• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
نتیجه مطالعات دانشگاه علم و صنعت نروژ؛

پیش‌بینی ابتلا به فشار خون بالا از ۳ سالگی

  • کد خبر : 31503
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
پیش‌بینی ابتلا به فشار خون بالا از ۳ سالگی
نتایج تحقیقات کنونی نشان داد که ژن‌ها از دوران کودکی بر فشار خون تأثیر می‌گذارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، مطالعه اخیر دانشگاه علم و صنعت نروژ به پیشرفتی در پیش‌بینی خطر فشار خون دست یافته است؛ با تجزیه‌وتحلیل تغییرات جزئی در دی‌ان‌ای، اکنون محققان می‌توانند خطر ابتلا به فشار خون بالا را پیش‌بینی کنند اما فقط در مورد پیش‌بینی فشار خون آینده شما نیست بلکه دریچه‌ای برای پزشکی است، جایی که درمان‌ها می‌توانند بر اساس ترکیب ژنتیکی منحصر به فرد فردی طراحی شوند.

دانشمندان از ابزار قدرتمندی به نام امتیاز خطر چند ژنی (PRS) برای پیش‌بینی خطر فشار خون بالا در کودکان و بزرگسالان استفاده کردند که شبیه به اسکن ژنتیکی است که تغییرات کوچکی را در دی‌ان‌ای شما تجزیه‌وتحلیل می‌کند و هر یک امتیازی نشان می‌دهد که تاثیر آن بر فشار خون را منعکس می‌کند.

هرچه تأثیر بیشتر باشد، امتیاز بالاتر است. این امتیاز می‌تواند نشان دهد که چه کسی پیش از ظاهر شدن علائم بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالاست.

نتایج نشان داد، کودکانی که خطر ژنتیکی بالاتری برای فشار خون بالا دارند، در مقایسه با کودکان با خطر پایین‌تر، تفاوت‌هایی را در سطح واقعی فشار خون خود نشان دادند. این تفاوت‌ها در اوایل ۳سالگی قابل توجه بود و با بزرگتر شدن کودکان آشکارتر شد.

نتایج بررسی نشان داد که عوامل ژنتیکی بر فشار خون از سال‌های اول کودکی و در کل زندگی تأثیر می‌گذارد. به‌طور خاص، کودکان با خطر ژنتیکی بالا به نقاط عطف فشار خون بسیار زودتر از کودکانی که خطر کمتری دارند، می‌رسند. این مورد نشان می‌دهد که ژن‌ها ممکن است در ایجاد اولیه تفاوت فشار خون، حتی در کودکان، نقش داشته باشند.

محققان در بزرگسالان همبستگی مستقیم را کشف کردند، افرادی که خطر ژنتیکی بالاتری داشتند، به‌طور مداوم در زندگی واقعی خوانش بالاتری داشتند. جالب اینجاست که این تاثیر قابل اندازه‌گیری بود.

ما توانسته‌ایم همین افراد را از زمانی که حدود ۳۷ سال داشتند تا ۷۰ سالگی دنبال کنیم. تفاوت‌ها همچنان ادامه دارد و منجر به خطرات بیماری‌های مختلف می‌شود. افرادی که خطر ژنتیکی بالاتری داشتند، در مقایسه با افرادی که خطر کمتری داشتند، بسیار بیشتر احتمال داشت که مشکلات سلامتی مختلفی را تجربه کنند.

علاوه براین، افرادی که خطر ژنتیکی کمتری داشتند، کمتر احتمال داشت این پیامدهای منفی سلامتی را تجربه کنند که نشان می‌دهد، نمرات خطر ژنتیکی می‌تواند مشکلات سلامتی آینده را پیش‌بینی کند و می‌تواند در راهبردهای پیشگیری و مداخله اولیه مفید باشد.

تغییرات سبک زندگی و داروها می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی بر سلامت شما تأثیر بگذارند، حتی اگر استعداد ژنتیکی برای یک بیماری خاص داشته باشید. نکته مهم در اینجا این است که مراقبت از سلامت خود در مراحل اولیه حائز اهمیت است. دانستن مشخصات خطر ژنتیکی خود، از طریق آزمایش‌ها یا سابقه خانوادگی، می‌تواند به شما در ایجاد راهبردهای هدفمند برای مدیریت موثر فشار خون کمک کند.

این مطالعه پیامدهای مهمی برای افراد و سیستم مراقبت‌های بهداشتی دارد. دانستن اینکه چه کسی در مراحل اولیه خطر ژنتیکی بالاتری دارد، امکان مداخله زودتر را فراهم می‌کند به این معنی که تغییرات سبک زندگی (تغذیه سالم، ورزش، مدیریت استرس) و اقدامات پیشگیرانه را می‌توان زودتر شروع و به‌طور بالقوه از فشار خون بالا و بیماری‌های مرتبط با آن مانند بیماری قلبی و سکته جلوگیری کرد یا آنها را به تاخیر انداخت.

نتیجه تحقیقات

برخی از ژن‌های مرتبط با فشار خون بالا از ابتدای زندگی بر فشار خون تأثیر می‌گذارند و با افزایش سن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهند اما آیا می‌توان کاری در مورد آن انجام داد؟

محققان دریافتند که فشار خون بالا در تمام گروه‌های سنی رخ می‌دهد و به عوامل ارثی مرتبط است و نتایج نشان داد که عوامل ژنتیکی بر فشار خون از سال‌های اول کودکی و در کل زندگی شما تأثیر می‌گذارد.

ویژگی‌های پیچیده فشار خون ممکن است تحت تأثیر گونه‌های ژنی بسیار بیشتری از آنچه تاکنون شناسایی کرده‌ایم، قرار بگیرند. روش‌های محققان اجازه می‌دهند این مورد در نظر گرفته شود اما همچنین باید در نظر داشته باشیم که تأثیرات فردی این گونه‌ها کوچک است.

نتایج این تحقیق در مجله اروپایی پیشگیرانه قلب‌وعروق منتشر شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=31503
  • منبع : https://www.isna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.