• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
یک کارشناس حوزه رسانه و هوش مصنوعی بررسی می‌کند؛

نگاهی به تاثیرات هوش مصنوعی در حوزه خبر

  • کد خبر : 31772
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
نگاهی به تاثیرات هوش مصنوعی در حوزه خبر
یک کارشناس حوزه رسانه و هوش مصنوعی می‌گوید که ارتقای روزنامه‌نگاری به واسطه هوش مصنوعی به هیچ وجه یک نتیجه قطعی نیست و باید تصمیم گرفته شود که آیا می‌توان از هوش مصنوعی برای هدف موردنظر استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، کسب و کار خبر در حال از هم پاشیدن است و اکنون هوش مصنوعی هم وارد شده تا کار را تمام کند؛ البته این چیزی است که حداقل برخی نگرانی آن را دارند. هوش مصنوعی اولین فناوری نیست که وضعیت موجود روزنامه‌نگاری را به هم می‌زند و آخرینش هم نخواهد بود.

اولین لرزه‌های هوش مصنوعی از هم اکنون اثرات خود را در اتاق خبر نشان داده است. در برخی رسانه‌ها هوش مصنوعی وارد کار تیتر نوشتن، مدیریت محدودیت دسترسی برای افزایش اشتراک، تبدیل اخبار به محتواهای صوتی، پیداکردن سوژه‌های جدید، بررسی حقایق، ویرایش و کارهای بیشتری شده است.

بر خلاف انقلاب‌های فناورانه قبلی، هوش مصنوعی برای تغییر کسب و کار خبر در تمام سطوح آن آماده است. اگر بطور موثر مورد استفاده قرار گیرد، موجب می شود که خبرها صحیح‌تر و به موقع‌تر منتشر شوند. اما اگر با بی دقتی استفاده شود، می تواند به تولید حجم زیادی از هرزنامه‌ها منجر شود.

«فلیکس م. سیمون»، نامزد دکترا در آکسفورد است که به تازگی مقاله‌ای درباره آینده روزنامه‌نگاری هوش مصنوعی منتشر کرده و جوانب مثبت و منفی هوش مصنوعی در اتاق خبر را تحت بررسی قرار داده است.

وی درباره حضور هوش مصنوعی در اتاق خبر می‌گوید: هوش مصنوعی تنها در اتاق خبر نیست بلکه بطور گسترده‌تر در سازمان‌های خبری وجود دارد که اتاق خبر هم بخشی از آن است. اگر محتوای شما روی گوشی یا رایانه مصرف کننده خبر قابل دسترسی است و هرگونه توصیه‌ای درباره خبرها و مقالات دریافت می‌کنید، در بسیاری از موارد این کار توسط هوش مصنوعی و یادگیری ماشین انجام می شود.

همچنین در مواردی مصاحبه ضبط می شود و سپس هوش مصنوعی آن را تایپ می‌کند. برخی رسانه‌ها نیز از هوش مصنوعی برای کارهایی مانند خلاصه‌نویسی استفاده می‌کنند. همچنین می توانید اجازه دهید که یک صدای تولیدی هوش مصنوعی مقالات را برای شما بخواند.

این کارشناس در خصوص نقشه‌راه استفاده از هوش مصنوعی در اتاق خبر گفت: این یک تخصیص مداوم و جاری خواهد بود اما با سرعت‌های متفاوت که بستگی به نیاز و توانایی و ذهنیت فرهنگی افراد و منابع سازمان‌های خبری مختلف خواهد داشت؛ بنابراین سازمانی که جای پای محکمی در روزنامه‌نگاری داده دارد، احتمالا از هوش مصنوعی برای پوشش عمیق‌تر در این حوزه استفاده خواهد کرد.

وی همچنین در خصوص اینکه روزنامه‌نگاران واقعی چه کاری می‌توانند انجام دهند که هوش مصنوعی قادر به انجام آن نیست، خاطرنشان کرد: کارهایی مانند کسب اعتماد افراد، ایجاد ارتباط و پیوند با منابع خبری شاید در طول ماه ها و حتی سال ها، اینها کارهایی است که هیچ سیستم هوش مصنوعی در حال حاضر قادر به انجام آنها نیست زیرا متکی به تعاملات انسانی هستند.

سوال دیگری که مطرح شده، این است که هوش مصنوعی چگونه می تواند روزنامه‌نگاری را ارتقا دهد که سیمون در این زمینه می‌گوید: اینکه هوش مصنوعی موجب ارتقای روزنامه‌نگاری خواهد شد، به هیچ وجه یک نتیجه‌گیری متقن و قطعی نیست بلکه باید تصمیم گرفته شود که از این فناوری برای آن مقصود استفاده شود. این چیزی نیست که بطور اتوماتیک اتفاق بیافتد.

وی خاطرنشان کرد: عکس این قضیه هم محتمل است اگر شما یک سازمان خبری باشید که به فکر افزایش مخاطب هستید و لزوما به کیفیت روزنامه‌نگاری فکر نمی‌کنید، این وضعیتی است که اخیرا در مورد رسانه CNET روی داد و این سایت مطالب بی سر و ته تولیدی هوش مصنوعی را منتشر کرد. مساله اساسی این است که سازمان خبری تصمیم بگیرد می‌خواهد با هوش مصنوعی به کجا برسد و چه کاری انجام دهد.

این کارشناس در خصوص نوع استفاده روزنامه‌نگاران از سیستم‌های کنونی هوش مصنوعی اظهار داشت: پاسخ به این سوال بستگی دارد به اینکه از چه نوع سیستم هوش مصنوعی صحبت می کنیم. هوش مصنوعی در بهترین حالت به عنوان مجموعه‌ای از روش‌ها، سیستم‌ها و رویکردهای مختلف شناخته می شود که در مکان های مختلف برای کارهای متفاوت استفاده می شود. اینها در نهایت سیستم‌های رایانه‌ای خیلی خوبی هستند اما انسان نیستند.

وی خاطرنشان کرد: من برای جستجوی اطلاعات بطور کورکورانه به این سیستم‌ها اعتماد نمی کنم اما اینها برای کارهایی مانند ویراستاری یا خلاصه کردن نسبتا خوب هستند. در هر صورت من همیشه مطالب را مجددا بررسی و چک می‌کنم.

یکی از یافته‌های این کارشناس این است که هوش مصنوعی موجب تقویت نابرابری‌های موجود در میان رسانه‌ها می شود و داراها گوی رقابت را از دیگران می‌ربایند.

سیمون در این خصوص می‌گوید: اگر شما یک سازمان خبری بزرگ باشید، می توانید در زمینه تحقیقات و توسعه سرمایه گذاری کنید و یک هوش مصنوعی بهینه‌سازی شده بسازید اما یک سازمان کوچک باشید و به جای سازنده فناوری دریافت کننده خواهید بود. سازمان های بزرگ می توانند وارد مذاکرات مستقیم با مایکروسافت و گوگل شوند.

وی در پاسخ به اینکه آیا شرکت های بزرگ فناوری می توانند از قدرت خود برای تقویت کنترل بر اطلاعات خبری استفاده کنند، گفت: از بسیاری جهات همین الان هم این کار را کرده اند؛ به خصوص اگر به شیوه توزیع خبر توسط گوگل و متا نگاه کنید، متوجه می شوید که نوعی وابستگی بین آنها وجود دارد. اگر شما به گیرنده فناوری به جای سازنده فناوری تبدیل شوید، به زیرساخت‌های محاسباتی «ابر» (کلاود) از جاهایی مثل مایکروسافت متکی خواهید بود.

این کارشناس همچنین در خصوص مشکلات ناشی از وابستگی اتاق‌های خبر به هوش مصنوعی گفت: اگر ندانید که اطلاعات از کجا می‌آید، این می تواند مشکل ایجاد کند. ممکن است کسی شما را به نقض کپی‌رایت یا سرقت ادبی متهم کند.

اگر واقعا ندانید این سیستم‌ها چگونه کار می‌کنند و اگر ندانید کجا کار می‌کنند و کجا شکست می‌خورند، این موضوع می تواند مشکلاتی در فرایند روزنامه‌نگاری ایجاد کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=31772

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.