• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
در گزارش تسریر بخوانید؛

هوش مصنوعی چگونه آموزش علوم را دگرگون می‌‌کند؟

  • کد خبر : 29144
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
هوش مصنوعی چگونه آموزش علوم را دگرگون می‌‌کند؟
هوش مصنوعی نه‌تنها ابزار‌های آموزشی، بلکه نحوه انجام خود علم را نیز متحول می‌کند؛ بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که از هوش آموزشی برای مقابله با پیامد‌های آن به منظور پرورش نسل‌ آینده دانشمندان استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری آنا، همان‌طور که می‌دانید انقلاب هوش مصنوعی در آموزش علوم فرا رسیده است. هوش مصنوعی در منسجم کردن یادگیری و آموزش به‌ویژه آموزش عالی ارتباط مستقیم دارد و روزی نیست که به این موضوع اشاره نشود.

هیجان اینکه همواره ابزار هوش مصنوعی چگونه به تقویت آموزش کمک می‌کند، مانند بسیاری از فناوری‌های نوآورانه روزبه‌روز افزایش می‌یابد؛ بنابراین دانشگاه‌ها برای افزایش دانش دانشجویان درباره هوش مصنوعی و کاربرد همگن‌شده آن در محیط‌های حرفه‌ای دوره‌های تخصصی‌ای را برنامه‌ریزی می‌کنند.

اغلب هیجان مداوم منجر به استفاده نامطلوب از هوش مصنوعی می‌شود؛ اما اگر تعامل معنی‌دار این ابزار درک شود، متخصصان قادر به انجام کار‌های شگفت‌انگیزی هستند. همچنین استفاده از هوش مصنوعی برای آموزش علوم، ارزش تأمل و تفکر دارد.

تأثیر هوش مصنوعی بر آموزش علوم در دانشگاه‌ها ارزش تأمل دارد

درواقع، پژوهشگران باید درباره تأثیر هوش مصنوعی بر تحقیقات علمی بیشتر مطالعه کنند. به عبارت دیگر، تحولات اخیر درباره استفاده از هوش مصنوعی در علم برای آموزش علوم در دانشگاه‌ها ارزش تأمل بسیاری دارد.

هوش مصنوعی در علم
اکنون در عصر حاضر، شاهد انفجار استفاده از هوش مصنوعی در تحقیقات علمی پایه، از شیمی تا آسیب‌شناسی هستیم. این روزها، دانشمندان برای طراحی آزمایش‌ها، تولید فرضیه‌ها و تفسیر داده‌ها به ابزار‌های هوش مصنوعی اعتماد می‌کنند. به جرئت می‌توانیم بگوییم تمام جنبه‌های شیوه تولید دانش علم اعم‌از نوشتن نسخه‌های خطی و مدل‌سازی داده‌ها تحت تأثیر این ابزار شگفت‌انگیز هستند.
زمانی‌که افراد درگیر استفاده از یک پلتفرم(سکو) هوش مصنوعی خاص مانند پیش‌بینی ساختار مولکولی یک پروتئین برای یک هدف بسیار خاص می‌شوند، به‌راحتی از کاربرد شگفت‌انگیز این ابزار در تغییر علم دور می‌شوند. استفاده از یک ابزار برای بررسی یا حل یک مسئله یک موضوع است و درک اینکه چگونه ابزار به تولید دانش علمی کمک می‌کند و در واقع چگونه ممکن است کل شرکت علم را متحول کند، موضوع جذاب دیگری است.

ابزار هوش مصنوعی دانشمندان را قادر می‌سازد تا به اهداف بسیار بزرگ دست پیدا کنند؛ بنابراین دیدگاه گسترده اخیر مستلزم یک موضع تأمل‌آمیزتر است که باید در آن یک گام به عقب برگردیم.

زمانی برای تأمل

اصلا باید بنگریم که چرا چنین دیدگاه بازتابی در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر علم برای آموزش علوم دانشگاهی مهم است؟ اول، باید اذعان کنیم که دانشجویان دانشگاه یادگیرنده هستند و یادگیری آن‌ها نیاز به حمایت دارد. حجم وسیعی از تحقیقات در آموزش علوم وجود دارد که مشکلات دانشجویان را با مفاهیم علمی و همچنین درک آنها از نحوه عملکرد علم برجسته می‌کند؛ بنابراین، ضروری است که وقتی آموزش علوم دانشگاهی، دانشجویان را با هوش مصنوعی آشنا می‌کند، شامل مؤلفه‌ای باشد که در آن نه‌ تنها از ابزار‌ها برای حل مشکلات علمی استفاده می‌کنند؛ بلکه فضایی برای «اندیشیدن» درباره هوش مصنوعی و تأثیر آن بر علم دارند.

گفتگو‌های گسترده‌تر درباره هوش مصنوعی ضرورت دارد

استراتژی‌های مختلفی برای یادگیری هوش مصنوعی در آموزش دانشگاهی وجود دارد؛ اما اینکه چگونه می‌توان به چنین هدف یادگیری در مورد هوش مصنوعی در آموزش دانشگاهی دست یافت، موضوع مورد بحث و جالبی است.

اول، برنامه درسی باید دارای یک جزء صریح باشد که به هوش مصنوعی و تأثیر آن بر علم می‌پردازد. چنین برنامه درسی ذاتاً مستلزم رویکردی میان رشته‌ای و فرادرسی است که در آن، جدای از دانشمندان علوم فیزیکی و طبیعی، سایر ذی‌نفعان کلیدی مانند دانشمندان علوم کامپیوتر، اخلاق شناسان، فیلسوفان و دانشمندان علوم اجتماعی می‌توانند ورودی‌هایی را برای افزایش درک دانشجویان علوم از موضوعات کلیدی ارائه دهند.

دانشجویان در دانشگاه یادگیرنده هستند و یادگیری آن‌ها نیاز به حمایت دارد

در واقع، تعاملات بین بخشی با دانش‌آموزان خارج از علم ممکن است برای یادگیری از همسالان مفید باشد. از این گذشته، انجام تحقیقات در بسیاری از حوزه‌ها، به عنوان مثال، علوم اجتماعی در حال تغییر است و گفتگوی گسترده‌تر در مورد هوش مصنوعی به موقعیت‌یابی آن در علم کمک می‌کند.

دوم، در روح واقعی علم، رویکرد نوآوری در استفاده از هوش مصنوعی در آموزش علوم دانشگاهی نیاز به اولویت دادن به شواهد دارد. به‌منظور حمایت از رویکرد مبتنی‌بر شواهد برای بهبود درک دانش‌آموزان و تعامل با هوش مصنوعی در علم، باید یک دستور کار تحقیقاتی آموزشی قوی ایجاد شود. رویکرد مبتنی‌بر تحقیق در توجیه راهبرد‌های مؤثر برای آموزش و یادگیری علم در زمینه هوش مصنوعی مثمر و قوی‌تر خواهد بود.

انتقال متفکرانه از آموزش متوسطه به آموزش عالی با هوش مصنوعی

در نهایت، سرعت سریع پیشرفت‌ها در استفاده از هوش مصنوعی در علم مستلزم توجه جدی به آنچه در آموزش علوم متوسطه تدریس می‌شود برای اطمینان از اینکه دانش‌آموزان با برخی درک اولیه از نحوه تأثیرگذاری هوش مصنوعی بر علم به دانشگاه می‌آیند، می‌خواهد.

وقتی نوبت به توسعه اکوسیستم آموزشی می‌رسد که از دانش‌آموزان، معلمان و مربیان در اجرای یک چشم‌انداز منسجم حمایت می‌کند، مسئولیت زیادی بر دوش رهبران مدرسه و دانشگاه است

دانشجویان باید زودتر در دوره آموزشی خود در معرض دستور کار هوش مصنوعی قرار گیرند تا یک انتقال متفکرانه از آموزش متوسطه به آموزش عالی اتفاق بیفتد. وقتی نوبت به توسعه اکوسیستم آموزشی می‌رسد که از دانش‌آموزان، معلمان و مربیان در اجرای یک چشم‌انداز منسجم حمایت می‌کند، مسئولیت زیادی بر دوش رهبران مدرسه و دانشگاه است؛ بنابراین با توجه به اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در آموزش با یکی از اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت‌وگویی کردیم که در زیر می‌خوانیم.

رامین دلیر، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، درباره استفاده از هوش مصنوعی در آموزش می‌گوید: «هوش مصنوعی با ۱۵ کاربرد در حوزه آموزش برای هر فرد قابلیت شخصی‌سازی شدن دارد.» وی اظهار می کند: «توانمندی‌های کودکان در حوزه‌های مختلف متفاوت است؛ بنابراین می‌توانیم آموزش را برای افراد شخصی‌سازی کنیم.»

این دانشجوی دکتری هوش مصنوعی دانشگاه زنجان با بیان اینکه هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان در سطح ضعیف‌تر می‌تواند کاربردی‌تر باشد، ادامه می دهد: «هوش مصنوعی می‌تواند تشخیص دهد کدام دانش‌آموزان در یادگیری ضعیف‌تر هستند و کدام دانش‌آموزان توانمندی بالاتری دارند.»

این عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) تأکید می کند: «تولید محتوای آموزشی هوشمند به استادان کمک بزرگی می‌کند. برخی از استادان در به‌روزرسانی اطلاعات خود ضعیف عمل می‌کنند و از آنجایی‌که هوش مصنوعی به یک پایگاه داده بزرگی متصل است، کمک‌کننده محسوب می‌شود.»

دلیر با بیان اینکه پیشرفت چت‌جی‌پی‌تی ۳ و چت‌جی‌پی‌تی ۴ با یکدیگر فاصله زیادی دارد، ادامه می دهد: «هوش مصنوعی قادر به تشخیص اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان است. هوش مصنوعی با طبقه‌بندی دانش‌آموزان از لحاظ توانمندی می‌تواند از این اختلال جلوگیری کند و به معلمان یاری رساند.»

این مسئول حوزه ریاست دانشگاه جامع امام حسین (ع) با بیان اینکه هوش مصنوعی در حل تمرین به دانش‌آموزان کمک می‌کند، می افزاید: «ارزیابی تمرین‌های دانش‌آموزان و میزان درستی آن از جمله اقداماتی است که به‌وسیله هوش مصنوعی تسریع پیدا کرده است.»

این دانشجوی دکتری هوش مصنوعی دانشگاه زنجان عنوان می کند: «برخی از تمرین‌های هوش مصنوعی تنبلی نیز به‌همراه دارد.» به گفته دلیر، همه ابزار‌های آموزشی از جمله هوش مصنوعی دو جنبه منفی و مثبت دارد. برای مثال، چاقو همان‌طور که می‌تواند جان افراد را نجات دهد، می‌تواند تهدید نیز محسوب شود؛ بنابراین اگر از هوش مصنوعی درست استفاده شود، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

وی ادامه می دهد: «برخی از دانشگاه‌ها پس از ظهور چت‌جی‌پی‌تی، آن را ممنوع کردند؛ اما هوش مصنوعی برای تشخیص تقلب به استادان و معلمان کمک بزرگی می‌کند.»

خواندن و نوشتن با هوش مصنوعی نابینایان را بی‌نیاز می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) با بیان اینکه یادگیری زبان‌های متعدد برای دانش‌آموزان مقدور نیست، اظهار می کند: «هوش مصنوعی می‌تواند در انواع زبان‌های مختلف متن‌ها را ترجمه می‌کند. همچنین هوش مصنوعی با استفاده از ابزار‌های متنوع می‌تواند به نابینایان کمک بزرگی کند و کلمات را به شنیدار تبدیل می‌کند.»

دلیر با بیان اینکه دانش‌آموزان برای استفاده از هوش مصنوعی نیاز به اطلاعات پیش‌زمینه‌ای ندارد، ادامه می دهد: «یادگیری اولیه برای استفاده از هوش مصنوعی کار سختی نیست و دانش‌آموزان پس از چند بار به‌راحتی با آن مطابقت پیدا می‌کنند.»

دلیر با بیان اینکه هوش مصنوعی به‌صورت ۲۴ ساعته در اختیار دانش‌آموزان است، ادامه می دهد: «دانش‌آموزان به معلم خود در شبانه‌روز دسترسی ندارند و این امر یکی از مهم‌ترین مزیت‌های هوش مصنوعی به‌شمار می‌آید.»

به گفته وی، هوش مصنوعی به امکانات آموزشی کمک و معلمان را به‌روز می‌کند. دانش‌آموزان قادر به انجام آزمون‌ها و تمرین‌های خلاقانه هستند و اگر از هوش مصنوعی به‌صورت کانالیزه‌شده و سازماندهی‌شده برای دانش‌آموزان استفاده کنیم، بهره خوبی می‌بریم.

هوش مصنوعی نه‌تنها ابزار‌های آموزشی، بلکه نحوه انجام خود علم را نیز متحول می‌کند؛ بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که از هوش آموزشی برای مقابله با پیامد‌های آن به منظور پرورش نسل‌ آینده دانشمندان استفاده کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=29144
  • منبع : https://ana.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.