانند بیماری‌های التهابی لگن، زخم دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم باشد.

پیشگیری از لکه بینی بعد از نزدیکی

درحقیقت نمی‌توان جلوی علائم را گرفت، اما می‌توان از علت ایجادکننده این علامت‌ها پیشگیری کرد. مثلا اگر به موقع تست‌ها و چکاپ‌های زنان را انجام دهید، می‌توان جلوی پیشرفت سرطان را گرفت.

این به شما کمک می‌کند تا از وقوع سرطان پیشگیری کرده و علائم آن را برطرف کنید. یکی دیگر از مواردی که به پیشگیری از این علامت کمک می‌کند، آرام پیش‌رفتن در نزدیکی است. همچنین به خشکی واژن توجه ویژه داشته باشید.

در جدول زیر به‌طور خلاصه به علت خونریزی در نزدیکی و بعد از آن پرداخته‌ایم. همچنین روش‌های درمانی را در آن معرفی کرده‌ایم:

علت تشخیص درمان
سرطان دهانه‌ی رحم پاپ اسمیر روش‌های درمانی سرطان متناسب با پیشرفت آن
خشکی واژن معاینه لوبریکانت و روان‌کننده‌ها
یائسگی قطع پریود لوبریکانت و روان‌کننده‌ها، داروهای هورمونی
آسیب معاینه —–
عفونت معاینه، شرح حال دارو درمانی
پارگی پرده بکارت اولین نزدیکی —–
خونریزی بعد از نزدیکی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

خونریزی بعد از نزدیکی علل مختلفی دارد. ممکن است خشکی واژن، عفونت، پولیپ رحم یا حتی سرطان این علامت را ایجاد کند. حتی زنان باردار هم بعد از نزدیکی ممکن است لکه‌بینی داشته باشند. برای درمان ابتدا باید علت بروز این مشکل مشخص شود. سپس متخصص زنان اقدامات درمانی را انجام می‌دهد.

درصورتی‌که با علامت خونریزی یا لکه بینی بعد از نزدیکی مواجه شدید، باید به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=34769

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.