• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
تسریر گزارش می‌دهد؛

بارش در اکثر نقاط استان سمنان/ جاده‌ها لغزنده است

  • کد خبر : 29365
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
بارش در اکثر نقاط استان سمنان/ جاده‌ها لغزنده است
بارش باران و در برف در اقصی نقاط استان سمنان سبب لغزندگی معابر برون شهری و مخاطرات برای تردد خودروها شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری مهر، سامانه کم فشار بارشی از شب گذشته و بامداد جمعه کم کم کار خود را در اقصی نقاط استان سمنان آغاز کرده است. سامانه‌ای که فعالیتش سبب کاهش دمای هوا و بارش برف و باران خواهد شد.

از بامداد امروز در اکثر نقاط استان سمنان شاهد بارش و در ارتفاعات و مناطق کوهستانی شاهد بارش برف هستیم. این بارش‌ها البته جاده‌های استان را نیز لغزنده کرده است هر چند بارش برف هنوز هیچ محوری را مسدود نکرده است.

مخاطرات رانندگی

تردد در زمان بارندگی در محورهای کوهستانی استان سمنان تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است و از تردد خودرو بدون امکاناتی مانند زنجیر، خودداری می‌شود. پلیس راه توصیه کرده در صورتی که مردم تردد بسیار ضروری ندارند، از عبور جاده‌های کوهستانی استان بپرهیزند.

محورهای مواصلاتی به خصوص در شمالی استان هم اکنون لغزنده هستند و پلیس راه به مردم توصیه کرده که فاصله ایمن و سرعت مطمئن را رعایت کرده و از عجله پرهیز کنند. پدیده قابل توجه این است که مدت‌ها بود در اکثر نقاط استان سمنان به صورت یکنواخت باران و برف نباریده بود و این می‌تواند برای مردم نوید خوبی از افزایش بارش‌ها به خصوص در این سال زراعی باشد.

هم اکنون در سمنان باران در حال باریدن است بیشینه و کمینه دمای هوای سمنان برای امروز ۱۹ و شش درجه بالای صفر اعلام شده که نسبت به ۴۸ ساعت اخیر شش درجه سردتر است. پیش بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که به مرور از میزان بارش‌ها در سمنان کاسته خواهد شد.

لغزندگی راه‌ها

تردد در محور آهوان همچنین کند و همراه با لغزندگی شدید جاده همراه است در شاهرود نیز باران می‌بارد و بارش‌ها طبق اعلام هواشناسی فردا هم ادامه خواهد داشت که اگر این اتفاق رخ دهد بعد از مدت‌ها شاهرود دو روز پیاپی بارندگی را به خود خواهد دید.

موضوعی که آخرین بار نزدیک به هزار روز قبل رخ داده و قطعاً این امر سبب خوشنودی مردم می‌شود بیشینه و کمینه دمای هوای شاهرود برای امروز ۱۶ و هشت درجه بالای صفر اعلام شده اما فردا با افت شدید دمای هوا به یکباره این شاخص به ۱۱ و یک درجه بالای صفر کاهش خواهد یافت.

آسمان دامغان نیمه ابری است در ارتفاعات این شهرستان نیز باران باریده است برای امروز افزایش ابر و بارندگی در این شهرستان پیش بینی می‌شود و از بعد از ظهر بارش‌ها به این شهرستان هم خواهد رسید. بیشینه و کمینه دمای هوای دیار صد دروازه برای امروز ۱۷ و ۹ درجه بالای صفر اعلام شده اما از فردا شاهد کاهش دمای هوا هستیم. مهدی‌شهری ها هم امروز بارش باران را شاهد هستند بارش‌ها در ارتفاعات به صورت برف است و از امروز به مرور شاهد کاهش دمای هوا در این شهرستان بسیار زیبا نیز خواهیم بود.

افت دمای هوا در شرق استان سمنان

در گرمسار شاهد بارش هستیم بیشینه و کمینه دمای هوا ۱۷ و ۱۱ درجه بالای صفر اعلام شده و بارش‌ها در ساعات آتی ادامه نیز خواهند داشت. برای امروز افزایش ابر، بارش باران و برف و امکان بروز سیلاب و روان آب‌ها در اقصی نقاط استان سمنان پیش بینی شده است.

در میامی آسمان ابری است و در برخی نقاط باران می‌بارد اما سازمان هواشناسی، بارش اصلی را برای فردا در این شهرستان شرقی نشین، پیش بینی کرده است هر چند در بخش‌هایی از این شهرستان هم اکنون هم باران باریده است. نگرانی از بروز سیلاب در شاهرود و میامی وجود دارد و هواشناسی هشدار نارنجی را صادر کرده است.

در کالپوش امروز و فردا باران خواهد بارید اما از یکشنبه بارش‌ها با صورت برف خواهد بود و یخ بندان نیز به سراغ این مناطق خواهد آمد چرا که شاهد کاهش شدید دمای هوا در چهار روز آتی خواهیم بود. روند کاهش دما در کالپوش از میانه هفته آتی سرعت گرفته و تا پایان هفته آینده به شش درجه زیر صفر نیز خواهد رسید.

در برخی نقاط مانند کالپوش در میامی نگرانی از بابت روان آب‌ها بیشتر از دیگر نقاط است اما عوامل امدادی از دیروز به مدت ۷۲ ساعت در آماده‌باش کامل هستند تا در صورت بروز مخاطرات، وارد عمل شوند.

روان آب‌ها و سیلاب

امروز در اقصی نقاط استان سمنان شاهد بارش باران، کاهش دمای هوا و همچنین روان آب‌ها و سیلاب‌ها هستیم و به همین جهت، هواشناسی، هشدار نارنجی خود را صادر کرده و نسبت به بروز سیلاب‌ها هشدار داده است.

از امروز روند کاهشی دمای هوا در استان سمنان نیز آغاز می‌شود و به مرور شاهد برودت هوا و یخ بندان خواهیم بود به خصوص این موضوع برای جاده‌های بین راهی بسیار مورد تاکید سازمان مدیریت بحران قرار گرفته است.

هم اکنون عوامل راهداری و پلیس راه در محورهای مواصلاتی به خصوص محورهای مرتفع استان سمنان مانند آهوان و خوش ییلاق و فولاد محله و … مستقر هستند و هشدارهای لازم را به مسافران می‌دهند از مسافران خواسته شده تا در حواشی گردنه‌ها توقف نکرده و به راه خود ادامه دهند.

هشدار هواشناسی

در هشدار هواشناسی همچنین عدم چرای دام و حضور در کوهستان ها و ارتفاعات استان سمنان از امروز به مدت چهار روز ذکر شده است. دیروز نشست مدیریت بحران در استانداری سمنان نیز تشکیل جلسه داد و تصمیم بر آماده‌باش عوامل امدادی گرفته شد.

از مردم همچنین خواسته شده با توجه به ورود جبهه هوای سرد به استان سمنان در مصرف گاز بسیار صرفه جویی کنند. محمد حمیدی معاون عمرانی استاندار سمنان که دبیری جلسات مدیریت بحران استانداری را نیز بر عهده دارد، گفت: با توجه به ورود جبهه هوای سرد و کاهش دمای هوا در سوی دیگر افزایش مصرف گاز در تمام نقاط کشورمان، از مردم استان می‌خواهیم در کاهش و مدیریت مصرف گاز دقت نظر را داشته باشند.

حمیدی با بیان اینکه با ورود جبهه هوای سرد به استان سمنان از امروز دمای هوا بین شش تا ۱۲ درجه سردتر می‌شود، تاکید کرد: امکان بروز سیلاب‌ها همچنین در استان سمنان وجود دارد که در این خصوص هشدار نارنجی هواشناسی صادر شده است.

و️️ی با بیان اینکه دیگر مخاطراتی که می‌تواند در استان پدید بیاید، یخ بندان است، تاکید کرد: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های پیش‌یابی، با ورود سامانه بارشی تا اواسط هفته آینده باران یا رگبار و رعد و برق را شاهد خواهیم بود.

باران و برف تا اواسط هفته آتی

معاون عمرانی استاندار سمنان خواستار دقت نظر رانندگان در تردد راه‌های بین شهری استان سمنان شد و ابراز کرد: در ارتفاعات و نواحی شمالی باران و برف راه شاهد خواهیم بود و در نتیجه امکانات زمستانی برای همگان الزامی است.

مه آلودگی، احتمال کولاک و کاهش دید از دیگر مسائلی است که در هشدار نارنجی هواشناسی استان سمنان به آن اشاره شده است. گفتنی است شرایط کنونی تا نیمه هفته آتی ادامه خواهد داشت همچنین از مردم خواسته شده از حضور در مناطق مرتفع و مصب رودخانه‌های استان پرهیز کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=29365
  • منبع : https://www.mehrnews.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.