• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
نتیجه مطالعات سازمان جهانی بهداشت (WHO)؛

ارتباط زندگی در نزدیکی رستوران‌های فست فود با خطر افزایش نارسایی قلبی

  • کد خبر : 31541
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
ارتباط زندگی در نزدیکی رستوران‌های فست فود با خطر افزایش نارسایی قلبی
سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری‌های قلبی عروقی را عامل اصلی مرگ و میر در جهان معرفی کرده و مطالعه‌ای جدید در مجله Circulation: Heart Failure نشان داده است که محل زندگی شما می‌تواند در بروز مشکلات قلبی و عروقی موثر باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، نتایج یک تحقیق جدید که در ایالات متحده انجام شد، نشان داد افرادی که در نزدیکی مکان‌هایی با بیشترین تراکم عرضه غذاهای آماده زندگی می‌کنند، ۱۶ درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر نارسایی قلبی هستند.

در جریان این تحقیق، متخصصان داده‌های مربوط به نیم میلیون فرد بزرگسال در رده سنی ۳۷ تا ۷۳ سال را از بانک اطلاعات پزشکی (بیوبانک) دریافت و تجزیه و تحلیل کردند.

«لو چی»، نویسنده ارشد این گزارش و استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه «تولین» ایالات متحده درباره نتایج این بررسی‌ها می‌گوید: تحقیقات قبلی در مورد رابطه بین تغذیه و سلامت انسان، عمدتا بر کیفیت غذا متمرکز شده بودند و در واقع تاثیر محیط غذا را نادیده گرفته بودند. اما در این تحقیق به اهمیت محیط غذا نیز توجه شد.

به گفته او، این تحقیق از آن‌ رو به مناطقی که تراکم بالایی از رستوران‌های فست فود دارند توجه کرده که این رستوران‌ها اغلب غذاهای ناسالم سرو می‌کنند. متخصصان در این مطالعه، میزان قرار گرفتن افراد در معرض رستوران‌های فست فود را بر اساس نزدیکی محل زندگی آنها در یک کیلومتری و تراکم (تعداد کل مراکز فروش غذای آماده در یک کیلومتر) ارزیابی کردند و دریافتند افرادی که در نزدیکی رستوران‌ها زندگی می‌کنند، ۱۰ درصد بیشتر در معرض خطر هستند.

در مجموع نیز افرادی که در مناطقی با بیشترین تراکم مراکز عرضه غذای آماده زندگی می‌کردند، در مقایسه با افرادی که این رستوران‌ها را در اطراف محل زندگی خود نداشتند، ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر نارسایی قلبی بودند.

نارسایی قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که عضله قلب نتواند به طور موثر خون را پمپاژ کند که منجر به تجمع خون و تجمع مایع در ریه‌ها می‌شود و در نتیجه فرد به تنگی نفس منجر می‌شود.

لو چی می‌گوید: مطالعات قبلی نشان داده‌ بودند که قرار گرفتن در محیط‌های غذای آماده با خطرات سایر اختلالات از جمله دیابت نوع ۲ و چاقی که ممکن است خطر نارسایی قلبی را نیز افزایش دهد، مرتبط است.

وضعیت اجتماعی و اقتصادی مبتلایان

البته مغازه‌های فست فود در اطراف محل زندگی، تنها عوامل خطرآفرین نیستند. خطر نارسایی قلبی در میان شرکت کنندگان با میزان تحصیلات پایین‌تر و بزرگسالان در مناطق شهری بدون دسترسی به مراکز تناسب اندام نیز بالاتر بود.

این مطالعه خاطرنشان می‌کند که ناامنی غذایی اغلب با ترکیب وضعیت اجتماعی‌-اقتصادی پایین و محیط‌های غذای آماده مرتبط است و به همین دلیل ناامنی غذایی را باید یک «تعیین‌کننده اجتماعی قابل توجه» در مورد خطرات نارسایی قلبی دانست.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=31541
  • منبع : https://www.isna.ir

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.